2008-05-02, 21:02
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag anser att såkallad "vanity press" (den kallas så eftersom den låter personer som är fåfänga att bli publicerade trycka upp böcker utan någon kvalitetskontroll) är gravt underskattad... Om man vill publicera sitt verk via ett förlag så kan man räkna med att bli refuserad många gånger och då man tillslut får sin bok publicerad så måste man skriva ett kontrakt helt på förlagets villkor, såvida man inte är kändis... Detta innebär att man bara får pyttelite av vad vinsten och framför allt så måste man ge förlaget exklusiv dupliceringsrätt till verket... Om förlaget sen inte sköter marknadsföringen, inte ids trycka upp en ny upplaga då den gamla sålt ut eller går i konkurs så är man totalt maktlös... Man kan inte låta ett annat förlag publicera verket, man får inte ens lägga upp det som en gratis e-book på internet trots att det är ens egen bok!

Är man en stor författare som skrivit ett bra kontrakt med ett stort förlag, då fungerar ju allting fint, men min åsikt är att man som debutant vinner på att köra med vanity press... Vad tycker ni andra??
Citera
2008-05-02, 22:07
Medlem
barnets avatar
Lär inte bli många sålda ex om man själv ska sköta marknadsföringen och allt övrigt administrativt arbete som du får proffesionell hjälp med på ett förlag.
Citera
2008-05-03, 09:59
Medlem
General Nogis avatar
En annan fordel ar ju att de arma lektorerna pa bokforlagen far mindre insanda undermaliga manuskript att vada igenom...
Citera
2008-05-03, 15:39
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Lär inte bli många sålda ex om man själv ska sköta marknadsföringen och allt övrigt administrativt arbete som du får proffesionell hjälp med på ett förlag.
Det finns ju också "vanity press" som låter en sälja böckerna från deras hemsidor, i såna fall är det bara marknadsföringen som saknas jämfört med ett konventionellt förlag, och marknadsföring kan ju faktiskt fungera via internet eller word of mouth...
Citera
2008-05-03, 17:57
Medlem
grisöras avatar
Nja, tror du underskattar marknadsföringen och DISTRIBUTIONEN som förlagen ägnar sig åt. Tillgängligheten i bokhandeln och kanske pressbyrån.
Att du accepterats av ett traditionellt förlag innebär ju också en slags "kvalitetsstämpel" ett varumärke som gör att människor är beredda att lägga tid och pengar på att läsa din bok. Texter finns ju ett ÖVERFLÖD av i dag via internet. Frågan är vad man skall använda sin begränsade lästid till att ta del av? Förlaget har en sållningsfunktion.

Det jag provläst på internetförlagen håller låg klass. Kanske kunde förbättras om de själva började kvalitetssålla, men det strider ju mot affärsiden.
Citera
2008-05-03, 20:11
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Nja, tror du underskattar marknadsföringen och DISTRIBUTIONEN som förlagen ägnar sig åt. Tillgängligheten i bokhandeln och kanske pressbyrån.
Stora förlag, ja... Det som de små förlagen ger ut måste man ju nästan beställa från internetsidor som t.ex. Amazon, utan någon marknadsföring...
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Att du accepterats av ett traditionellt förlag innebär ju också en slags "kvalitetsstämpel" ett varumärke som gör att människor är beredda att lägga tid och pengar på att läsa din bok. Texter finns ju ett ÖVERFLÖD av i dag via internet. Frågan är vad man skall använda sin begränsade lästid till att ta del av? Förlaget har en sållningsfunktion.

Det jag provläst på internetförlagen håller låg klass. Kanske kunde förbättras om de själva började kvalitetssålla, men det strider ju mot affärsiden.
Det beror ju lite, om man som jag skriver "kiosklitteratur" så är man ju ändå dömd att aldrig tas på allvar, så för mig är det saksamma...
Citera
2008-05-04, 00:25
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Stora förlag, ja... Det som de små förlagen ger ut måste man ju nästan beställa från internetsidor som t.ex. Amazon, utan någon marknadsföring...Det beror ju lite, om man som jag skriver "kiosklitteratur" så är man ju ändå dömd att aldrig tas på allvar, så för mig är det saksamma...

säg inte det! Liza Marklund är riktig kiosklitteratur. Hennes "verk" är inte bättre än det som egenproduceras på internetförlagen. Hon är bara en produkt av förlagens marknadsföring. Kan hon så kan du. Eventuellt dock att du då måste suga av en och annan förlagsredaktör som vår Raggar Liza från piteå fick göra för att komma in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in