2008-05-03, 14:45
Medlem
utvisads avatar
råkade ut för en svår klämolycka medan jag var provanställd och blev sjukskriven i stort sett resten av anställningstiden.
försökte jobba igen men det gick åt helvete och arbetsgivarn hade inget annat arbete att erbjuda mig så jag fick sluta. Gick då till försäkringskassan flera gånger och frågade om jag skulle uppvisa ett läkarintyg då jag inte var kapabel att jobba med tanke på uppkommen skada och att jag väntade på att bli opererad för densamma. fick då beskedet efter avslutad provanställning att jag inte var berättigad till sjukpenning i avvaktan på operation av uppkommen arbetsskada eftersom jag nu var arbetslös!!!!

fick 4 år senare reda på av annan på försäkringskassan att jag VISST VAR BERÄTTIGAD TILL SJUKPENNING och att tidigare info var fel. jag sjukskrev meg då direkt på plats och löpte upp till läkaren och fick ett läkarintyg ögonaböj...
hur får jag nu ekonomisk rättelse/kompensation för dessa fyra år då jag mer eller mindre gick i ekonomisk ruin och var tvingad att springa på soss o snugga pengar med allt vad det innebär av tjafs å skit pga denna felaktiga information från försäkringskassans stjärnor????
Tacksam för snabba svar av nån som vet...
tack för mig o hej
Citera
2008-05-04, 12:26
Medlem
jag tycker seriöst synd om dig, kontaka en jurist.
Som vanligt är det brister i vårat jävla samhälle. Klart du ska ha pengar när du inte kan arbeta.

Dom tar våra skattepengar och lägger det på sig själva, ta deras nya kontor som exempel.
Citera
2008-05-22, 14:14
Medlem
utvisads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
jag tycker seriöst synd om dig, kontaka en jurist.
Som vanligt är det brister i vårat jävla samhälle. Klart du ska ha pengar när du inte kan arbeta.

Dom tar våra skattepengar och lägger det på sig själva, ta deras nya kontor som exempel.
har nyss fått reda på att jag har lungcancer med en inte för jävla bra chans att överleva så nu jävlar funderar jag på att jävlas tillbaka med bomber å granater.... bäva månde myndigheterna.... Im on the loose!!!!!!
Citera
2008-05-28, 07:36
Medlem
utvisads avatar
behöver namn på slipad jurist mot Förs.kassan

Har haft ett helvete med förs.kassan efter att de gett mig felaktig info på en direkt fråga år 2001 vilket resulterade i att jag blev utan sjukpenning i hela 4 år 6 månader i avvaktan på operation av krossade fingrar efter arbetsplatsolycka.
krossade vänsyterhandens tumme i en maskin på mitt jobb (provanställning) och var sjukskriven de 2 sista veckorna. prövade de sista 2 veckorna att jobba men det var omöjligt då hela handen var obrukbar (intyg finnes) trampade in på förs.kassan i norrköping i jan 2002 och ville veta vilken typ av intyg de ville ha för återupptagning av sjukskrivning då de sa att jag pga arbetslöshet INTE var berättigad till sjukpenning överhuvudtaget! tyckte det lät knasigt då jag ju arbetade på en legitim arbetsplats när det hände så jag gick tillbaka till förskassan 2 ggr till och möttes av samma svar. 4 år senare berättade jag denna händelse för en dam på linköpings försäkringskassa varvid hon mer eller mindre blev skogstokig. DÅ VISAR DET SIG ATT JAG VAR VISST BERÄTTIGAD TILL SJUKPENNING!
jag löpte likt en gazell upp till överläkaren på hand o plastikkirurgen som på stubben gav mig ett läkarintyg.
bev alltså sjukskriven till sist men där sparade FK iaf 4 års sjukpenning på min bekostnad. jag tänkte strunta i detta efter att jag inte hittat nån jurist som kan dessa frågor men jag fick häromveckan reda på att jag har svår lungcancer med dassig prognos. är nu så pass sjukk att jag inte kan jobba. detta tillstånd utbröt i januari o var som värst i februari. nu är det något strul med arbetsförmedlingen/sjukskrivn, läkarintyg då jag inte sökt läkare tillräckligt snabbt. FK gnäller o ska sätta mig på 0 i sjukpenninggrundande inkomst utan att ta hänsyn till att jag var så jävlasjuk att jag inte ens kunde ta mig till läkare. visst d må vara fair att jag ska följa regelverket men det gäller i så fall även dom!!! är nu beredd att leva halv jävel o riva upp himmel o jord för MIN rätt till den sjukpenning som jag är berättigad till dom dom inte följde reglerna! den felaktiga infon ledde till detta elände som en direkt följd så det är inte några konstiga turer inblandade där "stefans systers mammas pappa sade si eller så" om du förstår vad jag menar.
tacksam för svar asap av mina juristiskt kunniga vänner med som häckar här med hjärnan som vapen och juridiken som ammunition. vad sägs....? ska vi ut på storviltjakt och fälla den stora elefanten från försäkringskassan på dess eget grepp????
tack för ordet//idonnowhy som snart lirar harpa å ser ut så här:
Senast redigerad av utvisad 2008-05-28 kl. 07:42.
Citera
2008-05-28, 08:15
Medlem
SuiGeneriss avatar
Usch vilken soppa.

AFL 20 kap. 5 § kan eventuellt ställa till det lite för dig dock: Ersättning enligt denna lag, som ej lyfts före utgången av andra året efter det varunder beloppet förfallit till betalning, skall vara förverkad.
Citera
2008-05-28, 10:34
Medlem
utvisads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Usch vilken soppa.

AFL 20 kap. 5 § kan eventuellt ställa till det lite för dig dock: Ersättning enligt denna lag, som ej lyfts före utgången av andra året efter det varunder beloppet förfallit till betalning, skall vara förverkad.

tack för det snabba svaret suigeneris
Har kollat afl 20 kap. 5§ och där stod mycket mattnyttigt. mitt problem tycks dock vara av karaktären att jag snarare blev vilseledd vad gäller min rättighet till sjukpenningens vara eller icke vara så att säga.

har du någon slipad jurist att tipsa mej om så vore d tacksamt.
Citera
2008-05-28, 12:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
Behöver du verkligen ännu en tråd på i stort sett samma tema?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=668497
Citera
2008-05-28, 13:28
Medlem
tjaboooos avatar
2 trådar sammanfogade.
/Mod.
Citera
2008-05-31, 20:37
Medlem
utvisads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
2 trådar sammanfogade.
/Mod.
tackar moderatorn i fråga allra ödmjukast för sammanfogningen av trådarna. vet ju hur militanta en del skribenter är på flashback vad det gäller formalia. tyckte bara att det inte framgick tydligt nog att jag sökte tips på jurist som sysslar med frågeställningar liknande det som jag råkat ut för.... ber så heeeemskt mycket om ursäkt om jag förnärmat någon genom mitt obstinata trådstartande.
tack för mej å hej så länge.
P.S. söker fortfarande någon som sysslar med frågeställningar liknade mitt fall. är hur som helst taxam för den lilla hjälp jag kan hitta.D.S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in