2012-05-19, 15:53
Medlem
Är ingen boråsare så har dålig koll på restaurangerna i staden. Kommer ändå vara en del där i sommar.

Kan ni tipsa om bästa stället om man ska ut och äta, där det ska vara "speciellt"? Inget romantiskt, men en äldre släkting fyller snart jämt. Jag kan inte gå på det vanliga födelsedagsfirandet, utan hade tänkt kompensera med en trevlig middag på någon restaurang i efterskott. Vill gärna gå till ett mindre ställe som har en mysig/trevlig atmosfär. Helst svensk husmanskost, men europeisk mat funkar också. Det verkar dock som om Svenska Krogen är det enda alternativet. Finns det fler ställen som kan tänkas passa för detta ändamålet?

Samt bästa stället att gå till om man ska ut och äta med äldre barn (10-13 år)? Jag funderade på Alleterrassen, men eftersom jag aldrig har varit där så vet jag ingenting om hur maten smakar eller om det är bra service. Verkar dock finnas mat på menyn som både jag och barnen tycker om. Även här ska det helst vara svensk husmanskost, eller mat som barn brukar tycka om. Jag vill dock helst undvika typiska kebabhak, pizzerior och snabbmatrestauranger (McDonalds, Subway etc).
Citera
2012-05-20, 13:42
Medlem
Ronilles avatar
Nu vet jag inte hur Oliven är nu för tiden, då jag bodde i staden för många herrans år sedan. Men då var det okej käk. BARA är också bra, ligger på Grand Hotell. (Där har jag dock varit i nutid)

Alléterrassen, Nja. Pizzorna är okej, men lite flottigt sådär. Inrett som ett annat hak, någon dagens kan väl fungera men inte för någon finare tillställning.
Citera
2012-05-21, 13:46
Medlem
Alléterrassens pan pizzor håller ruskigt hög klass. Om det är thai som gäller så slår jag ett stenhårt slag för Thai Van Ahn i villastaden brevid bäckängsgymnasiet. Godaste thailändska curryn i stan och -väldigt- generösa portioner. De har även lunch för 49:- då man får välja mellan lite olika rätter som de stoppar i en frigolitlåda åt en. Lunchen är också riktigt god, men ofta inte tillräckligt kryddad för min smak eftersom att det ska tilltala den stora massan också förstås . Om man är ute efter husmanskost i lunchtid så ska man gå på restaurang andreas som ligger kanske hundra meter ifrån busstorget. De har 4-5 olika rätter på sin buffe och det är alltid fräsch och väldigt gott.
Citera
2012-05-22, 21:43
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgasm
Alléterrassens pan pizzor håller ruskigt hög klass. Om det är thai som gäller så slår jag ett stenhårt slag för Thai Van Ahn i villastaden brevid bäckängsgymnasiet. Godaste thailändska curryn i stan och -väldigt- generösa portioner. De har även lunch för 49:- då man får välja mellan lite olika rätter som de stoppar i en frigolitlåda åt en. Lunchen är också riktigt god, men ofta inte tillräckligt kryddad för min smak eftersom att det ska tilltala den stora massan också förstås . Om man är ute efter husmanskost i lunchtid så ska man gå på restaurang andreas som ligger kanske hundra meter ifrån busstorget. De har 4-5 olika rätter på sin buffe och det är alltid fräsch och väldigt gott.

Fantastiskt, du har väntat sedan 1 december 2007 på att skriva det inlägget. Maten i Borås måste ligge dig varmt om hjärtat.

Finns Thai Phat kvar, någon som vet?
Citera
2012-05-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Finns Thai Phat kvar, någon som vet?

Vad jag vet så finns den fortfarande kvar.

Svenska Krogen däremot har precis lagt ner, och kommer att ersättas av Restaurang Cyrano som har fransk mat och gourmetpizzor.
Citera
2012-05-24, 15:02
Medlem
JohnFilipNordlunds avatar
Blev positivt överraskad av Färgeriet...

Sen är Vinci helt ok när det kommer till stämning, även om stället lämnar lite att önska när det kommer till den ganska pretentiösa maten.

Många pratar sig varma om Köket, men där håller jag inte riktigt med, de har ganska tråkig meny mest bestående av olika plankor.

Restaurang Villastaden har jag själv aldrig besökt, men de sägs ha mer än godkänd mat.

Georges har bra kött, och en ganska mysig miljö.

Det är synd och skam att Svenska Krogen klappade igen då de helt klart var den bästa restaurangen i Borås.

Vill du äta typiska snabbmatstapas och trängas bland aw-tjejer så är Babbel stället som gäller, och vill du ta en sallad/baguette/fika så är det helt klart Café Viskan som är the new black...

Det finns en hel drös med ganska opersonliga (jämfört med ex Svenska Krogen) ställen med dussinmat i övrigt...

(blev ett lite märkligt inlägg, men heltext blev mer svårläst än styckeuppdelade meningar)
Citera
2012-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFilipNordlund
..vill du ta en sallad/baguette/fika så är det helt klart Café Viskan som är the new black...

Fler tips på cafeer? Nu var det länge sen jag fikade i Borås, då jag sällan är där. Men jag har bara prövat Tant Grön och Orion. Tycker att Tant Grön har ganska mycket folk/gäster och trafik utanför som gör det till en högljudd miljö, vilket är mindre trevligt.

Nu har jag glömt av vad stället heter, men många har rekommenderat det där stället bakom Carolikyrkan om det cafeet finns kvar. Wayne's coffee verkar vara litet, och Espresso House verkar vara så kaffeinriktad (jag är inte förtjust i kaffe).
Citera
2012-05-24, 15:27
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Fler tips på cafeer? Nu var det länge sen jag fikade i Borås, då jag sällan är där. Men jag har bara prövat Tant Grön och Orion. Tycker att Tant Grön har ganska mycket folk/gäster och trafik utanför som gör det till en högljudd miljö, vilket är mindre trevligt.

Nu har jag glömt av vad stället heter, men många har rekommenderat det där stället bakom Carolikyrkan om det cafeet finns kvar. Wayne's coffee verkar vara litet, och Espresso House verkar vara så kaffeinriktad (jag är inte förtjust i kaffe).
Café Bakgården är det du tänker på och ja det finns kvar. Var några år sedan jag var där men då var det mysigt och bra.
Citera
2012-05-25, 12:44
Medlem
Citat:

Frågar du valfri vettig Boråsare idag om vart man ska gå för en fika så kommer du får samma svar; Café Viskan http://cafeviskan.se/ de har även öppnat en miniversion i Knalleland... De övriga ställena; Tant Grön, Orion, Bakgården kör på som vanligt. (något av caféerna fick lite skit för ett tag sedan pga svart arbetskraft och skattefiffel, tror det var Tant Grön)

Sen har du Espressohouse och Waynes, men det är ju samma själlösa ställen som i alla andra städer.

Röda Rummet i kulturhuset har tokrenoverats och flyttats ned (har inte testat det nya än).

Sen har det öppnat ett nytt ställe (vars namn jag inte kommer ihåg) vid Sandwalls plats, precis i hörnet av busstorget. (nytt = 1-2 år gammalt)
Citera
2012-05-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFilipNordlund
Frågar du valfri vettig Boråsare idag om vart man ska gå för en fika så kommer du får samma svar; Café Viskan http://cafeviskan.se/ de har även öppnat en miniversion i Knalleland... De övriga ställena; Tant Grön, Orion, Bakgården kör på som vanligt. (något av caféerna fick lite skit för ett tag sedan pga svart arbetskraft och skattefiffel, tror det var Tant Grön)

Sen har du Espressohouse och Waynes, men det är ju samma själlösa ställen som i alla andra städer.

Röda Rummet i kulturhuset har tokrenoverats och flyttats ned (har inte testat det nya än).

Sen har det öppnat ett nytt ställe (vars namn jag inte kommer ihåg) vid Sandwalls plats, precis i hörnet av busstorget. (nytt = 1-2 år gammalt)

Jag tror det nya cafeet heter Cafe Leva, och det ska nog vara ekologisk inriktning. Passerade det för några månader sedan.

Borås borde ju vara tillräckligt stort för att ha fler än typ 8 cafeer. Med undantag för Cafe Leva och Röda Rummet, så är det samma cafeer som alltid nämns när man pratar om cafeer i Borås. Jag har dålig koll eftersom jag egentligen bor på annan ort, men hälsar på folk i Borås ibland. I sommar ska jag vara där mer än vanligt och tänkte testa både cafeer och matställen. Men känns lite trist om cafeutbudet är så litet.
Citera
2012-05-25, 13:31
Medlem
J.Bismarcks avatar
Citat:
Jag tror det nya cafeet heter Cafe Leva, och det ska nog vara ekologisk inriktning. Passerade det för några månader sedan.

Borås borde ju vara tillräckligt stort för att ha fler än typ 8 cafeer. Med undantag för Cafe Leva och Röda Rummet, så är det samma cafeer som alltid nämns när man pratar om cafeer i Borås. Jag har dålig koll eftersom jag egentligen bor på annan ort, men hälsar på folk i Borås ibland. I sommar ska jag vara där mer än vanligt och tänkte testa både cafeer och matställen. Men känns lite trist om cafeutbudet är så litet.

Det stämmer. Jag har inte sett mycket folk därinne när jag gått förbi. Kanske vågar ingen gå in då det säkert är samma skumma lösdrivare som huserar utanför och inne i lokalen som när det var internetcafé där.

När det kommer till caféer har jag bara suttit på Viskan. De har en väldigt bred meny tycker jag. Fullt av massa pajer och skit men också LCHF och annat. Jag gillar överlag stället i sig men det finns alltid minus.

Jag upplever för det första att allt är väldigt dyrt. För det andra att Viskan är ett inneställe, med andra ord kan man inte bara kliva in på uteserveringen och förvänta sig att få ett bord en solig dag. Vardag eller helg spelar ingen roll, det är mer eller mindre alltid fullt även om Viskan har stans största uteservering(motbevisa mig gärna).För det tredje serverar de bara 3 olika sorters öl. Okej att Viskan inte är något ölställe, men om man vill ta sig en öl i solen på eftermiddagen måste man välja mellan Mariestads Export, Birra Moretti och en jag inte kommer ihåg namnet på.
Citera
2012-05-28, 12:04
Medlem
Citat:

Det finns fler caféer än åtta...

I centrum hittar du utöver de jag nämnt även City-Caféet (ägarna ska sälja inom kort), sen ligger det ett inne i gallerian vid Åhléns, har säkert glömt/missat ett par.. Sen finns det ett par konditorier med servering som ligger runt centrum, ex Guldkragens Konditori, Byttorps Finbageri mfl. I Knalleland finns en handfull olika stället, sen finns det lokala småställen i de flesta stadsdelar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in