Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har ett mätinstrument som är anslutet via en serieport och jag vill använda Minicom för att kommunicera med det. Jag har ställt in rätt kommunikationsparametrar (baud rate osv) och när jag startar Minicom står det "Initializing modem" en liten stund, sedan startar programmet, så det verkar som den får kontakt med instrumentet.
Men sedan lyckas jag inte göra något. Jag skriver de kommandon som ska skickas till instrumentet, men får inget svar tillbaka.
Instrumentet väntar sig <carriage return> i slutet av ett kommando och ignorerar <line feed>, kan det vara ett problem? Vad skickas när man trycker <Return>-knappen? Försöker jag trycka <Enter> (dvs tangenten längst ned till höger på det numeriska tangetbordet skrivs bara ett "M" ut.
Har jag missförstått hur programmet ska användas?
Jag har ingen fysisk serieport i datorn, utan använder en USB->Serieport-dongel, men det verkar fungera, för när jag pluggar in den lägger datorn automatiskt till /dev/ttyUSB0. Den porten anger jag i Minicom och när jag skriver något tecken där blinkar en lysdiod på dongeln, så det verkar som signalen går ut där i alla fall.
Har du ställt in den att använda rätt serieport?
Har du testat ändra flödesregleringen?