2008-05-03, 10:09
Medlem
slutagnälls avatar
Rostar saker som ligger i sjön snabbare än saker som ligger på land? Varför i så fall?

Och vad gäller för saker som ligger i kranvatten eller destillerat vatten?
Citera
2008-05-03, 11:25
Medlem
negerbarns avatar
Beror på vädret på land. Men om det inte är konstant regnperiod så ja, saker rostar snabbare i vatten.

Vatten kommer i bättre kontakt med järnet, och därför tenderar att reagera mer med järnet, än vad luft gör.

Vad gäller den sista frågan så tror jag att kranvatten får saker att rosta snabbare, då det innehåller mer joner, som påskyndar processen.

My two cents
Citera
2008-05-03, 12:10
Medlem
Järn rostar snabbast om det har kontakt med både vatten och syre. Placera en järnstång (eller spik) i ett glas vatten. Du kommer att få rost där stången bryter vattenytan. Alltså, järn som ligger i en fuktig miljö, men inte blöt, rostar snabbast.
Citera
2008-05-03, 12:57
Medlem
West-ens avatar
Det är faktiskt inte så självklart.
Det som krävs för att oxidera järn är vatten och syre, salt katalyserar även reaktionen.
Så om vattnet är salt och innehåller mycket löst syre rostar det hyffsat fort, samma gäller för fuktig luft på land.
Torr luft och järn rostar ej, likadant med syrefritt vatten.
Citera
2008-05-04, 14:05
Medlem
Baskis avatar
Men om vattnet är lite salt, också ligger det två metaller i kontakt i det här vattnet då går det väl hyfsat fort ändå?
Citera
2008-05-05, 16:43
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det är faktiskt inte så självklart.
Det som krävs för att oxidera järn är vatten och syre, salt katalyserar även reaktionen.
Så om vattnet är salt och innehåller mycket löst syre rostar det hyffsat fort, samma gäller för fuktig luft på land.
Torr luft och järn rostar ej, likadant med syrefritt vatten.

Rätt i sak, men det finns inget som heter syrefritt vatten
H2O - O = H2 = Vätgas
Citera
2008-05-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
H2O - O = H2 = Vätgas

När man pratar om syrefritt vatten så menas självklart att det inte finns "lösa" syreatomer i vattnet. Det är de lösa syreatomerna som reagerar när bland annat järn rostar, varför vatten där allt syre är bundet till väte ej ger upphov till korrosion av järn.
Citera
2008-05-05, 16:58
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
H2O - O = H2 = Vätgas
Ehm...
Syret som oxiderar järn är löst i vattnet, en gas (O2) suspenderad i H2O med andra ord.
Själva H2O-molekylen kan inte oxidera. Varför?
Jo, det krävs en massa energi för att slå sönder den.

Fiskar andas inte H2O med andra ord, utan kräver just syre löst i vattnet.
När jorden var ung fanns inget syre i atmosfären, blågröna bakterier tillverkade det som restprodukt, vilket löste sig i haven, efter ett tag blev haven mättade och avgav syre till atmosfären.
Så ja, det finns syrefritt vatten.
Citera
2008-05-05, 18:33
Medlem
SnowCones avatar
rätta mig om jag har fel men borde denna tråden inte ligga på kemi och pyroteknik?
Citera
2008-05-05, 18:37
Medlem
Suckers Delights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowCone
rätta mig om jag har fel men borde denna tråden inte ligga på kemi och pyroteknik?

Ett underbart förstainlägg.
Citera
2008-05-05, 18:42
Medlem
Naturvetarens avatar
http://library.kcc.hawaii.edu/external/chemistry/everyday_corrosion.html
Citera
2008-05-05, 19:48
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ehm...
Syret som oxiderar järn är löst i vattnet, en gas (O2) suspenderad i H2O med andra ord.
Själva H2O-molekylen kan inte oxidera. Varför?
Jo, det krävs en massa energi för att slå sönder den.

Fiskar andas inte H2O med andra ord, utan kräver just syre löst i vattnet.
När jorden var ung fanns inget syre i atmosfären, blågröna bakterier tillverkade det som restprodukt, vilket löste sig i haven, efter ett tag blev haven mättade och avgav syre till atmosfären.
Så ja, det finns syrefritt vatten.

Tackar, skapelseberättelsen i kortformat.

I min värld är syre grundämnet O.
Men nu har jag lärt mig att terminologin inom Kemi är att syrefritt vatten är vatten utan fria syremolekyler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in