2008-05-01, 16:55
Medlem
Som t.ex. purple heart:
"The Purple Heart is a United States military decoration awarded in the name of the President to those who have been wounded or killed while serving with the U.S. military."

Varför inte bara belöna för t.ex:
-vunnit en viktig strid
-räddat en soldat
-utmärkt sig i strid på något sätt
-osv

Jag tycker det är lite konstigt att bara dela ut medaljer så fort någon dör eller blir skadad.
Citera
2008-05-01, 17:01
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Som t.ex. purple heart:
"The Purple Heart is a United States military decoration awarded in the name of the President to those who have been wounded or killed while serving with the U.S. military."

-vunnit en viktig strid
-räddat en soldat
-osv

Jag tycker det är lite konstigt att bara dela ut medaljer så fort någon dör eller blir skadad.

Att ge familjen en medalj efter att fadern/brodern/sonen blivit dödad i strid för landet ser jag som en psykologiskt riktig sak att göra, att ge en medalj för att någon "varit klantig" och blivit sårad känns mindre rätt men kanske kan ses som en uppmuntran att komma tillbaks igen.
Citera
2008-05-01, 17:35
Medlem
JohnMiltons avatar
Symbolisk grej att visa tacksamhet för någon som betalat ett såpass högt pris för ens sak.
Citera
2008-05-01, 17:36
Medlem
Jag tror att nedanstående bild säger allt.

http://img216.imageshack.us/img216/1566/0507200404zx6.jpg

Den initierade eller pålästa kan genom medaljerna (eller släpspännena om man kan tyda färgkombinationerna) se var personen har tjänstgjort och under vilken händelse. Eller vilken hedersutmärkelse denna fått. Detta ger effekten att spolingarna i bakgrunden förstår vem de har att göra med och hedrar honom därefter. Om en person inte har medaljer, speciella utmärkelser eller dylikt på sig kan det se ut såhär:

http://img206.imageshack.us/img206/9917/mance0.jpg

Vet ni vem mannen på bilden är? Denna stiliga farbror. Vet ni vad han har gjort? Hade han haft sina medaljer på sig skulle ni garanterat vetat.
Citera
2008-05-01, 17:52
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Vet ni vem mannen på bilden är? Denna stiliga farbror. Vet ni vad han har gjort? Hade han haft sina medaljer på sig skulle ni garanterat vetat.

Är det Illu Juutilainen?
Citera
2008-05-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Är det Illu Juutilainen?

Nej du. Det där är en tysk. Men bilden är tagen i Finland då han var på en föreläsning där. Illu var inte ens i närheten av denna herre i antalet "kills". Faktum är att ingen sköt ner så många flygplan som denna man, och fortfarande lever för att kunna berätta om det. Mannen på bilden är Günther Rall. Föreställ er uppmärksamheten han måste ha väckt när han steg in i en NATO-mäss efter kriget.

På tal om Illu så är han död. Men lite kuriosa om honom är att det sista flygplanet han flög var en finsk F-18D Hornet. Även han i sanning en legendar.

[edit] Gårdagens valborgsexcesser har tydligen gått hårt åt min förmåga att stava rätt
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-01 kl. 18:23.
Citera
2008-05-01, 18:27
Medlem
villbarafragas avatar
Det är väl självklart att man belöner de som gjort sig illa eller dött, man måste på något sätt uppmuntra folk att offra sig för sin nation. De flesta stora krig utkämpas, tyvärr, för att bringa in pengar till bankmännen. En del krig (som exempelvis Irak- och Vietnamkriget) utkämpas inte för att vinnas, istället vill man att kriget ska fortgå så länge som möjligt och att uppmuntra folk till att vinna viktiga slag bli då en aktion som motarbetar sig självt.
Hela våran bild om att man måste vara någon, att man ska vara speciell har fått oss att söka uppmärksamhet och bekräftelse varhän den kommer ifrån. Medaljer är ett sätt för folk att tänka att det var värt den uppoffringen de har genomlidit. För i slutändan får de sina 15 minutes of fame och får stå vid ett podium tillsammans med någon högt uppsatt som nämner ditt namn och du får applåder. Den lilla stunden, då alla skänker dig deras uppmärksamhet känner du att det här gör upp för all skit jag stått ut med. Du får troligtvis en dopamin kick som heter duga och din självkänsla är allt annat än negativ.

...eller vad vet jag egentligen?
Citera
2008-05-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Vet ni vad han har gjort?
Han har lyckats att inte bli skadad 9 ggr?
Senast redigerad av Lanix 2008-05-01 kl. 20:28.
Citera
2008-05-01, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Som t.ex. purple heart:

-vunnit en viktig strid
-räddat en soldat

-osv

Purple Heart är inte den enda medaljen man delar ut.

Det finns även Silver Star, Congressional Medal of Honor, Distinguished Service Cross, Soldier's Medal etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in