2008-04-28, 01:49
Medlem
Jag kan meddela att jag nu fått ängrar i lägenheten. Har tidigare hittat två larver, men hittade idag en livslevande fullvuxen änger på vardagsrumsgolvet. Jag tror att jag lyckats artbestämma det numera mycket tillplattade krypet och det är fläskängrar jag har. Nu till mina frågor:

Hur många ägg kan en hona lägga åt gången?
Hur ofta lägger honan ägg?
Hur länge lever en änger?
Finns de fällor mot ängrar?
Citera
2008-04-28, 09:14
Medlem
Återigen, använd googe i första hand!
Första träff vid sök på ängrar:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%C3%A4ngrar&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=cr%3DcountrySE
Citera
2008-04-28, 13:08
Medlem
enligt kärringarna i renthus så skall tjärat rep funka bra för att skrämma bort djuren. Knyt fast repstumpar på element och stolsben mm.
Citera
2008-04-28, 15:12
Medlem
Gothenburgers avatar
Ring Anticimex
Citera
2008-04-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Ring Anticimex

Det känns lite overkill att ringa Anticimex i dagsläget. Ska försöka utrota kräken på egen hand först. Har väldigt lite möbler och kläder där ängrarna kan gömma sig så det blir nog inte så svårt. Det får man i alla fall hoppas.

Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
enligt kärringarna i renthus så skall tjärat rep funka bra för att skrämma bort djuren. Knyt fast repstumpar på element och stolsben mm.

Tack för tipset. Laddade ner förra veckans avsnitt där de tipsade om tjärsnören och cederträolja. Ska försöka med det. Ska också inhandla lite insektssprayer och annat smått och gott till min arsenal. Bara jag lyckas hålla dem på stången till hösten när det blir kallt ute så ska det nog lösa sig. Kyla ska visst vara bra mot de små kräken.

Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Återigen, använd googe i första hand!
Första träff vid sök på ängrar:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%C3%A4ngrar&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=cr%3DcountrySE

Vad duktig du är.
Citera
2008-04-28, 21:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Hörde för länge sen att pälsängrar finns i samtliga människoboningar på jorden,
Citera
2008-04-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hörde för länge sen att pälsängrar finns i samtliga människoboningar på jorden,

Mycket möjligt. Jag har vaga minnesbilder av att jag hittade ett larvskinn för ett par år sedan. Så det är mycket möjligt att jag haft ängrar under flera års tid utan att veta om det.
Citera
2008-05-17, 11:58
Medlem
Jag ringde och frågade Anticimex för ett par år sedan och dom säger att det är vanligt att dom tar sig in utifrån så här års när man börjar vädra mycket och har fönster på glänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in