Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Investerade i en riktig gjutjärnspanna till matlagningen och skulle behöva bra tips på hur man tar hand om den på bästa sätt.
Det jag hört är att man ej ska låta den stå under vatten (blir rost) och att man ska smörja in den med matolja lite då och då.
Finns det mer sådant man bör tänka på?
Någon sa t.ex att man ska bränna in lite matolja innan man lagar mat i den första gången. Vad ska det vara bra för?
Jag har en 20 år gammal stekpanna av gjutjärn och den är fortfarande "upp to date". När jag har stekt i den så ställer jag bara undan den till nästa gång jag ska använda den, med allt stekfett kvar. När det är dags att använda den igen så spolar jag ur den med hett vatten från kranen och borstar med diskborsten utan diskmedel, ställer den på het platta och låter den torka snabbt av värmen. Sedan är det bara att laga mat i den igen.
Man behöver inte vara rädd för bakterier i fettet som ev. har vuxit till sig. Fettbakterier är inte farliga för oss människor och de dör garanterat vid de höga temperaturerna som vi steker i.
För några år sedan hände en tragisk olycka med stepannan. Den fick stå med köttförssås över natten. Den blev rostig och hemsk. Då "nollade" jag den. Jag diskade ur den ordentligt med borste, hård disksvamp och diskmedel. Sedan ställde jag den på het platta och lät den torka snabbt, hälde i en liten skvätt olja som fick bli het. Därefter smorde jag runt oljan på kanterna med en liten bit hushållspapper. Den överlevde!
Några bra tips är att:
Aldrig spola ur en het gjutjärnspanna med kallt vatten för då kan den den slå sig (bli skev) och i värsta fall spricka sönder.
Aldrig använda diskmedel.
Alltid se till att pannan har fett.
Alltid koka ur pannan med vatten, två gånger, när man har stekt fisk eller skaldjur, för då försvinner fisksmaken.