2008-04-28, 17:21
Bannlyst
Låt säga att man har relativt enkelt för ett stort antal ämnen, men har brister i matematik. Det leder till att man får MVG på samtliga projekt/prov men bara G i matematik. Är det då bäst utifrån perspektivet att söka vidare till högskola att läsa på Komvux där man få betyg i varje kurs eller folkhögskola där allt buntas ihop?
Citera
2008-04-28, 17:26
Medlem
Zous avatar
Eftersom matematik är de enda kurserna du inte har MVG i, så föreslår jag att du läser upp mattekurserna på komvux.
Citera
2008-04-28, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Eftersom matematik är de enda kurserna du inte har MVG i, så föreslår jag att du läser upp mattekurserna på komvux.

Jag har bara läst åk 1 på gymnasiet. Problemet jag har är att om man studerar på en folkhögskola och teoretiskt sett får bra betyg i alla ämnen/kurser utom matematik så vet jag inte om det innebär att de sänker ens betyg, eller om man trots bristande matematikkunskaper kan få ett bra betyg. På Komvux där man får individuella betyg i varje kurs lär G:et stå ut.
Citera
2008-04-28, 17:58
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Jag har bara läst åk 1 på gymnasiet. Problemet jag har är att om man studerar på en folkhögskola och teoretiskt sett får bra betyg i alla ämnen/kurser utom matematik så vet jag inte om det innebär att de sänker ens betyg, eller om man trots bristande matematikkunskaper kan få ett bra betyg. På Komvux där man får individuella betyg i varje kurs lär G:et stå ut.

Om du tror att G:et står ut redan nu, så har du taskig inställning. Ge dig fan på att du ska klara matten så kommer du att göra det. Finns personer med G i både A- och B-kursen, som sedan sätter MVG C-E (har några exempel på det i klassen).

Varför är det så viktigt att du ska ha bra betyg i matematik om du endå itne verkar det minsta intresserad av att ha det? Vilka mål har du? Vilken utbildning vill du ha i din CV?
Citera
2008-04-28, 18:08
Bannlyst
Citat:
Om du tror att G:et står ut redan nu, så har du taskig inställning. Ge dig fan på att du ska klara matten så kommer du att göra det. Finns personer med G i både A- och B-kursen, som sedan sätter MVG C-E (har några exempel på det i klassen).

Varför är det så viktigt att du ska ha bra betyg i matematik om du endå itne verkar det minsta intresserad av att ha det? Vilka mål har du? Vilken utbildning vill du ha i din CV?

Min plan är att bli högstadielärare inom religion och svenska. Är paranoid över att kanske inte komma in på en utbildning.
Citera
2008-04-28, 18:18
Bannlyst
Citat:
Min plan är att bli högstadielärare inom religion och svenska. Är paranoid över att kanske inte komma in på en utbildning.

looooooool. Du överskattar kraven, verkligen.
Citera
2008-04-28, 20:46
Medlem
Zous avatar
Hoho, oj oj!

Tycker du går in på www.antagningsstatistik.se och söker på "Lärarprogrammet" så ska du se att det ligger runt 12-13 med toppar uppåt 16-17 (reserverar för fel, kollade inte alla program). Tror inte ett par G i nån mattekurs skulle sabba dina framtidsplaner!
Citera
2008-04-28, 21:55
Avslutad
Citat:

Nej, säg inte att du tänker bli lärare. Du verkar begåvad, varför slösa bort hela livet i en skola och läsa samma lärobok i 40 år? Och varför just i högstadiet där eleverna är som värst? Du har hela livet framför dig, varför tänker du bli lärare egentligen? Vi säger att på din höjd kanske du tjänar 30-35 000 i dagens penningvärde. Den nivån kommer du väl upp i efter att ha jobbat i 30 år. SNÄLLA, tänk om! Det är som sagt inte omöjligt som någon nämnt i tråden att skaffa högre betyg i nästa mattekurser. Läs matte C och sök ett vettigt program på universitet där det krävs lite att komma in, t.ex. jurist.
Citera
2008-04-28, 22:09
Medlem
Kan man läsa upp ämnen från gymnasiet som man redan har G i?

Trodde det var hopplöst så länge man hade G och slutbetyg när man gick ut gymn?
Citera
2008-04-28, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Testingtesting
Kan man läsa upp ämnen från gymnasiet som man redan har G i?

Trodde det var hopplöst så länge man hade G och slutbetyg när man gick ut gymn?

Jag har inte gått ut gymnasiet, så jag är osäker på vad som är bäst, folkhögskola eller komvux. Fördelen med folkhögskola är ju att man hamnar i en "klass" och träffar andra människor regelbundet.
Citera
2008-04-28, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Nej, säg inte att du tänker bli lärare. Du verkar begåvad, varför slösa bort hela livet i en skola och läsa samma lärobok i 40 år? Och varför just i högstadiet där eleverna är som värst? Du har hela livet framför dig, varför tänker du bli lärare egentligen? Vi säger att på din höjd kanske du tjänar 30-35 000 i dagens penningvärde. Den nivån kommer du väl upp i efter att ha jobbat i 30 år. SNÄLLA, tänk om! Det är som sagt inte omöjligt som någon nämnt i tråden att skaffa högre betyg i nästa mattekurser. Läs matte C och sök ett vettigt program på universitet där det krävs lite att komma in, t.ex. jurist.

Har funderat på biomedicinsk analytiker också som alternativ.

Jag skiter i hur bra betalt det är, bäst att ha ett yrke man tycker om.
Citera
2008-04-28, 22:25
Bannlyst
Citat:
Hoho, oj oj!

Tycker du går in på www.antagningsstatistik.se och söker på "Lärarprogrammet" så ska du se att det ligger runt 12-13 med toppar uppåt 16-17 (reserverar för fel, kollade inte alla program). Tror inte ett par G i nån mattekurs skulle sabba dina framtidsplaner!

Bra sida! Tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in