2008-05-02, 20:02
Medlem
Lägger in denna post här för de finns flest kockar här på hela forumet. Jobbat som kock sen 2000. Och märkt att ca 80% av alla kockar är en cannabis rökare, eller kanske ´kockar som nyttjar tyngre droger, eran uppfattning? stämmer detta? varför är de så här?
Citera
2008-05-02, 21:59
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankeee
Lägger in denna post här för de finns flest kockar här på hela forumet. Jobbat som kock sen 2000. Och märkt att ca 80% av alla kockar är en cannabis rökare, eller kanske ´kockar som nyttjar tyngre droger, eran uppfattning? stämmer detta? varför är de så här?
Av det lilla jag har sett så är det ganska så stor mängd som använder droger, i alla klasser.

Mest cb-rökare faktiskt. Kan det vara ett sätt att tackla stressen?
Citera
2008-05-02, 22:24
Medlem
så är det... har jobbat som servitris i många år, och samtliga av kockarna man lärt känna har sysslat med sånt, ibland på arbetstid, ibland inte... min man är kock och sitter och röker opium as we speak dessutom...
Citera
2008-05-03, 00:21
Medlem
Det beror nog lite på vart du jobbar. På en nattklubb inne på östermalm är det inte säkert att dom bryr sig, kan vara en annan sak på f12.
Jag har själv aldrig själv kännt något behov av nyttja tyngre saker än alkohol, och att dricka på arbetstid har aldrig varit aktuellt, även om jag kör emellan 200-260 timmar/ månad. Efter att ha jobbat i snart 20 år så klarar jag inte ens av att komma in bakis, så veckorna ser ganska lugna ut nuförtiden

Anledningen till att många halkar in på droger är nog annars arbetsbelastningen och den lite "drog-liberala" kultur vi jobbar i samt att på många ställen är det nog tyvärr alldeles för lätt att få tag i grejerna.

Jag har aldrig, och kommer aldrig att acceptera drogpåverkad personal i ett kök där jag jobbar... av flera anledningar.
Citera
2008-05-03, 00:27
Medlem
krypmetodens avatar
måste bara fråga om Depaul cb-rökare?
Citera
2008-05-03, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
måste bara fråga om Depaul cb-rökare?
Jag har aldrig kört på droger eller alkohol under min verksamma period.

Det är som hoppman säger. Att komma till jobbet bakis är heller ingen hit.

Hade man en längre ledighet någon enstaka gång så kunde man ju unna sig lite mer. Men då handlade det om alkohol i någon form och inte droger.

Sedan är det ju skillnad på att vara anställd jämfört med att vara ägare till en restaurang . Inte många ägare går omkring drogade, vad jag kunnat märka.

~Paul~
Citera
2008-05-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hade man en längre ledighet någon enstaka gång så kunde man ju unna sig lite mer. Men då handlade det om alkohol i någon form och inte droger.
Så alkohol är inte en drog alltså?
Citera
2008-05-03, 12:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Så alkohol är inte en drog alltså?
Självklart är alkohol en typ av drog. Men jag tror att de flesta är överens om att man särskiljer i dagligt tal mellan dessa två uttrycken.

~Paul~
Citera
2008-05-03, 13:34
Medlem
DenLedes avatar
Så, nu kommer det bli punktinsatser av drogpolisen mot just kockar här i landet efter den här tråden.
Citera
2008-05-03, 19:28
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ytterst tveksamt då det knappast är någon nyhet, däremot skulle jag inte vara emot det. Blir knappast godare mat av att röka / dricka på jobbet. Cigaretter och snus inkluderat.
Citera
2008-05-06, 02:01
Medlem
Har jobbat några år som kock nu och visst är de många kockar som använder droger, och inte minst alkohol. Själv tycker jag inte att de är OK att vara på verkad på något sätt när man jobbar, men personligen så röker jag gärna på lite efter en stressig dag på jobbet.
Men tyngre saker än då går fett bort.
Citera
2008-05-06, 02:34
Medlem
fnuskes avatar
Kockyrket är en "entry drug" utan dess like.

Umgås en hel del med folk som jobbar nu som kockar som jag känner sen min gymanisetid och alla har de laster i form av bruk och missbruk av diverse preparat. Aldrig har jag mött en renlevnadskock som hanterar stressen utan kryckor. Speciellt alkoholism är lätt att trilla dit med då man ofta har stora mängder omkring sig till billig peng.

Kockyrket är oerhört stressigt så att man går från att bruka preparat till att missbruka dom går väldigt fort när man försöker hantera de långa stressiga timmarna. Är det inte THC, Nikotin och Alkohol är det koffein eller hetsätande.
Senast redigerad av fnuske 2008-05-06 kl. 02:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in