2008-04-28, 01:36
Medlem
Har ett svagt minne av att frågan har varit uppe innan men hittar inget om det, så kanske ngt annat forum.

Men nu e det såhär att jag ska till norge o frågan är lätt, blir jag tagen av en fartkamera i norge kan de skicka det till svenska polisen o kräva mig på böter eller rentav ta mitt kort?

Sen till deras vägtullar, gäller det samma sak där? eller det är bara att blåsa på?
Citera
2008-04-28, 02:13
Bannlyst
De kan inte tvinga dig betala när du är i Sverige sen så de skickar inte ens böter längre. Så det är bara att blåsa på och le inför fartkamerorna
Citera
2008-04-28, 05:44
Medlem
actionbents avatar
Det är bara att betala när böterna kommer och dom rapportera till svenska polisen så körkortet kan sitta löst också.
Citera
2008-04-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Det är bara att betala när böterna kommer och dom rapportera till svenska polisen så körkortet kan sitta löst också.

Nu får jag ju två helt olika svar här... vilket är det? kan de ta mitt kort om jag kör för fort i norge och måste jag betala några böter/tullar????
Citera
2008-04-28, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astralics
Nu får jag ju två helt olika svar här... vilket är det? kan de ta mitt kort om jag kör för fort i norge och måste jag betala några böter/tullar????

Nej. Har blivit fotad i både Tyskland och Norge och det i höga farter och har aldrig fått några brev hem

Blås på
Citera
2008-04-28, 19:21
Medlem
HonkenLarssons avatar
Folk upplever ibland att dom blivit fotade. Men det är inte alltid det är film i kameran blixten löser ut utan att bild tas.

Kommer regnummret på bild i Norge så kommer ägaren till bilen få boten/böterna. Han gör bäst i att betala snabbt.

Hur det är i Tyskland vet jag inte men det har eller skall bli ett utökat samarbete med att skicka böter över gränserna om det inte redan är igång.
Citera
2008-04-28, 19:23
Medlem
Flärps avatar
Polisen samarbetar väl med varandra inom EU?

Betala.
Citera
2008-04-28, 20:43
Medlem
Ogres avatar
Jag har blivit fotad i Norge, Tyskland, Frankrike och Danmark. Dock inte i Sverige konstigt nog.
Den enda bot jag fått kom från Danmark, 1 000 DKK.
Jag fick då informationen att jag bara behövde betala boten, länstyrelsen i Sverige informerades inte!
Alltså skall fartkameraböter i utlandet inte påverka ens körkortinnehav.
Citera
2008-04-28, 20:59
Medlem
nacka_s avatar
Känner en som blev fotat i norge.
han fick hem ett brev, men han skickade tillbaka att det inte var han.
dom svarade med bild och hänvisade att det är han enl. hans körkort.

han fick välja mellan att betala eller sitta i fängelse en vecka.

Citera
2008-04-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Betala.

sen när fan var Norge med i EU???
Citera
2008-04-29, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Betala.

Nej de gör de inte, bara med Österrike har jag för mig. Farsan blev stoppad på Autobahn och Autobahn-Gestapo ville ha betalt kontant eftersom de inte kunde tvinga dig att betala en faktura i Sverige

Så det är lugnt om man blir fotad av hastighetskameror men inte av polismän!
Citera
2008-04-29, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2weeksleft
Nej de gör de inte, bara med Österrike har jag för mig. Farsan blev stoppad på Autobahn och Autobahn-Gestapo ville ha betalt kontant eftersom de inte kunde tvinga dig att betala en faktura i Sverige

Så det är lugnt om man blir fotad av hastighetskameror men inte av polismän!

Läste om någon regel som gäller inom norden att polisen har rätt att skicka böter från utlandet, så det kan jag köpa att jag i så fall måste betala fortkörningen, men får de verkligen ta mitt kort???

Edit:

Ny tanke, Jag har ett par gamla importskyltar från när jag importerade en BMW, om jag slänger på dem och blåster på.... vad händer ifall jag blir stoppad av en vanlig polis och de kollart skyltarna (Det är de gul markerade)
Senast redigerad av Astralics 2008-04-29 kl. 06:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in