2008-05-03, 23:48
Medlem
Med lite mer n en mnad kvar till den stora dagen, dyker det upp tmligen oroande och nyfikna tankar. Frgan: Vilken mening vill jag ge mitt liv? cirkulerar stndigt runt.
Ska jag ta ett sabbatsr och resa vrlden runt? Ska jag skaffa mig ett jobb och se vart det tar mig? Ska jag frska komma in p ngon bra utbildning? Ska jag resa till Afrika och hjlpa fattiga barn? Ska jag flytta ifrn byn jag bott hela mitt liv i fr att ska lyckan ngon annanstans? Ska jag lmna trygghet, stabilitet, familj och vnner?

Hur vet man? Hur kan man ha den minsta aning om vad man vill gra med sitt liv, nr det finns s mycket?

r det inte bttre att bara flja med? Att slippa vlja och ta dagen som den kommer och leva i nuet? Eller handlar det om att skaffa sig s pass mycket mjligheter som mjligt och utstta sig fr s pass mnga erfarenheter att man tillslut frstr och inser, detta r min mening och jag r njd med den. Den ger mig lycka.

Vad tror ni?
Citera
2008-05-04, 00:08
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battyboy
Med lite mer n en mnad kvar till den stora dagen, dyker det upp tmligen oroande och nyfikna tankar. Frgan: Vilken mening vill jag ge mitt liv? cirkulerar stndigt runt.
Ska jag ta ett sabbatsr och resa vrlden runt? Ska jag skaffa mig ett jobb och se vart det tar mig? Ska jag frska komma in p ngon bra utbildning? Ska jag resa till Afrika och hjlpa fattiga barn? Ska jag flytta ifrn byn jag bott hela mitt liv i fr att ska lyckan ngon annanstans? Ska jag lmna trygghet, stabilitet, familj och vnner?

Hur vet man? Hur kan man ha den minsta aning om vad man vill gra med sitt liv, nr det finns s mycket?

r det inte bttre att bara flja med? Att slippa vlja och ta dagen som den kommer och leva i nuet? Eller handlar det om att skaffa sig s pass mycket mjligheter som mjligt och utstta sig fr s pass mnga erfarenheter att man tillslut frstr och inser, detta r min mening och jag r njd med den. Den ger mig lycka.

Vad tror ni?
Brja med flexibilitet och bredd fr att sedan vlja vad du tycker r roligast. Detta bygger jag p att om man inte vet utgngen av handlingar men kan f en hum genom att testa p lite s br man testa p lite av varje. Mer specifikt s br du drfr resa eller jobba innan du lser fast dig vid ngot typ en utbildning. Att ta dagen som den kommer lter inte bra, d kommer du ingenstans om du inte r vldigt impulsiv och driftig. Stabilitet och trygghet fr vika undan fr nya erfarenheter.
Varje gng hjrnan sger att du borde testa ngot medans hjrtat fegar ur s ska du flja hjrnan
Senast redigerad av Prometeus 2008-05-04 kl. 00:10.
Citera
2008-05-04, 00:14
Medlem
Qlubs avatar
Snabb frga. Vad knner du fr att gra mest ut av allt det dr du skrev? Vi kan inte sga vad du ska gra, det r upp till dig. Tnk vi sger, g si o s, och du ngrar dig sedan, ja, det var d inte lyckat. Sg mig, vad vill du gra helst av allt det dr, vad brinner ditt hjrta fr.
Citera
2008-05-04, 00:33
Medlem
Adversariuss avatar
Tnk efter, behver du verkligen en mening?
Citera
2008-05-04, 03:08
Bannlyst
Det existerar ingen absolut mening.
Denna enda form av "mening" r den som du skapar fr dig sjlv.

Sen kan man ju se detta ur flera alternativ.
En mening r ju "lycka" vad r lycka fr dig och genom vilket alternativ kommer det att bringa mest lycka fr dig.
Citera
2008-05-04, 09:09
Medlem
Poeten-Skes avatar
En bra frga r (istllet fr att frneka "mening" eller "syfte) r att frga, vad innebr ordet "mening" och "syfte" egentligen?

Om det avses, den funktion du uppfyller i vrlden s kan det ju vara att fra vidare dina gener till en avkomma, som en del i evolutionens "hjul".

Om det avses ngon "djup" religis mening s lr det antagligen inte finnas (man vet aldrig skert).

