2008-04-28, 17:57
Medlem
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpresse n%26ArticleID%3d2008%5c04%5c28%5c281695%26SectionI d%3dDinapengar

Kallades "dum blondin" under jobbintervju för att

En 25-årig kvinna blev omnämnd som "dum", "blåst" och "blond" av sina intervjuare under en anställningsintervju.
Nu anmäler hon företaget till JämO.
"Jag känner mig enormt kränkt," säger kvinnan.
Intervjun gällde ett jobb som gränssnittsutvecklare för mobiltelefoner på Densitech, ett Karlskronaföretag med runt 35 anställda. Den 25-åriga Malmökvinnan, som nyss har utexaminerats från högskolan, säger att samtalet blev mycket provokativt - och kränkande.

Bland annat uppger kvinnan att hon tillfrågades om hur hon skulle reagera om hon samarbetade med en pakistansk man som ser ned på kvinnor och som plötsligt säger "Du är kvinna, du är dum och du är blond och därför är du blåst. Jag vill inte arbeta med dig".

"Hade du kunnat arbeta med någon som jämt säger att du är blåst?" frågade intervjuaren sedan, enligt kvinnan.

Hon uppger att hon även fick frågor i stil med "Kvinnor har ju rätt till arbete lika mycket som män. Kvinnor kan ju också vara intellektuella och smarta, som män. Eller hur, (namnet på kvinnan), är du intelligent?".

Efter intervjun fick hon veta att provokationerna hade varit "på skoj" och att intervjuarna bara ville testa hennes gränser.

"Det blev väldigt kränkande. Det hade aldrig varit ok att trakassera till exempel en invandrare på det här sättet och skoja om hans eller hennes etnicitet", säger 25-åringen.

Kan det inte vara en poäng att sätta en arbetssökande på prov, för att kolla hur hon eller han klarar vissa situationer?
"Jo, men så här tycker jag inte att man får göra. Och frågorna om kön var inte relevanta. Det är mer relevant att ställa frågor om hur jag har jobbat i team. Jag har ju varit tjej hela livet. Det behöver de inte fråga om."

Kvinnan har nu anmält händelsen till JämO, Jämställdhetsombudmannen. Densitechs vd, Mats Jonsson, säger i en kommentar att det är "tråkigt" och att han vill be om ursäkt i det fall kvinnan känner sig kränkt av intervjusituationen.

"Det är inte vår policy att agera så som hon uppfattar att vi agerade. Vi har ett antal kvinnor i företaget, en i ledningsgruppen och en tredjedel av våra anställda är utlandsfödda. Vi jobbar mycket med att motverka diskriminering", säger Mats Jonsson.

"I intervjun spelades det upp en situation där någon utlandsfödd person har en annan inställning till jämställdhet än vad vi har i Sverige. Denna person 'säger' något och vi frågar den arbetssökande hur han eller hon skulle reagera - skulle man hålla det inom sig eller gå till chefen, till exempel? Men det speglar absolut inte företagets åsikter."

Brukar ni göra intervjuer på det här sättet?
"Inte i allmänhet. Han som ledde intervjun har dessutom slutat. Och känner någon sig kränkt måste vi naturligtvis ta det på allvar."

Positiv utveckling? Ska kvinnorna gå tillbaks till köket för att inte kränka några hårt arbetande invandrare (notera: ironi)
Citera
2008-04-28, 18:06
Medlem
Japhys avatar
Sånt här måste svenska kvinnor lära sig hantera i det mångkulturella samhället. Pojkar som kallar alla blondiner för svennehoror växer upp och fortsätter på samma sätt när de blir äldre. Kan tänka sig att kvinnor som klagar är intolleranta och rasistiska och måste anpassa sig. Så går det...
Citera
2008-04-28, 19:26
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag skulle fullkomligt skita i sådant företag och under intervjun hade jag gått min väg. Densitech verkar totalt inkompetenta och fokuserat på helt fel saker. Ett företag som hon antligligen ska vara glad för att hon slapp jobba på.

Var hittar jag information om Densitech AB. Dem verkar inte ens ha någon hemsida.
Citera
2008-04-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Jag skulle fullkomligt skita i sådant företag och under intervjun hade jag gått min väg. Densitech verkar totalt inkompetenta och fokuserat på helt fel saker. Ett företag som hon antligligen ska vara glad för att hon slapp jobba på.

