2008-04-29, 14:13
Medlem
frdns avatar
Hej där!
Jag och min vän går en It-inriktning där vi får varsin laptop till undervisningen.

Min polare har fått sin skärm på laptopen (troligtvis) söndertrampad.
Han ställde väskan med laptopen i lutad mot ett bord. Han gick sedan iväg från väskan en liten stund för att röka och när han sedan tog upp laptopen från väskan märkte han att skärmen var trasig.

Han har redan skrivit in ett meddelande till försäkringsbolaget. I det skrev han;
"Någon har troligtvis trampat på den när den låg i ryggsäcken, eller satt sig på den. Jag upptäckte det på lördagen när jag packade upp datorn."

Hur ska han ordna så han bara får betala självrisken på 500 :- istället för hela kostnaden på 6500 :- exl. moms?

Tack på förhand!
/frdn
Senast redigerad av frdn 2008-04-29 kl. 14:15.
Citera
2008-04-29, 14:25
Medlem
cammos avatar
Det är väl skolan som ska prata med försäkringsbolaget?
Citera
2008-04-29, 14:26
Medlem
frdns avatar
Det är klart det är det!
Men man måste ju skriva in en sånhär Skade- och stöldrapport, det är den han vill ha hjälp med
Citera
2008-04-29, 14:38
Medlem
razcals avatar
Frågan är väl om skolan har drulleförsäkrat sina laptops..sen är juh frågan om inte din vän var lite oaktsam med sin dator...men i vanliga fall på drulle förs så brukar det han har skrivit än så länge räcka
Citera
2008-04-29, 14:45
Medlem
frdns avatar
jag tror inte skolan har drulleförsäkring, då hade de ju gått på den tidigare förklaringen va?

njae, drulle låter inte möjligt med så pass många datorer. tack ändå!
Citera
2008-04-29, 14:57
Medlem
wises avatar
Jag känner en person som går på ett sån där skola som ger ut gratis laptops och som råkat trasha sin dator 5 gånger. I regel funkar det så att eleven själv får ta det på familjens hemförsäkring, dvs. betala 1500kr.

Ett problem i detta fall är dock att eleven själv gått ifrån datorn, det är enklare att hävda att man själv tappat den när det kommer till försäkringsfrågor.
Citera
2008-04-29, 15:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Frågan är väl om skolan har drulleförsäkrat sina laptops..sen är juh frågan om inte din vän var lite oaktsam med sin dator...men i vanliga fall på drulle förs så brukar det han har skrivit än så länge räcka

Skolan har förmodligen drulleförsäkring på sina laptops för eleverna. Både Dell och HP (säkert flera) kan bundla med det till skolor, likaså återförsäljaren som har egna drullelösningar. Det är nog mer eller mindre standard att skolorna har det nuförtiden. Dock brukar skolorna lägga upp en kännbar självrisk och klausuler vad som får göras. Jag skulle inte skriva att datorn var obevakad och att killen gick ut och rökte och att någon trampade på den. Bättre då att säga att man bar den tappade den i korridoren och innan man hann plocka upp den så hade någon trampat på den.
Citera
2008-04-29, 22:33
Medlem
flukkes avatar
Går också It-inriktning där samtliga elever har en egen laptop som arbetssredskap. (hp datorer)

Skolan har en allriskförsäkring som täcker alla skador på datorn.
Dock ligger självrisken ligger dock på 900kr

Kolla med din hans skola om inte dom också har det
Blir betydligt billigare än 6500kr
Citera
2008-04-30, 19:49
Medlem
det sköna med laptops brukar ju vara att försäkringsbolagen värderar dem så lågt så självrisken i "verkligheten" bli 5-10 000... dvs en begagnad dator likadan som den som gått sönder kostar ca 7000, försäkringsbolaget gör sin "oberoende värdering" till 3000 och drar sen vänligt nog av självrisken på 1000 spänn. I handen får man således 2000 spänn som inte räcker särskilt långt.

och jag jag detta är självupplevt och jag är bitter.

förhoppningsvis är skolan lite sjystare...än trygg hansa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in