2008-04-29, 18:20
Medlem
miklons avatar
Jag har ett mätinstrument som är anslutet via en serieport och jag vill använda Minicom för att kommunicera med det. Jag har ställt in rätt kommunikationsparametrar (baud rate osv) och när jag startar Minicom står det "Initializing modem" en liten stund, sedan startar programmet, så det verkar som den får kontakt med instrumentet.

Men sedan lyckas jag inte göra något. Jag skriver de kommandon som ska skickas till instrumentet, men får inget svar tillbaka.

Instrumentet väntar sig <carriage return> i slutet av ett kommando och ignorerar <line feed>, kan det vara ett problem? Vad skickas när man trycker <Return>-knappen? Försöker jag trycka <Enter> (dvs tangenten längst ned till höger på det numeriska tangetbordet skrivs bara ett "M" ut.

Har jag missförstått hur programmet ska användas?

Jag har ingen fysisk serieport i datorn, utan använder en USB->Serieport-dongel, men det verkar fungera, för när jag pluggar in den lägger datorn automatiskt till /dev/ttyUSB0. Den porten anger jag i Minicom och när jag skriver något tecken där blinkar en lysdiod på dongeln, så det verkar som signalen går ut där i alla fall.
Citera
2008-04-29, 18:31
Medlem
avdagatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har ett mätinstrument som är anslutet via en serieport och jag vill använda Minicom för att kommunicera med det. Jag har ställt in rätt kommunikationsparametrar (baud rate osv) och när jag startar Minicom står det "Initializing modem" en liten stund, sedan startar programmet, så det verkar som den får kontakt med instrumentet.

Men sedan lyckas jag inte göra något. Jag skriver de kommandon som ska skickas till instrumentet, men får inget svar tillbaka.

Instrumentet väntar sig <carriage return> i slutet av ett kommando och ignorerar <line feed>, kan det vara ett problem? Vad skickas när man trycker <Return>-knappen? Försöker jag trycka <Enter> (dvs tangenten längst ned till höger på det numeriska tangetbordet skrivs bara ett "M" ut.

Har jag missförstått hur programmet ska användas?

Jag har ingen fysisk serieport i datorn, utan använder en USB->Serieport-dongel, men det verkar fungera, för när jag pluggar in den lägger datorn automatiskt till /dev/ttyUSB0. Den porten anger jag i Minicom och när jag skriver något tecken där blinkar en lysdiod på dongeln, så det verkar som signalen går ut där i alla fall.
Har du ställt in den att använda rätt serieport?

Har du testat ändra flödesregleringen?
Citera
2008-04-29, 18:38
Medlem
ctrl-f för att skicka 'break' ???
Citera
2008-05-01, 20:29
Medlem
Ctrl-M ska ge ascii 13, "carriage return".

Prova gärna med det gamla hederliga programmet cu. Kör
cu -l /dev/ttyUSB0
och se om det går bättre.
Citera
2008-05-04, 02:48
Medlem
undefs avatar
Förväntas enheten eka tillbaka något då? Eller sväljer det alla kommandon utan att verifiera att det faktiskt fungerade? Annars får du som tidigare sagts verifiera att baud-rate, flödesreglering och partitet är korrekt.

Mer information om enheten hade underlättat. Vad är det du försöker kommunivera med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in