Var hittar jag information om Densitech AB. Dem verkar inte ens ha någon hemsida.
Citat:
Företag: Densitet (Densitech AB)
Grundat: 2002 av Eduardo Ibacache.
Produkt: RemindMe, påminnelse via sms
Huvudkontor: Karlskrona
Antal anställda: 14
Omsättning: 6,0 miljoner kronor (2005)
....en ny vinkel är att höja vårdtagarnas hälsa genom att se till att de kommer ihåg sina inbokade besök. Här har vi bland annat företaget Dens...Den används i folktandvården för att skicka ut påminnelser via sms till patienter som har redan har besök inbokade. Samma företag används även av landstinget i Blekinge för att skicka ut pollenprognoser via sms och e-post.
http://www.mobil.se/ArticlePages/200612/08/20061208184615_MOB501/20061208184615_MOB501.dbp.asp

.
Citera
2008-04-28, 20:05
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka

http://www.densitet.com/sv/index.php

http://www.allabolag.se/?what=densitech&where=&search=1&report=1&id=1&rorg =5565947628&xb=&xab=0&xs=1&xl=&xal=0&xv=&xav=&xo=& wich=&wstr=&from=1&to=10&next=&prev=&page=
Citera
2008-04-28, 20:16
Medlem
Äspens avatar
Fan vad alla ska känna sig kränkta hela tiden!
Citera
2008-04-28, 20:21
Medlem
mr.demons avatar
Förstår inte varför denna dumma kvinna ens satt kvar under intervjun. Hon borde fattat att hon inte hade med ett seriöst företag att göra och därför tackat för sej och gått sin väg.
Citera
2008-04-28, 21:08
Bannlyst
Det roliga är att det är en invandrare som startat företaget, haha aldrig hört talas om Densitech innan!!
Citera
2008-04-28, 21:53
Medlem
Leif Ds avatar
Ingen verkar ha fattat någonting. Jobbar man i en internatinell miljö kan man träffa på en kund, leverantör eller vad som helst som beter sig som " pakistansk man som ser ned på kvinnor och som plötsligt säger "Du är kvinna, du är dum och du är blond och därför är du blåst. Jag vill inte arbeta med dig"."

Då måste man kunna hantera det. Det verkar som att interjuvobjektet inte riktigt har kopplat det, och ingen annan heller.

Läste om en som jobbade som IT-konult med mycket uppdrag i saudi. Där var det vanligt att kunden sa "inga kvinnor för göra jobbet". Fint, sa svensken, tog med sig jobbet till ett hotell eller motsvarande och där kunde man jobba med uppdraget, kvinnor och män, utan att arberna märkte nåt.

Folk verkar tro att världen fungerar likadant som i Motala och Säffle. Jag kan meddela att det gör den inte.
Den dumma blondinen* och all tidningsrapportering jag har sett om fallet flödar över av självgodhet och dålig koll på vad som gäller i t.ex. mellanöstern.

*) Intrycket jag fått från tidningar. Det är säkert fel, det mesta som står i tidngar är kraftigt vinklat eller helt galet.
Citera
2008-04-28, 22:20
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ingen verkar ha fattat någonting. Jobbar man i en internatinell miljö kan man träffa på en kund, leverantör eller vad som helst som beter sig som " pakistansk man som ser ned på kvinnor och som plötsligt säger "Du är kvinna, du är dum och du är blond och därför är du blåst. Jag vill inte arbeta med dig"."

Då måste man kunna hantera det. Det verkar som att interjuvobjektet inte riktigt har kopplat det, och ingen annan heller.

Läste om en som jobbade som IT-konult med mycket uppdrag i saudi. Där var det vanligt att kunden sa "inga kvinnor för göra jobbet". Fint, sa svensken, tog med sig jobbet till ett hotell eller motsvarande och där kunde man jobba med uppdraget, kvinnor och män, utan att arberna märkte nåt.

Folk verkar tro att världen fungerar likadant som i Motala och Säffle. Jag kan meddela att det gör den inte.
Den dumma blondinen* och all tidningsrapportering jag har sett om fallet flödar över av självgodhet och dålig koll på vad som gäller i t.ex. mellanöstern.

*) Intrycket jag fått från tidningar. Det är säkert fel, det mesta som står i tidngar är kraftigt vinklat eller helt galet.

Om det ingår i jobbet att man kundkontakt med folk från mellanöstern bör det stå i jobbeskrivningen. I detta fall gjorde arbetsgivaren bara för att provocera även om det saknade koppling till arbetet. Om någon häver ur sig att man inte vill arbeta med kvinnor i sverige så är det emot den kultur och normer vi har. Sverige är inte saudiarabien så ditt exempel saknar relevans.
Citera
2008-04-28, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D

fan detta ät ju inget djävla blatteland hoppas dom får betala ett fett skadestånd till henne
Citera
2008-04-29, 01:48
Medlem
Bara så sjukt.
Bra att tjejen anmäler dessa Pk as.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto