Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-04, 13:01
  #1
Medlem
Amors avatar
Idag ser vi Assyriska i superettan. I division ett norra ser vi lagen Syrianska, Vallsta Syrianska och Syrianska Botkyrka. Vad jag vet finns det också flera andra "Syrianska"-lag som är på väg upp i seriesystemet. Man har också fostrat spelare som Kennedy Bakircioglu, Sharbel Touma, Lolo Chanko, Suleyman Sleyman och Abgar Barsom i dessa lag.


Det är inte direkt så att kosovo-albaner eller Somalier har några lag som är med och hugger i de högre serierna. Så vad är det som gör att just den här gruppen av invandrare är så duktiga på fotboll?

Den enda förklaringen jag kan ge är att det verkar vara en väldigt homogen kultur där man betonar gemenskap och samliv mycket, skulle kunna vara en fördel i lagsport.
Citera
2008-05-04, 13:06
  #2
Medlem
Känns som att de är ganska målmedvetna och har den attityd som krävs för att komma långt. Att andra grupper inte lyckats lika bra beror nog mer på ekonomiska skäl osv.
Citera
2008-05-04, 13:14
  #3
Medlem
underrs avatar
Assyriska och Syrianska startades på 70talet. Kanske de mer nyanlända invandrare behöver mer tid.

Sen vet jag själv som Assyr att fotbollen är väldigt viktigt i de flesta assyriska/syrianska hemmen.
Alla mina manliga kusiner (17st) spelade fotboll och även många tjejer.
Liksom det blev ett jävla snack i släkten när jag valde hockey istället för fotboll.
Citera
2008-05-04, 13:39
  #4
Medlem
Amors avatar
Jag tycker i vilket fall att dessa lag bidrar med positiva saker till svensk fotboll. I det stora hela spelar de en väldigt attraktiv fotboll, bra passningsspel och individuell skicklighet har varit utmärkande de gånger jag sett dessa lag.
Citera
2008-05-04, 13:42
  #5
Avstängd
Evan_Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag tycker i vilket fall att dessa lag bidrar med positiva saker till svensk fotboll. I det stora hela spelar de en väldigt attraktiv fotboll, bra passningsspel och individuell skicklighet har varit utmärkande de gånger jag sett dessa lag.

Glöm inte bort deras publik som skämmer ut sig titt som tätt
Citera
2008-05-04, 13:46
  #6
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Glöm inte bort deras publik som skämmer ut sig titt som tätt


Mer än Hammarby, Aik och Djurgården?
Nu senast så var det EN i publiken som inte kunde hålla sina känslor inne och började kasta saker.
Citera
2008-05-04, 13:48
  #7
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Mer än Hammarby, Aik och Djurgården?
Nu senast så var det EN i publiken som inte kunde hålla sina känslor inne och började kasta saker.

Vill du ha fler exempel?
Citera
2008-05-04, 13:51
  #8
Medlem
Villons avatar
Som sagt så har ju många av de syrianska föreningarna i svensk bra många år på nacken, samt att föreningsbildningen bland syrianer förmodligen drivits på av avsaknaden av ett eget hemland. Det har varit viktigare för identiteten helt enkelt.
Citera
2008-05-04, 14:20
  #9
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Mer än Hammarby, Aik och Djurgården?
Nu senast så var det EN i publiken som inte kunde hålla sina känslor inne och började kasta saker.

Nu ska du inte vara sån, det är allmänt känt att syrianernas känslor svallar över rejält när dom går på sina lags matcher, det kan du inte bortförklara.
Citera
2008-05-04, 14:22
  #10
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Vill du ha fler exempel?


Jag sa NU SENAST.

Och har inte bajen gnaget dif fansen förstört mer än syrianska och assyriska?
Citera
2008-05-04, 14:32
  #11
Medlem
Skulle man varit bajjare nu hade man sagt å fyfan, SvFF/media/polisen/Simon Bank/Flashbacktöntar som säger att vi bråkar och förstör. Det gör vi inte alls, vi är som oskyldiga små lamm och alla är mot oss. Alla andra är djurgårdare eller gnagare, stackars oss!

Och om man vill ha en mer nyanserad bild kan man ju lägga ihop bötessummorna DIF/HIF/AIK fått och jämföra dem med bötessummorna alla assyriska/syrianska lag fått. Jag tror de tidigare leder rätt rejält, trots tvsänd krycka från Syrianska häromdan.
Citera
2008-05-04, 14:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Mer än Hammarby, Aik och Djurgården?
Nu senast så var det EN i publiken som inte kunde hålla sina känslor inne och började kasta saker.

Va? FY FAN, då borde SvFF tvinga dom att sätta upp ett stort jävla nät för 200k framför huvudläktaren!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback