2008-04-30, 10:25
Medlem
maraleks avatar
Jag och frugan var och kollade in en riktigt fräsch lägenhet igår. Enligt mäklaren så var det vi och 2 st till som var intresserade och anmälde sitt intresse ifall det kom några bud. Igår kväll kom inga bud in och likaså idag. Då vi gärna vill ha lägenheten så ska vi lägga bud idag. Men vad fan skall man lägga som första bud, hade tänkt att starta på runt 490000 men det kanske är ett riktigt skambud? Utgångsbud är 525000 och i värsta fall skulle vi kunna tänka oss att hänga på till 560000-600000.. Givetvis vill man ju betala så lite som möjligt och min fråga till er är: Hur högt bör mitt första bud vara?
Lite om "motståndarna" som var på visningen igår:

1. En yngre kille som verkade vara väldigt intresserad.

2. Ett par i 30års åldern som verkade måttligt intresserade.

Så hjälp mig nu med vad jag skall lägga som första bud.
Citera
2008-04-30, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maralek
Jag och frugan var och kollade in en riktigt fräsch lägenhet igår. Enligt mäklaren så var det vi och 2 st till som var intresserade och anmälde sitt intresse ifall det kom några bud. Igår kväll kom inga bud in och likaså idag. Då vi gärna vill ha lägenheten så ska vi lägga bud idag. Men vad fan skall man lägga som första bud, hade tänkt att starta på runt 490000 men det kanske är ett riktigt skambud? Utgångsbud är 525000 och i värsta fall skulle vi kunna tänka oss att hänga på till 560000-600000.. Givetvis vill man ju betala så lite som möjligt och min fråga till er är: Hur högt bör mitt första bud vara?

Men hur svårt kan det vara att lägga ett lågt bud? Lägg så lågt som möjligt givetvis. Börja på de 490' som du tänkte, sen kan det ju dra iväg men det vet ju ingen i förtid...det är ju så en budgivning går till, eller tänkte du skrämma bort andra budgivare med att chockbjuda?
Citera
2008-04-30, 11:47
Medlem
500 låter i säljarens öron mer än 490, så börja där om ni tror att de andra inte kommer att lägga bud, psykologiskt bättre summa när det är under begärt. Annars kanske de vill ta en visning till istället. Känner ni inte att det begärda är för mycket så lägg istället det direkt om ni verkligen vill göra affär - säljaren hugger som sagt inte som en kobra på nåt under. Och bjuder nån annan över hade de gjort det ändå.

Annars är det så att blir det budgivning så blir det, oavsett om ni börjar på 490 eller 525. Vinner gör då den som kan och vill ge mest när det kommer till kritan; ni, paret eller killen.
Citera
2008-04-30, 12:35
Medlem
maraleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
500 låter i säljarens öron mer än 490, så börja där om ni tror att de andra inte kommer att lägga bud, psykologiskt bättre summa när det är under begärt. Annars kanske de vill ta en visning till istället. Känner ni inte att det begärda är för mycket så lägg istället det direkt om ni verkligen vill göra affär - säljaren hugger som sagt inte som en kobra på nåt under. Och bjuder nån annan över hade de gjort det ändå.

Annars är det så att blir det budgivning så blir det, oavsett om ni börjar på 490 eller 525. Vinner gör då den som kan och vill ge mest när det kommer till kritan; ni, paret eller killen.

Precis lite sådana råd jag behövde... 500 låter absolut mer än 490 i säljarens öron.
Citera
2008-04-30, 13:21
Bannlyst
Citat:
Precis lite sådana råd jag behövde... 500 låter absolut mer än 490 i säljarens öron.
Ja, när jag gick i skolan för länge sen var 500 mer än 490 oxå.
Citera
2008-04-30, 18:18
Medlem
Albys avatar
Citat:

Ni är bara 3 st varför inte lägga 300 000 som utgångsbud och se vad som händer?
Citera
2008-04-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alby
Ni är bara 3 st varför inte lägga 300 000 som utgångsbud och se vad som händer?

För det finns gott om säljare som är beredda att droppa 225 kkr och göra affär direkt... Ibland undrar man hur det är ställt hos en del...

Om vi förutsätter att 525 kkr är ett ok pris så lägg det och säg att du är beredd att skriva på ett kontrakt omgående. Ligg på mäklaren lite.

Det ligger en del i vad jag säger eftersom jag är fastighetsmäklare
Citera
2008-04-30, 21:40
Medlem
maraleks avatar
Ja då har man lagt första budet, det blev 500 tkr. Har legat på mäklaren om att jag gärna vill ha en så snabb affär som möjligt då jag själv har en lägenhet som behöver säljas. Jag var heller inte sen att påminna honom om att vid affär så skulle chansen att hans firma skulle få sälja min lägenhet öka väsentligt. Har inte hört något sedan dess och det bör väl vara ett bra tecken?
Citera
2008-04-30, 21:40
Medlem
Politicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHL
För det finns gott om säljare som är beredda att droppa 225 kkr och göra affär direkt... Ibland undrar man hur det är ställt hos en del...

Om vi förutsätter att 525 kkr är ett ok pris så lägg det och säg att du är beredd att skriva på ett kontrakt omgående. Ligg på mäklaren lite.

Det ligger en del i vad jag säger eftersom jag är fastighetsmäklare

Det är precis detta som gör att mäklare får ett dåligt rykte. Vill sälja så mycket som möjligt så snabbt som möjligt så att man kan ta in fler objekt. Därför ser man inte till kundens bästa och låter ett ok pris slå ett högre.

Gnidna jä*lar.
Citera
2008-04-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ja då har man lagt första budet, det blev 500 tkr. Har legat på mäklaren om att jag gärna vill ha en så snabb affär som möjligt då jag själv har en lägenhet som behöver säljas. Jag var heller inte sen att påminna honom om att vid affär så skulle chansen att hans firma skulle få sälja min lägenhet öka väsentligt. Har inte hört något sedan dess och det bör väl vara ett bra tecken?

Gott så. En duktig mäklare hade dock redan bjudit in sig själv till dig för att värdera din lägenhet = knyta upp dig redan nu.
Citera
2008-04-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politician
Det är precis detta som gör att mäklare får ett dåligt rykte. Vill sälja så mycket som möjligt så snabbt som möjligt så att man kan ta in fler objekt. Därför ser man inte till kundens bästa och låter ett ok pris slå ett högre.

Gnidna jä*lar.

Fel, vi vill sälja till högsta pris eftersom eftersom vår ersättning är rörlig. Däremot vill vi sälja objekten så snabbt som möjligt = maximera vinsten. Precis som alla vinstdrivande företag. Tråden behandlar däremot ämnet "att döda en budgivning snabbt.
Citera
2008-05-01, 12:25
Medlem
Megaforces avatar
Kom ihåg att mäklaren inte har något att säga till om när det gäller om en budgivning skall avslutas eller ej. Det är enbart säljaren som avgör om det aktuella högsta budet skall gälla, eller om budgivningen skall gå vidare (dock längst så lång tid som mäklaren har kvar på sitt uppdrag vilket brukar vara typ 3 månader)

Det är också säljaren som avgör vilket bud som skall accepteras. Det är inte ovanligt att högsta budet förkastas pga att säljaren inte tycker att köparen passar in.
Senast redigerad av Megaforce 2008-05-01 kl. 12:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in