Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-01-05, 17:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av festivus
Min gjutjärnspanna börjar se riktigt trist ut tyvärr. Fastbrända rester och beläggningar

En del skriver att man kan köra med svinto, och sedan bränna in den på nytt. Men är det så klokt att köra med svinto? Det känns som att det inte alls är bra för pannan? (Med tanke på att man inte ens ska använda diskmedel i pannan)

Är stålborste ett bättre alternativ?
Kör med vanligt diskmedel och riktigt varmt vatten först och se hur det går.
Innan du ger dig mer handgripliga metoder.

Varför man inte ska köra diskmedel är för att man tvättar bort kollagret som gör så maten inte fastnar i pannan.
Och därför måste bränna in den igen, och inte för att pannan i sig blir förstörd.
Citera
2010-01-05, 17:42
Medlem
festivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör med vanligt diskmedel och riktigt varmt vatten först och se hur det går.
Innan du ger dig mer handgripliga metoder.

Varför man inte ska köra diskmedel är för att man tvättar bort kollagret som gör så maten inte fastnar i pannan.
Och därför måste bränna in den igen, och inte för att pannan i sig blir förstörd.
Tror dessvärre inte att det räcker, botten är helt skrovlig. En diskborste kommer inte att kunna få botten så fin som jag vill ha den.

Har iaf hällt vatten i pannan nu som får värmas på spisen så det blir riktigt hett, sen ska det skrubbas och diskas Vi får se hur det går.
Citera
2010-01-06, 01:35
Medlem
cookizs avatar
ifall man har lyckats med det man inte får göra att ha vatten i den under en längre tid (en kväll) så att det blir rost fläckar i den hur gör man då?
går det att kocka upp vatten i den ett par gånger så att dem kanske går bort? sedan måste man väll olja in den igen eller?
Citera
2010-01-06, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cookiz
ifall man har lyckats med det man inte får göra att ha vatten i den under en längre tid (en kväll) så att det blir rost fläckar i den hur gör man då?
går det att kocka upp vatten i den ett par gånger så att dem kanske går bort? sedan måste man väll olja in den igen eller?

Som det står tidigare i tråden: Är ingen fara, tvätta bort rosten och olja in den igen med tex DePauls metod.
Citera
2010-01-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Investerade i en riktig gjutjärnspanna till matlagningen och skulle behöva bra tips på hur man tar hand om den på bästa sätt.

Det jag hört är att man ej ska låta den stå under vatten (blir rost) och att man ska smörja in den med matolja lite då och då.
Finns det mer sådant man bör tänka på?

Någon sa t.ex att man ska bränna in lite matolja innan man lagar mat i den första gången. Vad ska det vara bra för?

Jag har en 20 år gammal stekpanna av gjutjärn och den är fortfarande "upp to date". När jag har stekt i den så ställer jag bara undan den till nästa gång jag ska använda den, med allt stekfett kvar. När det är dags att använda den igen så spolar jag ur den med hett vatten från kranen och borstar med diskborsten utan diskmedel, ställer den på het platta och låter den torka snabbt av värmen. Sedan är det bara att laga mat i den igen.

Man behöver inte vara rädd för bakterier i fettet som ev. har vuxit till sig. Fettbakterier är inte farliga för oss människor och de dör garanterat vid de höga temperaturerna som vi steker i.

För några år sedan hände en tragisk olycka med stepannan. Den fick stå med köttförssås över natten. Den blev rostig och hemsk. Då "nollade" jag den. Jag diskade ur den ordentligt med borste, hård disksvamp och diskmedel. Sedan ställde jag den på het platta och lät den torka snabbt, hälde i en liten skvätt olja som fick bli het. Därefter smorde jag runt oljan på kanterna med en liten bit hushållspapper. Den överlevde!

