• 1
  • 2
2008-05-02, 23:20
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Borde inte juden ha en davidsstjrna, snarare n ett kors?
Precis vad jag tnkte...
Citera
2017-06-15, 18:04
Medlem
Anonrouges avatar
Ja, jag har sett hur man gr och skall genast frska komma ihg det hela. Det r 3 mn som str i kn till Sankte Per och de mste alla visa sin biljett. Den tredje mannen har i kn vikt ett pappersflygplan, men han har inte heller ngon biljett. Nr:1 i kn ber honom desperat att ge honom NGONTING, VAD SOM HELST, s han tminstone fr en chans. D river mannen pappersplanet p lngden och ger honom den smalaste delen. Nr:1 ger papperet till SP som vecklar upp papperet som nu faller i 4 delar vilka i sin tur kan vecklas upp. Nr han gr det blir delarna 4 bokstver som bildar ordet "HELL". SP sger: Aha, jag frstr, varp han lter hissen med mannen i ka ner till helvetet.
Mannen som nu str fre honom och r frst i kn ber honom om samma sak, fr det enda de sett r att den frste mannen fick g in i hissen till himlen. Mannen med det rivna planet, river det lngs med men nu i tv likadana delar och ger mannen den avrivna delen. Nr SP nu vecklar upp denna pappersbit blir det i 3 delar, men ihopsatt bildar bitarna ett hakkors. SP sger varsgod in och pekar p hissen. ter igen far hissen ner i helvetet. S lmnar den siste mannen ver den lnga, smala pappersbit han har kvar och SP vecklar upp den. Denna bit r endast i ett stycke och uppvecklad formar det ett perfekt kors. D ler SP och sger du r vntad kre man. Vlkommen till ditt nya hem. Mannen stiger in i hissen och ker s upp till Gud och frid.

S berttar man historien samtidigt som man viker ett riktigt pappersplan som man mycket enkelt gjorde i skolan. Papperet som man startar vika, mste vara en perfekt kvadrat nr man startar, sen river man planet underifrn i 3 delar och den man viker upp sist r den versta delen av planet lngs med hela planet. Jag mste sjlv vika ett gng nu tills jag kommer p precis hur mnga vikningar man skulle gra. Man viker 3-5 gnger.
Den frste som klarar det kan vl skriva in hr hur det var, fr det r en stencool grej att gra p puben fr att hnfra en brud! Lycka till!!
Citera
2017-06-15, 18:36
Medlem
Detdr gamla pusslet minns jag frn en bok av Martin Gardner. En snabb googling ledde mig till denna sida (PDF) dr lsningen finns p sid. 8.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in