Citat:
Ursprungligen postat av spazzie
Ja precis jag fick till det och du postade detaljerna som behovs.
Jag skulle gissa pa att 600w kommer fungera fint, skaffa en kanalflakt och en cooltube sa haller du nere temperaturen ocksa.
Jag skulle gissa pa att 600w kommer fungera fint, skaffa en kanalflakt och en cooltube sa haller du nere temperaturen ocksa.
Vill påstå att det är omöjligt att rekommendera något klockrent då han inte nämner någonting om förutsättningarna. Det ända som är känt är att det gäller en garderob på någon kvadrat eller lite dryg.
Om det skulle vara en etta så kommer han definitvt få en nöt att knäcka. Kör man bara ut luften från utrymmet och ut i lägenheten så kommer friskluften in i garderoben snart vara nästan lika varm som luften som skall ut..
Därför är det nödvändigt med mer information om var vart den utblåsta luften kommer ta vägen( När ett fönster eller balkong dörr), samt om friskluften kommer att sugas där luften är just frisk.
Så hur är dina planer om ventileringen? Lägenhet? Ett rum? Två rum? Eller Stockholms slott?
Möjlighet till en generös vädring? Helst så gott som nonstop? Eller bor du så väl att tom Farmor Anka med bruten höft kan hoppa in och ta för sej när läget är gynnsamt?
Den informationen måste TS avslöja om han vill ha ett bra svar, annars blir svaren inte mer en spekulation. Iallafall när det gäller råd om lampor som inte rekommenderas som sänglampor..
Tänk också att snart är högsommaren här och då blir det inte lättare precis. Är det 20,25+ eller mer så är luften redan varm och med en 600w kommer det bli en stekheta dagar i grönsakslandet..
Vågar ej tänka på hur varmt det kommer bli för dom översta delarna på plantan. Även delar som kommer utanför värmestrålningen ( om det finns något utrymme som slipper undan 100.000 lumen utan att ej känna av att det är just 100.000 lumen i garderob...), så kommer dessa växtdelar också få svettiga dagar på kontoret.
Han kommer behöva en AC för att kunna hålla en temperatur som inte kommer knäcka stackarna.
Noll gradigt januariväder eller 10 gradigt vår och höstväder är helt andra villkor en dom månaderna som vi har framför oss..
Jag vill gärna veta för egen del om det finns någon här som odlat i ett utrymme 1,5kvm, i en etta, med ljuskällor upp mot 600watt? Med gröna, friska, plantor hela vägen till skörd?
Om ni har nåra tips om vad ni har för setup för att kunna odla friska, tunga, plantor utan att halva överdelen är gulbrun, så skulle den infon vara mycket tacksam. Själv så brottas jag hela tiden med värme problemet, speciellt värmestrålningen som jävlas.
Du gav rådet om cooltube.. Ni som använder dessa kör ni med enbart sug från lampan eller kör ni med kylande luft genom röret.? Gjorde en egen liten variant med rörfläkt på 90 m3/tim som sug från lampan. Detta hjälpte föga för mej..blev liksom inget drag i fläkten, som den sug utan att få med sej tillräckligt för att det skulle bli effekt.
Om ni kör med ett fläkt som blåser kalluft genom tuben, vilket luftflöde behövs för att cooltuben, verkligen skall kunna vara effektiv? Eller använder ni rent av fläkt till både in och utblås? Räcker denna då eller behövs fläkt även för det övriga utrrymmet?