2008-05-03, 02:05
Medlem
Malchicks avatar
Jag använder rotfloat package för att kunna placera mina tabeller där jag önskar. Problemet som jag upptäckte är att caption då hamnar UNDER tabellen.

Någon som har en lösning på detta?

LaTeX är kanon, men ibland går figur/tabellplacering mig på nerverna.
Citera
2008-05-03, 04:58
Medlem
Jag har aldrig använt rotfloat, men brukar inte caption alltid hamna under tabeller och figurer?
Citera
2008-05-03, 09:06
Medlem
Malchicks avatar
Titeln (caption) ska lämpligtvis hamna ovanför tabeller, inte under.
I normala tabeller i LaTeX är det inga problem, men använder jag rotfloat och optionen H i placeringen hamnar plötsligt titeln under.
Citera
2008-05-03, 09:26
Medlem
evolutes avatar
Hmm, jag använder inte rotfloat och mina captions hamnar under tabellerna. Exempel:

\begin{table}
\begin{tabular}[...]
\end{tabular}
\caption{}
\end{table}

Jag tycker det är betydligt mr passande eftersom jag inte använder captions för att ge titlar till tabellerna, utan för at förklara deras innehåll. Tyvärr har jag inget svar på din fråga i övrigt.
Citera
2008-05-03, 09:52
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Hmm, jag använder inte rotfloat och mina captions hamnar under tabellerna. Exempel:

\begin{table}
\begin{tabular}[...]
\end{tabular}
\caption{}
\end{table}

Jag tycker det är betydligt mr passande eftersom jag inte använder captions för att ge titlar till tabellerna, utan för at förklara deras innehåll. Tyvärr har jag inget svar på din fråga i övrigt.

Det är möjligt att jag har lärt mig det helt felaktigt, är inte det normala att placera tabellnamn över en tabell (där eventuell utförligare förklaring i noter direkt under) medan man i figurer placerar figurnamnet under figuren?
Det innebär att jag ändrar det inbyggda i LaTeX att caption hamnar under tabellen.

I vilket fall som helst: Det jag vill göra är att fixa en fast position för mina stackars tabeller och ha tabellnamnet ovanför.

Hilfe bitte!
Senast redigerad av Malchick 2008-05-03 kl. 09:58.
Citera
2008-05-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Det är möjligt
att jag har lärt mig det helt felaktigt, är inte det normala att placera tabellnamn över en tabell (där eventuell utförligare förklaring i noter direkt under) medan man i figurer placerar figurnamnet under figuren?
Det innebär att jag ändrar det inbyggda i LaTeX att caption hamnar under tabellen.

I vilket fall som helst: Det jag vill göra är att fixa en fast position för mina stackars tabeller och ha tabellnamnet ovanför.

Hilfe bitte!
Jo, så gör jag också. Inte för att jag tror att det är detta du har problem med, men jag skriver då:

\begin{table}
\caption{}
\begin{tabular}[...]
\end{tabular}
\end{table}

respektive

\begin{figure}
\includegraphics{}
\caption{}
\end{figure}

Detta hittade jag på någon sida, kanske kan funka?

\floatbox{table}[\FBwidth]
{\caption{Simple tabular with caption above}\label{tab:tabII}}
{\begin{tabular}{|l|c|c|}
\hline
Column head & Data I & Data II \\
\hline
First row & 1 & 2 \\
...
\hline
\end{tabular}}
\end{table}

evolute: Hur ger du titlar till dina tabeller?
Citera
2008-05-03, 11:35
Medlem
evolutes avatar
Om jag vill ha titlar gör jag nog så här, men det är alltså i undantagsfall.

Kod:
\documentclass{article}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}
\begin{document}
\begin{table}
\begin{center}
{\bf Fruktmästerskapen 1965}\\[0.4 cm]
\begin{tabular}{c|cccc}\hline\hline
Omgång&Banan&Päron&Äpple&Apelsin\\\hline
1&2&3&3&14\\
1&22&1&9&1\\
1&5&5&1&7\\\hline\hline
\end{tabular}
\caption{Resultat från fruktmästerskapen i Nürnberg 1965. I apelsinklassen tävlande också blodapelsin.}
\end{center}
\end{table}
\end{document}

Bild: http://i30.tinypic.com/wv3dqu.png
Citera
2008-05-03, 15:18
Medlem
Rotfloat är väl inget annat än en påbyggnad på paketet "float" ?

Isf, använd bara

Kod:
\floatstyle{plaintop}

innan "\newfloat{}", så skall caption hamna överst.
Citera
2008-05-03, 16:29
Medlem
jockelos avatar
När vi ändå har en tråd i gång på ämnet! Jag har haft enorma problem med att hantera bilder i LaTeX. Hur skulle ni göra för att t.ex. placera en bild till höger på bladet och kanske ha en tabell till vänster? Jag skulle vilja kunna placera bilder vart jag vill på en sida och välja om texten skall gå runt bilden och liknande. Går detta?
Citera
2008-05-03, 21:27
Medlem
Jerka^s avatar
Simplaste är ju helt enkelt att använda två spalter:
Kod:
\documentclass[a4paper,twocolumn]{article}

Jag vet, inte riktigt vad du var ute efter, men att ha två spalter är nog det vettigaste om man vill att texten ska gå runt bilden. Snyggt blir det också.

För att placera två bilder brevid varandra kan man använda
Kod:
\begin{figure}[htbp]
\begin{center}
	\leavevmode
		\subfigure[Discharge lamp]{
		\label{fig:discharge}
		\includegraphics[width=0.4\textwidth]{discharge.jpg}}
	\hspace{1cm}
		\subfigure[Thermal light source]{
		\label{fig:thermal}
		\includegraphics[width=0.4\textwidth]{thermal.jpg}}
	\caption{Spectra for different light sources}
	\label{fig:spectra1}
\end{center}
\end{figure}

Ett allmänt tips är annars att inte bråka för mycket med Latex utan låta det bestämma det mesta själv.
Citera
2008-05-04, 08:43
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Ett allmänt tips är annars att inte bråka för mycket med Latex utan låta det bestämma det mesta själv.

Ett bättre allmänt tips är att använda senaste Word. Då kan man få det att se ut som man vill utan att bråka. Har använt både latex och word och kan verkligen inte förstå varför man vill använda latex förutom för att verka lite geeky.
Citera
2008-05-04, 08:50
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Ett bättre allmänt tips är att använda senaste Word. Då kan man få det att se ut som man vill utan att bråka. Har använt både latex och word och kan verkligen inte förstå varför man vill använda latex förutom för att verka lite geeky.

Word blir helt enkelt inte lika snyggt (åtminstone inte utan enorma mängder tweakningar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in