Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-02, 01:34
Medlem
rostigcykels avatar
Min dator tar ungefär 2min att boota nu. Jämfört med 10 sek som de va innan. Alltså själva windows booten. Den blåa saken laddar och laddar i evigheter.

Virus har jag inte för dom laddas ändå inte förrän man loggar in vad jag vet? Har virusskydd och Spybot S&D och Ad-aware och dom hittar inget. Har defragmenterat, rensat registret osv.

Så någon som vet vad som kan va fel? Fick tips om att batteriet på moderkortet kan va dåligt. Men jag vet inte
Citera
2008-05-02, 01:53
Medlem
kanulas avatar
Antar att du kört med Windows installationen ett tag? En Windows installation blir (tyvärr) segare med tiden hur du än underhåller systemet. Den samlar på sig skit å rester har å var och blir med tiden allt mer buggig. Kan i vissa fall bero på virus å skit, men i de flesta fall är det pga vanlig användning.

Därför: Formatera om hela skiten å installera på nytt. Det kommer säkert gå betydligt snabbare igen.

Batteriet är det inte! Om batteriet är dåligt resulterar det i att BIOS-inställningarna försvinner och datorn laddar standardinställningarna varje gång, dessutom brukar datorn "glömma bort" tiden. Denna symptom har inte din dator och även om batteriet är dåligt gör det ingen skillnad i boot-hastigheten.
Citera
2008-05-02, 01:56
Medlem
rostigcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Antar att du kört med Windows installationen ett tag? En Windows installation blir (tyvärr) segare med tiden hur du än underhåller systemet. Den samlar på sig skit å rester har å var och blir med tiden allt mer buggig. Kan i vissa fall bero på virus å skit, men i de flesta fall är det pga vanlig användning.

Därför: Formatera om hela skiten å installera på nytt. Det kommer säkert gå betydligt snabbare igen.

Batteriet är det inte! Om batteriet är dåligt resulterar det i att BIOS-inställningarna försvinner och datorn laddar standardinställningarna varje gång, dessutom brukar datorn "glömma bort" tiden. Denna symptom har inte din dator och även om batteriet är dåligt gör det ingen skillnad i boot-hastigheten.

Jo ja har ju funderat på att formatera länge nu. Men har inte tillgång till en extern hårddisk :/

Aja.. får väl formatera ;D tack för svar
Citera
2008-05-02, 01:59
Medlem
Hejsan1s avatar
Inte ska du behöva formatera, 2 minuter är fan ingenting.
Edit: missade att du menade bara Windows-laddningen men ändå 2 minuter är inte så farligt.
Kör CCleaner (gratisprogram) och en defragmenterare, kan rekommendera Raxco PerfectDisk, Diskeeper eller O&O Defrag bra program.
Citera
2008-05-02, 02:09
Medlem
rostigcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Inte ska du behöva formatera, 2 minuter är fan ingenting.
Edit: missade att du menade bara Windows-laddningen men ändå 2 minuter är inte så farligt.
Kör CCleaner (gratisprogram) och en defragmenterare, kan rekommendera Raxco PerfectDisk, Diskeeper eller O&O Defrag bra program.

Well 2 min är väldigt mycket sämre än 10 sek ;D Och jag har redan rensat en massa.. Rensat i registret och defraggat.
Citera
2008-05-02, 02:17
Medlem
kanulas avatar
Datorn kommer att boota på 10s de första gångerna, sen kommer tiden att öka. Formatering löser de flesta problem och är mycket enklare och snabbare än om man skulle börja pyssla med rensning av systemet (som rostigcykel redan gjort). Dessutom hjälper det sämre.

Nej, LÄNGE LEVE "format C:"!!
Citera
2008-05-02, 21:24
Medlem
Aja Bajas avatar
Om du kör windows xp kan du prova med ett program som heter bootvis som optimerar uppstarten av windows.
Citera
2008-05-02, 22:21
Medlem
Min dator slöas ner något otroligt (+~1 min) om jag har mina externa diskar inkopplade vid boot. Vet dock inte varför, den stannar upp under tiden "bios-skärmen" visas strax före bootloadern startar.
Citera
2008-05-03, 13:14
Medlem
rostigcykels avatar
Den går snabbt nu igen.

Vet inte om de kan va chkdsk som fixade det.
Citera
2008-06-13, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rostigcykel
Well 2 min är väldigt mycket sämre än 10 sek ;D Och jag har redan rensat en massa.. Rensat i registret och defraggat.
Hur rensas registret?

Citat:
Den går snabbt nu igen.

Vet inte om de kan va chkdsk som fixade det.
chkdsk/r ?
Citera
2008-06-13, 08:20
Medlem
Det kan vara lite kul att se vad som tar tid i uppstarten. Editera boot.ini i C:\, släng in parametern /SOS. Kan ibland ge ledtrådar till felande hårdvara, mjukvara eller inställningar i OS. Eller så är det som föregående talare säger att det efter ett tag kan bli segt av lite mer svårdefinierade anledningar.

/SOS
Causes Windows to list the device drivers marked to load at boot time and then to display the system version number (including the build number), amount of physical memory, and number of processors.

Källa:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963892.aspx
Citera
2008-06-13, 10:37
Medlem
Nippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Datorn kommer att boota på 10s de första gångerna, sen kommer tiden att öka. Formatering löser de flesta problem och är mycket enklare och snabbare än om man skulle börja pyssla med rensning av systemet (som rostigcykel redan gjort). Dessutom hjälper det sämre.

Nej, LÄNGE LEVE "format C:"!!

Du tog orden ur min mun ! Fy fan så fint när man formaterat. Datorn går som en porsche istället för en sunkig volvo 242a.
/N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in