2008-04-28, 16:32
Medlem
http://www.sikh.se/sikhiikort.php

Det verkar vara en mycket sympatisk religion vad jag har läst mig till. Särskilt intressant tror jag den är för muslimer att studera...

Nån som har något ont att säga om denna religion?
Citera
2008-04-29, 00:43
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
http://www.sikh.se/sikhiikort.php

Det verkar vara en mycket sympatisk religion vad jag har läst mig till. Särskilt intressant tror jag den är för muslimer att studera...

Nån som har något ont att säga om denna religion?

Egentligen så är Sikhismen inte en religon det är ett levnadssätt. Det var i alla fall vad en Sikh sade till mej när jag var i Goa en gång för nått år sedan. Tyvärr vill alla på detta forum bara diskutera Islam ( vilket iofs inte är så konstigt ) med tanke på att det är den näst största religonen i Sverige.

EDIT: jag har inte läst din länk än men som jag har fattat det så följer dom en guru vid namn Nanak eller vad han nu hette. Det sa sikhen i Goa i alla fall.
Citera
2011-04-19, 20:40
Medlem
Witkos avatar
Uppstod Sikhism ur Islam? De enkla paralleller man kan dra är:

Turban, Stort skägg och framförallt Monoteism vilket inte finns inom tex hinduism som väl ändå är den största religionen i indien?

Hade grundaren (indier vid namn Nanak tror jag) av Sikhismen kontakt med muslimer innan han grundade sin religion? Jag blev lite nyfiken på sikhism efter att ha sett filmen "inside man" där en Sikh blir anklagad för att vara muslim och han blir riktigt förbannad.

Att sikhism står för jämlikhet mellan könen känns ju väldigt fräscht till skillnad från de gamla "goda" monoteistiska religionerna. Så min undran är om Islam har varit en av flera inspirationer till sikhism där grundaren tagit det han gillade från olika håll och bakat ihop det till sin egen religion/lära?
Citera
2011-04-19, 21:21
Medlem
Professorn.s avatar
Vi gjorde studiebesök i en Sikhisk församling, riktigt intressant faktiskt man kunde se likheter mellan Sikhism och kristendom och islam men verkade vara en otroligt mycket "tolerantare" religion, då har jag ifs bara träffat en Sikh och kanske inte ska uttala mig riktigt men det var den bilden jag fick från Gupta åtminstone!
Citera
2011-04-19, 22:05
Medlem
Daos avatar
Man brukar hävda, lite förenklat, att sikhismen är en blandning av delar av islam och hinduismen.

De var också mycket krigiska, vilket bland annat britterna fick känna på, fram tills de besegrades av britterna - och då mer eller mindre blev pacifister istället.

Av en vän som också är religionsvetare fick jag veta att de anses vara sådana man kan lita på. Enligt honom skulle man kunna ge sin plånbok till en helt okänd sikh och be denne hålla den åt en medans man sprang ett ärende. Man får då tillbaka den utan problem, med alla sina pengar och värdesaker kvar däri. Vet själv inte om det stämmer dock...
Citera
2011-04-19, 22:15
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Uppstod Sikhism ur Islam? De enkla paralleller man kan dra är:

Turban, Stort skägg och framförallt Monoteism vilket inte finns inom tex hinduism som väl ändå är den största religionen i indien?

Hade grundaren (indier vid namn Nanak tror jag) av Sikhismen kontakt med muslimer innan han grundade sin religion? Jag blev lite nyfiken på sikhism efter att ha sett filmen "inside man" där en Sikh blir anklagad för att vara muslim och han blir riktigt förbannad.

Att sikhism står för jämlikhet mellan könen känns ju väldigt fräscht till skillnad från de gamla "goda" monoteistiska religionerna. Så min undran är om Islam har varit en av flera inspirationer till sikhism där grundaren tagit det han gillade från olika håll och bakat ihop det till sin egen religion/lära?
Den uppstod inte ur islam men är starkt influerad (främst sufism egentligen) av den och är som en slags reaktion av det muslimska väldet och de hinduiska traditionerna. Enkelt sätt är det en blandning av sufism och bhakti-hinduism eller snarast bhakti yoga (bhakti betyder ungefär hängivenhen tjänst, hängivenhet).
Citera
2011-04-19, 23:02
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Den uppstod inte ur islam men är starkt influerad (främst sufism egentligen) av den och är som en slags reaktion av det muslimska väldet och de hinduiska traditionerna. Enkelt sätt är det en blandning av sufism och bhakti-hinduism eller snarast bhakti yoga (bhakti betyder ungefär hängivenhen tjänst, hängivenhet).

Tack för svaren/förklaringarna och länkarna.
Tack även till dao och professorn!
Citera
2014-07-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Man brukar hävda, lite förenklat, att sikhismen är en blandning av delar av islam och hinduismen.

De var också mycket krigiska, vilket bland annat britterna fick känna på, fram tills de besegrades av britterna - och då mer eller mindre blev pacifister istället.

Av en vän som också är religionsvetare fick jag veta att de anses vara sådana man kan lita på. Enligt honom skulle man kunna ge sin plånbok till en helt okänd sikh och be denne hålla den åt en medans man sprang ett ärende. Man får då tillbaka den utan problem, med alla sina pengar och värdesaker kvar däri. Vet själv inte om det stämmer dock...

Mycket förenklat i så fall. De första ord som Sri Guru Nanak Dev yttrade efter att han hade nått upplysning vid ca trettio års ålder var "Na koi Hindu, na Musulman" (Ingen är Hindu och ingen är Muslim, dvs att vi alla är människor i första hand och våra religioner först långt senare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in