2008-05-03, 23:32
Medlem
Sister Nancys avatar
Har för några veckor sedan fått hem en fin liten cornish rex unge. Tyvärr så HATAR hon att åka bil, hon jamar och för ett jäkla liv! Spelar ingen roll om det är i bur eller i knät. Vi har försökt med att ha boxen i lgh brevid hennes matskål och att ge henne godis därinne så att hon kopplar boxen till något bra. Vi har även testat att ge henne godis under resan och då är hon tyst (tills godiset är slut )

Tycker att det har blivit något bättre men jag vill fortfarande ha fler tips! Hur får man katter att klara av att åka bil? Ska till landet i sommar, ca 3 timmar bort, bör hon ha lärt sig tills dess?
Citera
2008-05-04, 02:25
Medlem
Jag vet inte rikigt vad som fungerar på din katt, men på våran katt så räcker det med att typ ha handen över ögonen så den inte ser något så blir den helt still tills man tar bort handen,

Kanske testa att sätta ögonbindel på den

enda jag kom på just nu, våran katt älskar att åka bil, så har inte haft det bekymret
Citera
2008-05-04, 10:45
Bannlyst
Nu kan jag inte stavningen men det finns ett hormon hos vetrinären som lugnar katten, feilaway eller något liknande heter det...
Värt att testa, men testa först på en lite kortare resa...

sedan kan man ge katten (nu får du kolla upp det väldigt noga för det får inte vara acetylcyra i den) men en huvudvärkstablett... kommer inte ihåg vilken det är, men du kan säkert hitta på nätet, treo, alvedon, eller något sådant...
Citera
2008-05-04, 11:42
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC
Nu kan jag inte stavningen men det finns ett hormon hos vetrinären som lugnar katten, feilaway eller något liknande heter det...

sedan kan man ge katten (nu får du kolla upp det väldigt noga för det får inte vara acetylcyra i den) men en huvudvärkstablett... kommer inte ihåg vilken det är, men du kan säkert hitta på nätet, treo, alvedon, eller något sådant...
Nej för helvete! Inte Alvedon! Då tar du död på katten! Fråga veterinären, ge aldrig människomedicin till katt utan att veta vad du gör!
Citera
2008-05-04, 12:01
Medlem
Exceeds avatar
Våra katter är likadan, de jamar, krafsar osv. Vi gör så att vi pratar med dom, klappar dom och verkligen visar att vi finns där och att de inte är ensamma. Efter någon timme brukar de lugna ner sig och sova.

Sen instämmer jag med ovanstående talare, ge aldrig medicin till ett djur om det inte är rekommenderat av en veterinär.
Citera
2008-05-04, 12:24
Medlem
olika på katter och katter. Jag har haft katt sen jag var barn. en katt tappade allt hår av rädsla vid bilåkning, en annan skrek rätt ut oavbrutet. nu har jag en som älskar att åka bil står på passagerarsätet på bakbenen med frambenen på instrumentbrädan och tittar sig nyfiket omkring
Citera
2008-05-04, 12:49
Moderator
ksvs avatar
Har du en stor bur och inte ska åka alltför långt kan du prova att täcka över den med ett lakarn.
Ofta verkar de bli mest stressade av se ut.
Citera
2008-05-14, 11:36
Medlem
Snurrens avatar
Feliway spray

Som någon nämnde, kan funka. Man sprayar det i väskan eller buren en stund innan, helt ofarligt. Så brukar vi alltid ha att burk med kattvitaminer "vitabe" mina katter älskar det och vi ger det som belöning vid uppfostran. Nu ska man ju inte uppmuntra katten att skrika i buren, men vi brukar peta in några tabletter eller goda torrissar i buren. Kan man få katten att gå i lådan innan så är det bra. Fresta med en rejäl hög fräsch sand.

En katt som jag hade mådde verkligen illa, han tuggade fradga och det formligen rann av hans fötter vid bilresa, men han vande sig och följde till och med upp till fjällen (60 mil, fick kissa i en snödriva bredvid vägen). En annan katt blev så rädd att hon fick panikutbrott, och vi fick lugnande medel av veterinären, men det fick omvänd effekt, hon blev sjövild redan före resan.

En annan katt älskade att åka bil och skulle ofta följa med och hämta och lämna barnen på dagis.

Testa lite korta turer som kan ha något positivt med sig, kanske hälsa på ett syskon eller så, eller ta med buren väskan till någon trevlig naturplats där katten kan gå kopplad lite. Många korta turer brukar göra att dom vänjer sig. Min nuvarande katt fick välja om hon ville sitta i stora skyddade buren, eller i en liten kattväska första gången hon skulle till landet med oss, hon valde väskan.

Lycka till
Citera
2008-05-14, 13:56
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Har två katter varav en jämnt ska börja bajsa ner transportburen innan vi ens lämnat gatan. Får sen stå ut med denna odör tills vi nått landet.
Ett gått råd är att ta kontakt med vetrinärn och få utskrivet lugnande tabletter.
Har själv vant mig med stank av landet redan vid avresan.
Citera
2008-05-14, 18:30
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Har två katter varav en jämnt ska börja bajsa ner transportburen innan vi ens lämnat gatan. Får sen stå ut med denna odör tills vi nått landet.
Ett gått råd är att ta kontakt med vetrinärn och få utskrivet lugnande tabletter.
Har själv vant mig med stank av landet redan vid avresan.
Kan vara en bra idé att hålla igen på mat och vatten ett halvt till ett dygn eller nåt innan resan samt att ladda upp med torkhanddukar och papper i bilen.
Är det längre resor med kattor som avskyr det är det nog som tidigare nämnt veterinärkontakt som gäller.
Citera
2012-08-01, 12:10
Medlem
Jag ska åka med mina kisekatter till norrland ikväll, de blev helt traumatiserade när vi flyttade från lund till gbg och de fick spendera 3 timmar i bilen. Nu är det 12 timmar i bil...! Jag fick rådet av min veterinär att ge dem åksjuketabletter för människor och att detta skulle lugna dem, är det någon som testat detta?
Tacksam för svar!
Citera
2012-08-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvalonC

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nej för helvete! Inte Alvedon! Då tar du död på katten! Fråga veterinären, ge aldrig människomedicin till katt utan att veta vad du gör!
Håller med Tjohilda men vill bara förtydliga att katter dör av "huvudvärkstabletter" som är ämnade för människor. Tjohilda påpekar det men med en formulering som kan tolkas lite olika...man kan säga -min huvudvärk tar död på mig...Katter DÖR plågsamt av salicylsyra och paracetamol.
Har man tur kan katten klara sig om den får vård och dosen inte varit för stor, men lever och njurskador kan bli bestående.

Till TS så rekommenderar jag att gå till veterinären och be om receptbelagd medicin till katten inför långa bilresor, det finns åksjukemedicin till katter hos veterinären.
http://www.djursjukhus.info/pages/Fragor_&_svar/Katter-54.html

Edit. Såg nu att detta var en gammal tråd som någon blåst liv i, men faktum kvarstår att människomedicin är farligt för djur och det kan aldrig nog upprepas.
Senast redigerad av lacrima 2012-08-01 kl. 14:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in