2008-04-30, 14:27
Medlem
slrslrs avatar
Hittade några trådar om hunduppfödare och det verkade onekligen som om det var väldigt svårt, hur är det egentligen med att föda upp sällsynta kattraser som folk kan lägga en slant på?

Kan tänka mig att efterfrågan på katter som kostar en del inte är så stor med tanke på att man kan få en katt för 200kr på blocket :P Vad tror ni, all information uppskattas.

Det är inte så att jag har tänkt att göra detta men jag tänkte på det bara, katter är ju roliga och dom tar mycket mindre plats än en hund.
Citera
2008-05-01, 20:17
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Hittade några trådar om hunduppfödare och det verkade onekligen som om det var väldigt svårt, hur är det egentligen med att föda upp sällsynta kattraser som folk kan lägga en slant på?

Kan tänka mig att efterfrågan på katter som kostar en del inte är så stor med tanke på att man kan få en katt för 200kr på blocket :P Vad tror ni, all information uppskattas.

Det är inte så att jag har tänkt att göra detta men jag tänkte på det bara, katter är ju roliga och dom tar mycket mindre plats än en hund.

De som sysslar med katter tycker det är skillnad på raskatt och huskatt och värt pengarna.

Men uppfödarna får sällan mer igen än ungefär vad de lagt ut för veterinärkostnader, vaccineringar och mat, så jag vet inte ngn uppfödare som gör några större förtjänster.
Citera
2008-05-01, 21:16
Medlem
Kattfolk,ett konstigt folk

Lite utanför ämnet kanske, men kattuppfödare och övriga kattälskare är nog en egen ras. Jag tycker själv om katter, men när man går på kattutställningar slutar det alltid med att man tittar mer på människorna än katterna. Alla platsar i en eller flera av följande kategorier:
fysiskt handikappade (rullstolarna är fler än burarna), förståndshandikappade, missbrukare, inkontinenta, äkta White-Trash, bonnläppar som krupit fram ur pörten i byar man inte ens trodde fanns, missbildade, hysteriskt spacklade, överviktiga på gränsen till att inte kunna röra sig mm.
Är det fler än jag som gjort samma iakttagelser?
Citera
2008-05-02, 11:17
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Lite utanför ämnet kanske, men kattuppfödare och övriga kattälskare är nog en egen ras. Jag tycker själv om katter, men när man går på kattutställningar slutar det alltid med att man tittar mer på människorna än katterna. Alla platsar i en eller flera av följande kategorier:
fysiskt handikappade (rullstolarna är fler än burarna), förståndshandikappade, missbrukare, inkontinenta, äkta White-Trash, bonnläppar som krupit fram ur pörten i byar man inte ens trodde fanns, missbildade, hysteriskt spacklade, överviktiga på gränsen till att inte kunna röra sig mm.
Är det fler än jag som gjort samma iakttagelser?

Nu har jag bara varit på ett par tre utställningar med många års mellanrum melland dem dessutom, men jag får nog fan ge dig rätt, så kattälskare jag är...

Fast alla är inte riktigt så men tillräckligt hög procent för att man ska reagera
Citera
2008-05-02, 18:36
Medlem
Nu är jag inte uppfödare, men är inne i svängen och har raskatt osv

Det är ingen vinst i kattuppfödning. Har man tur kanske man tjänar några hundralappar men dom försvinner ju lika snabbt igen. Det är tester, vaccinationer, parningsavgifter, veterinäravgifter, försäkringar, mat och en massa andra saker.

Som uppfödare så strävar man ju mot någonting. Friska, rastypiska katter. Man sk vara insatt i sin ras olika sjukdommar, osv. Det är ett jäkla jobb. Om du inte brinner för det, så är rekomenderar jag det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in