Mitt tips till dig r att gra din egen mening hr i livet, hmta ett ideal som du knner dig njd och stolt med att flja (tips - stora mn ssom antika greker).

Se om du hittar ngot du stdjer och finner tycke fr, fr min del gller idealen utav antika Grekland och transhumanism. Tycker transhumanism r det mest "eggande" och motiverande man kan tnka sig, tnk att sluta vara mnniska!
Citera
2008-05-04, 10:54
Medlem
KnsKlass avatar
Det r inte frrn man brjar ska efter en mening som livet tappar intresse. Om jag jmfr livet idag mot nr jag var ungdom s var livet mer intressant d n vad det r idag, och jag r inte mycket ldre idag heller. Men fr varje r livet gr desto mer brjar man att analysera och bedma saker. Det r det som gr att man helt enkelt inte kan leva livet p samma stt som nr man var ung.

Det r nstan s att varje dag, timme, minut och sekund r livsviktig ju ldre man blir. Man tycker inte att man har tid att kasta bort tiden p saker man kanske kan misslyckas med. Dagens samhlle med mnniskors liv r uppbyggt efter en mall. Alla ska leva likadant, ha samma drmmar och ml i livet. Lyckas man inte skaffa det som andra har s ser man det som ett misslyckande. Tiden r drfr livsviktig ju ldre man blir, fr minsta misstag kan gra att du lyckas senare i livet med saker andra lyckats tidigare med. Varfr det skulle vara s viktigt har jag aldrig kunnat frst, men s r det. Alla vill vara kopior av varandra. Det finns ingen tid t att vga g den egna vgen och vika av frn den stereotypa massan.

Men om man ser tillbaks p ungdomen s var det helt annorlunda. Dr fanns det inte en enda tanke p bli som alla andra. Det var nstan som att ens hjrna nnu inte var kapabel att snappa t sig det tankesttet. Man kastade sig in i det ena efter det andra och allting bara rullade p utav sig sjlvt. Av allting kom ny lrdom som gjorde att man vxte otroligt mycket, plus att man tyckte det var s enormt skoj att verkligen "leva livet".

Det r det dr jag tror de flesta vuxna idag saknar med sin ungdom. Vart tog det tankesttet vgen? Varfr r jag en lika blek kopia som min granne? Varfr har jag valt att leva mitt liv efter en mall ngon annan skapat?

Bara genom att till exempel ta en resa till utlandet och leva ut en vecka eller tv, gr att man upplever lite av det dr igen. Man gr ngonting som man sjlv vill och det knns lite s dr hftigt. Det r lite tragiskt tycker jag. r det s det ska vara idag? Slava fr att upprtthlla sin fasad och bara ha en eller tv veckor om ret att f vara sig sjlv? Inte undra p att s mnga hellre vljer att jobba istllet. Det finns ingen tid t att leva i nuet, som man gjorde nr man var yngre.

S mitt tips r att lev i nuet, gr det du brinner fr. Ta alla chanser du har att gra det du vill. Det r d du utvecklas och knner att du lever. Det r d det blir roligt ocks. Att leva i nuet skapar s mycket ofrvntade tillfllen och mjligheter. Men gr det p rtt stt. Klart man vet nr man vljer fel vg. Bara du vet vad som skulle gra dig glad, s gr det. Jobba ihop pengar fr att kunna gra det du sjlv vill. Det r bara du och dina egna intressen som kan ge ditt liv en mening. Lt ingen annan frklara det fr dig...
Senast redigerad av KnsKlas 2008-05-04 kl. 10:58.
Citera
2008-05-04, 11:14
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
En bra frga r (istllet fr att frneka "mening" eller "syfte) r att frga, vad innebr ordet "mening" och "syfte" egentligen?

Om det avses, den funktion du uppfyller i vrlden s kan det ju vara att fra vidare dina gener till en avkomma, som en del i evolutionens "hjul".
Det dr r ett intressant och vanligt synstt orsakat av dliga ordval. I ett visst observerat mnster (evolutionen) s tycks vissa inedivider ha ett visst syfte, det r ju dock bara ett mnster, det finns inget syfte eller ngon pong i att "uppfylla" evolutionen.

Det r ungefr som att som individ frska uppfylla bilden ngon statistik visar.
Citera
2008-05-04, 12:28
Medlem
Poeten-Skes avatar
Prometeus, visserligen.

Har aldrig tnkt p det p det viset. Tror du inte det fortfarande gr att kalla "av naturen given pong" t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in