2008-05-03, 23:02
Medlem
Tanken slog mig idag att jag saknar den allmankunskap som man hamtar fran historiska filosofer. Skulle vilja ha tips pa bocker antingen AV eller OM filosofer och deras tankar/ideer. Kanske inte bara filosofer, aven andra tankare. Personer som t.ex. Voltaire, Nietsche, John Locke, m.m. Fyll garna pa!

Undanber garna valdigt komplexa skrifter som Dante: Divina Comedia. Vill garna forsta vad jag laser

Tack!
Citera
2008-05-03, 23:13
Medlem
Carobnjaks avatar
Här är bra början tycker jag.

http://www.bokus.com/b/9100572896.html

Sen kan 20 filosofer av Gunnar Fredriksson också vara något.
Senast redigerad av Carobnjak 2008-05-03 kl. 23:15.
Citera
2008-05-04, 01:23
Medlem
Zwerchstands avatar
Då slänger jag iväg denna till rätt forum och tipsar samtidigt om tråden Bra filosofisk introduktionsbok? som börjar ungefär likadant.

Litteratur —> Filosofi

/Moderator
Citera
2008-05-04, 01:48
Medlem
Sorry, hade inte en tanke pa att det kanske fanns ett separat forum for filosofi.

Fortsatt garna posta ideer om ni har!
Citera
2008-05-04, 12:28
Medlem
haywards avatar
Cultural Theory: The Key Thinkers är ett hett tips. Den ingår i serien Routledge Key Guide och finns på Adlibris för 183 kr.
Tänkare som tas upp:
Exempel på hur det är upplagt (om Roland Barthes.)
Citera
2008-05-04, 16:58
Medlem
Filosofin genom tiderna (Konrad Marc-Wogau) är en rejäl fembandare med texter författade av de viktigaste filosoferna från antiken till moderna tider. Mustigt men dyrt.
Västerlandets filosofi - Bertrand Russell, är en mer kompakt tegelsten som har idéhistoriska drag där Russell själv värderar tänkarnas idéer, på gott och ont. Bra om man inte läst mycket filosofi innan.
The Penguin History of Western Philosophy, D.W Hamlyn, som får ut mycket av sina 300 sidor. Denna är heller inte dum att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in