2008-05-04, 14:05
Bannlyst
Jag tror det är bäst att läsa på ett vanligt gymnasium. Kör på det.
Citera
2008-05-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Jag tror det är bäst att läsa på ett vanligt gymnasium. Kör på det.
Varför är det bättre?

Det bästa är om du kan välja vilka kurser du vill läsa samt i vilken takt du vill.
Det kan du inte på ett gymnasium.
Citera
2008-05-05, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Varför är det bättre?

Det bästa är om du kan välja vilka kurser du vill läsa samt i vilken takt du vill.
Det kan du inte på ett gymnasium.

Hm... jag tänker mig att vanliga gymnasiebetyg uppar chansen att bli antagen till kurser på universitet, och den sociala samvaron är större än på komvux?
Citera
2008-05-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Hm... jag tänker mig att vanliga gymnasiebetyg uppar chansen att bli antagen till kurser på universitet, och den sociala samvaron är större än på komvux?
1) Nej, för närvarande är komvuxbetyg likvärdiga gymnasiebetyg. Du hamnar i samma kvot.
År 2010 planeras detta att ändras. Då hamnar folk med komvuxbetyg i en speciell kvot: 1/3 komvuxbetyg av BG.

2) Sociala samvaron kan man diskutera. Jag, t.ex., håller inte med dig. Det är vuxna människor som går där för att plugga och vi har trevligt.
Det är inte som på gymnasiet att vissa stör alla andra. Inga "nischade" grupper: hiphoppare, punkare, "knarkarna", "sportfånarna"....
Visst det finns väl vissa som tycker det är häftigt med alla invandrare som går där p.g.a. SFI (Svenska för Invandrare).

Är du ute efter en tjej eller nåt som ska lockas p.g.a. att du är äldre är den ena anledningen att välja gymnasiet. Du tvingas trots allt gå där i tre år.

Som sagt, du förlorar inget. Betygen är likvärdiga och av egen erfarenhet trivs eleverna och det märks på lärarna att de trivs med. De behöver inte tillbringa stor del av sin tid bara för att säga till stökiga elever.

Kan med lätthet säga att komvux är den bästa skolan jag varit på hittills.

Sist men inte minst: Passa på att höja betygen innan år 2010.
OBS: Det är bara kompletterade ("upphöjda") betyg som påverkas. Inte nya betyg som du aldrig läst förut (har betyg i).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in