2008-04-29, 18:57
Bannlyst
tack för alla svar men manar ni att göra sig i ordning eller ligga sängen vai dom tiderna

//Erik
Citera
2008-04-29, 18:58
Awaiting Email Confirmation
stinapinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Låt h*n gå och lägga sig när h*n själv känner för det, uppmana dock inte barnet att vara uppe sent utan säg saker i stil med "är det inte dags att sova snart, du har väl skola imorgon?" (på vardagar förstås). För att hålla på och bråka med sitt barn om vilken tid som denna ska gå och lägga sig känns som en onödig konfliktstartare som bör undvikas.

Känns som en garanterad konfliktstartare att komma med antydningar istället för att ha tydliga regler så ungen vet vad som gäller. Då behöver man bara ta argumentationen ett par gåner innan det har satt sig.

Går man runt och fjösar blir det garanterat konflikt då inte ungen vet vad som gäller och instället ignorerar dina antydningar tills du blir fly förbannad.
Citera
2008-04-29, 19:05
Moderator
impieteers avatar
En 13-åring borde väl rimligen kunna avgöra sånt själv. Går denne i skolan så kommer väl sömnbehovet automatiskt om man går upp tidigt varje vardagsmorgon.
Citera
2008-04-29, 19:09
Medlem
Tror inte att barnet ska få bestämma själv. Om jag hade fått det så hade jag nog inte sovit alls i så fall.
Citera
2008-04-29, 19:10
Medlem
Min 12-åring skickar jag i säng 21:30. Vid den tiden ska kvällsbestyren redan vara avklarade, såsom ev.fika, tandborstning och dyl. Kan ju inte tvinga henne att somna, men efter den tiden ska det vara lungt.
Citera
2008-04-29, 19:15
Medlem
danellishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wada
Tror inte att barnet ska få bestämma själv. Om jag hade fått det så hade jag nog inte sovit alls i så fall.

alltså så är du 13 bast?
Citera
2008-04-29, 19:42
Medlem
ChristianXs avatar
Jag vill minnas att jag brukade krypa ner i sängen runt 22-23 då, och gick upp kl 7. Det var ju liksom självreglerande eftersom man helt enkelt blev för trött på morgonen om man inte lade sig i tid. Någon bestämt tid har jag aldrig haft, och det gick skapligt för mig ändå.

Självklart är det ju individuellt hur man kan hantera det själv, men det skadar nog inte att lägga en del ansvar på kotten själv i den grad det är möjligt. Sålänge det handlar om 8-9 timmars sömn i den åldern i snitt så ska det ju fungera.
Citera
2008-04-30, 01:21
Medlem
ronnie10s avatar
Min yngsta bror som är nyfyllda 14 och bor hos mamma får bestämma själv. Tar h*n sig upp till skolan och inte försummar den så är h*n mogen att bestämma själv som jag ser det. Sköter den inte att gå upp så kan man ju ge repressalier.

Däremot kan man ju sätta en tid då dator/TV skall vara avstängt, för det är väl just vid datorn eller framför TV:n som en mindre mogen 13-åring kan glömma tiden och försumma sina egna trötthetstecken.

Tänk på att ju mer frihet man ger ett barn ju mer kommer denne att mogna.
Citera
2008-04-30, 01:43
Bannlyst
När h*n inte blir trött nästa morgon.
Citera
2008-04-30, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
Min yngsta bror som är nyfyllda 14 och bor hos mamma får bestämma själv. Tar h*n sig upp till skolan och inte försummar den så är h*n mogen att bestämma själv som jag ser det. Sköter den inte att gå upp så kan man ju ge repressalier.

Däremot kan man ju sätta en tid då dator/TV skall vara avstängt, för det är väl just vid datorn eller framför TV:n som en mindre mogen 13-åring kan glömma tiden och försumma sina egna trötthetstecken.

Tänk på att ju mer frihet man ger ett barn ju mer kommer denne att mogna.

Mycket bra skrivet.
Citera
2008-05-01, 14:55
Medlem
Chumbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Vafan, jag är 18 och får bara vara upp till kl 22

Tycker att 22.00 är lagom, en 13 åring ska inte få vara uppe hur länge h*n vill.
Citera
2008-05-05, 23:47
Medlem
StorSnokens avatar
Då du bara är en liten valp så tycker jag 22:00 är bra för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in