Några bra tips är att:
Aldrig spola ur en het gjutjärnspanna med kallt vatten för då kan den den slå sig (bli skev) och i värsta fall spricka sönder.
Aldrig använda diskmedel.
Alltid se till att pannan har fett.
Alltid koka ur pannan med vatten, två gånger, när man har stekt fisk eller skaldjur, för då försvinner fisksmaken.
Citera
2010-01-13, 13:07
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag har en sprillans ny gjutjärnspanna. En Skeppshult 26 cm i diameter med stålhandtag. Helt skrovlig yta med. Inköp för 350 kr. Den är jag helt klart nöjd med.

Och den ska fettas in först och jag har kollat lite, men nu vill jag ha en olja som inte ger smak så olivolja går bort. Det kan nog ge lite bismak med och det verkar som rapsolja är att föredra. Det har nämts här i tråden och det går att ha som frityrolja med.

Dock har jag två-tre val och behöver lite köpråd.
Zeta rapsolja
Kallpresad rapsolja (någon skånsk sort, dyrare än Zetas)
Annan olja - i så fall vilken?

Diskmedel är det ajabaja på, men första gången borde det gå bra att använda, innan jag oljar in den första gången.

Skatteskolk
Citera
2010-01-13, 13:10
Medlem
klybans avatar
Var enda frågan om vilken olja som du ska använda?
Zeta rapsolja funkar bra.

Men tycker du pannan ser för jävlig ut, så kanske du ska fundera på rengöra den ordentligt först.
Citera
2010-01-13, 13:26
Medlem
Skatteskolks avatar
Tack! Jag tänkte mest på eventuellt tillsatser. Jag har för mig att olivolja kan få en del otrevliga "utfällningar" vid höga temperaturer om det var runt 180 grader eller så.

Det var något märke på den, sen kanske folk pillat på den. Jag ska diska av den med lite Yes och varmt vatten. Torka av omedelbart, sen olja. Sen kommer jag bara steka i smör och då ordentligt med smör så det inte bränner fast.

Det bästa var en kille som hade en gjutjärnspanna i en korridor. Han behövde aldrig lägga i smör och han hade fettat den i flera år. Sen lånade en korridorare den och diskade den med diskmedel. Fy fan vad bittert... Jag tror t.o.m. han ärvt den av en släktning, men det reserverar jag mig för.

Skatteskolk
Citera
2010-01-13, 13:32
Medlem
klybans avatar
Olivolja har låg sotningsgrad, främst därför den inte bra.
Sen är den ju inte heller neutral i smaken.
Kallpressad rapsolja är inte neutral i smaken heller.

Annars har man jordnötsolja, den har högt sotningsgrad.
Därför man använder i högtemp stekning/wok, funkar säkert också.
Dock aldrig kört den i att bränna in en panna.
Citera
2010-01-13, 13:46
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag litar på dig. Jag tänkte att kallpressad måste ha högre kvalitet, men tur att Flashback finns. Då blir det vanlig rapsolja och sen gå genom lite trådar här så det blir rätt från början.

Jag vill inte vara med om något skräckexempel som jag läst här om kallt vatten, rost m.m.

EDIT:
Omformulering.

Skatteskolk
Senast redigerad av Skatteskolk 2010-01-13 kl. 13:51.
Citera
2010-01-13, 14:00
Medlem
klybans avatar
Du har rätt, kallpressad har högre kvalitet, men kvaliteten sitter väl främst i smaken då.

Rost är inget större problem, om det nu inte är gravrost då.
Har man fått det så krävs det hårda metoder.

Kallt vatten i varm panna, det blir vackert
Har en sambo som pysslade med sånt :/
Där av har de slått sig lite, har inte fått tummen ur än och planslipat den.
Men ligger på listan som ska göras
Citera
2010-01-13, 14:34
Medlem
Skatteskolks avatar
Det här står på min med. Vi får se när jag köttar. Jag köper väl olja idag eller imorgon, sen får vi se när jag orkar behandla den. Jag har också en todo-lista.

Dessvärre blir den aldrig mycket kortare för den fylls på med tråkiga saker dagligen typ.

Skatteskolk
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in