När jag läste om den där busschauffören som blev fälld för vållande till annans död, vårdslöshet i trafik mm så började jag fundera på vad en villkorlig dom innebär. Nu orkar jag inte leta upp själva artikeln på ab men det handlade alltså om den där bussen som krockade utanför Uppsala förra året.
Hon blev helt förkrossad över att ha blivit fälld, och vem som helst skulle väl snea ur på en fällande dom om man nu ser sig själv som helt oskyldig till brottet. Hon blev alltså dömd till fängelse, villkorligt. Men vad betyder egentligen det i praktiken?
Som jag förstått så avtjänar man alltså inte straffet. Jag har däremot fått för mig att man får sitta av hela straffet om man torskar för något annat brott i framtiden, kan det stämma? Hur länge har man då en villkorlig dom hängades över sig? Vilken typ av brott krävs det att man blir fälld för att den villkorliga domen ska verkställas? Räcker det med en fortkörning eller om man torskar med vinterdäck på sommaren?
Det låter nämligen i praktiken som att en vanligtvis laglydig person som får en villkorlig dom egentligen slipper straff, både på gott och ont. Som den där busschaffisen, en tjugotreårig brud som egentligen bara hade satans otur och aldrig mer kommer figurera i någon brottsutredning.