Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC
Nu kan jag inte stavningen men det finns ett hormon hos vetrinären som lugnar katten, feilaway eller något liknande heter det...
Värt att testa, men testa först på en lite kortare resa...
sedan kan man ge katten (nu får du kolla upp det väldigt noga för det får inte vara acetylcyra i den) men en huvudvärkstablett... kommer inte ihåg vilken det är, men du kan säkert hitta på nätet, treo, alvedon, eller något sådant...
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nej för helvete! Inte Alvedon! Då tar du död på katten! Fråga veterinären, ge aldrig människomedicin till katt utan att veta vad du gör!
Håller med Tjohilda men vill bara förtydliga att
katter dör av "huvudvärkstabletter" som är ämnade för människor. Tjohilda påpekar det men med en formulering som kan tolkas lite olika...man kan säga -min huvudvärk tar död på mig...
Katter DÖR plågsamt av salicylsyra och paracetamol.
Har man tur kan katten klara sig om den får vård och dosen inte varit för stor, men lever och njurskador kan bli bestående.
Till TS så rekommenderar jag att gå till veterinären och be om receptbelagd medicin till katten inför långa bilresor,
det finns åksjukemedicin till katter hos veterinären.
http://www.djursjukhus.info/pages/Fragor_&_svar/Katter-54.html
Edit. Såg nu att detta var en gammal tråd som någon blåst liv i, men faktum kvarstår att människomedicin är farligt för djur och det kan aldrig nog upprepas.