2016-04-15, 17:04
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Mer heteroman än Björn finns nog inte

Hur vet du det? Själv har jag alltid tyckt han verkat rätt feminin.
Citera
2016-04-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur vet du det? Själv har jag alltid tyckt han verkat rätt feminin.

Låt mej säja att jag vet det ...Däremot bytte han damer som han bytte skor ..och hade svårt med att få till långvariga kärleksrelationer -men han var enbart heterosexuell.
Senast redigerad av Zigga 2016-04-15 kl. 18:46.
Citera
2016-04-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nära manliga vänner i fullvuxen ålder brukar knappast dela säng eller ens sovrum till vardags, mitt intryck är nog att relationen mellan de här båda var mer erotisk än så, även om filmen undviker att fördjupa sig i den frågan (förmodligen klokt av Gertten).

Homofobi ? Inget underligt att sitta i ett sovrum -utanför barnens öron och diskutera saker med sin bästa vän.Särskilt inte Italienare som har lättare att via känslor, än stela svenskar
Senast redigerad av Zigga 2016-04-15 kl. 18:48.
Citera
2016-04-15, 18:58
Avstängd
Citat:
Homofobi ? Inget underligt att sitta i ett sovrum -utanför barnens öron och diskutera saker med sin bästa vän.Särskilt inte Italienare som har lättare att via känslor, än stela svenskar

Jag är inte homofob för fem öre, det är snarare du som verkar förutsätta att "bisexuella män är en slags smygbögar", så att om Björn hade gott om damer så kunde han därmed aldrig ha någon dragning till män. Det är en grov missuppfattning av hur bisexuella personer fungerar.
Citera
2016-04-15, 19:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Var det inte HTLV-3, då?
Du ska få två länkar så får du försöka lista ut svaret: https://www.geni.com/people/Svante-Arnold-Afzelius/341700317050004205 (Död 1976)
https://en.wikipedia.org/wiki/HIV#Discovery (Tidigare benämnt HTLV-III, upptäckt 1981)

Självklart var det inte det då han dog fem år innan sjukdomen ens upptäcktes för första gången i världen. Om det skulle varit det ändå så är det ingen som hade vetat det då diagnosen inte ens fanns.
Citera
2016-04-15, 21:50
Medlem
NeutronStars avatar
Afzelius blev tagen i tullen på Arlanda i slutet av 70-talet med en haschkaka gömd i gitarren. Det var när de kom hem efter en spelning till stöd för sandinisterna i Nicaragua. Han slapp undan eftersom åklagarmyndigheten eller polisen begick något formellt fel och glömde kalla honom till förhör, rättegång eller liknande.

Hört från en gammal tullare som var med då.
Citera
2016-04-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Afzelius blev tagen i tullen på Arlanda i slutet av 70-talet med en haschkaka gömd i gitarren. Det var när de kom hem efter en spelning till stöd för sandinisterna i Nicaragua. Han slapp undan eftersom åklagarmyndigheten eller polisen begick något formellt fel och glömde kalla honom till förhör, rättegång eller liknande.

Hört från en gammal tullare som var med då.

Och dit hade han 1 mille i gitarren till motståndsrörelsen på Kuba ..hade det uppdagats hade han försvunnit för evigt
Citera
2016-04-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag är inte homofob för fem öre, det är snarare du som verkar förutsätta att "bisexuella män är en slags smygbögar", så att om Björn hade gott om damer så kunde han därmed aldrig ha någon dragning till män. Det är en grov missuppfattning av hur bisexuella personer fungerar.

inte alls har biexuella vänner -dit hörde inte han
Citera
2016-04-15, 22:53
Avstängd
Citat:
Och dit hade han 1 mille i gitarren till motståndsrörelsen på Kuba ..hade det uppdagats hade han försvunnit för evigt

Nej, du är helt ute och cyklar. Det var minst tio år senare som han smugglade den där miljonen till rebellerna, tidigt 90-tal eller så enligt de som berättade i filmen (och som var med). I slutet av 70-talet var han hur lojal med Havanna som helst (och det gällde i princip alla inom den svenska vänstern på den tiden och långt fram mot 1990).
Citera
2016-04-15, 23:20
Medlem
[quote=HepCat-X|56977666]Nej, du är helt ute och cyklar. Det var minst tio år senare som han smugglade den där miljonen till rebellerna, tidigt 90-tal eller så enligt de som berättade i filmen (och som var med). I slutet av 70-talet var han hur lojal med Havanna som helst (och det gällde i princip alla inom den svenska vänstern på den tiden och långt fram mot 1990).

nej .. han avslutade sympatier för KUBA regeringen 1979 .. pengarna från Shori var inte första men sista resan till Havanna .
Citera
2016-05-14, 19:42
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Har någon här någon uppgift om vad Björns far Svante Afzelius dog av? Han blev bara 53 år gammal.

Jag tror vi har funnit en lösning på gåtan rörande Svante Arnold Afzelius (Björns far) dödsorsak. Enligt Gunnar Wesslén, författare till den så kallade "biografin" över Björn Afzelius som kom ut 2013, begick även fadern självmord. Jag citerar nedan länkade artikel:

"Och pappan, som hade alkoholproblem, tog senare livet av sig, berättar Gunnar Wesslén"

Hela artikeln kan läsas här:

http://www.expressen.se/kvp/noje/femton-ar-utan-bjorn-afzelius---ny-biografi/

Dock så är jag ännu inte helt övertygad. Dels för att journalister brukar citera fel jämt och ständigt och kanske blandar samman moderns självmord med fadern och dennes alkoholproblem och vips så har även fadern tagit livet av sig. Dels därför att författaren själv verkar allmänt svamlig och utan koll på läget. Jag har själv läst hans bok om Afzelius och har sällan sett så många tryckfel, stavfel och rena felaktigheter i någon bok. Detta trots att författaren säger sig ha varit en nära vän till Björn Afzelius. Att kalla boken biografi är också att ta i; en personligt färgad längre minnesessä skulle vara mer rättvisande.

Finns här någon grävare på Flashback som slutgiltigt kan bekräfta eller dementera Svante Arnold Afzelius dödsorsak? Tog verkligen även Björns far livet av sig?
Citera
2016-05-17, 05:15
Medlem
Jag vet inte särskilt mycket om Björn eller hans sexliv men är det verkligen så fruktansvärt om karln hade många ligg? det hör väl snarare till rockmyten. Jag vet häller inget om åldern på dessa kvinnor men att dom skulle varit minderåriga tvivlar jag starkt på, och kan därmed påpeka för en av de tidigare skribenterna i tråden att det är grovt förtal och det elakaste man kan göra att påstå att någon är pedofil som inte är det. Såvida du nu inte har några äkta fakta att komma med, vilket jag betvivlar starkt.

Beträffande droger så har jag en gammal vinylplatta som heter "från flykt till kamp". Hela skivan är en sammlingsskiva som handlar om knark med olika proggare som medverkar idiellt med var sin låt specialskriven för plattan. Björns låt heter "Missbruk" och är en väldigt bra så vitt jag vet i övrigt okänd låt av honom.

"Vi sniffar inte thinner för att rensa näsorna, och vi slukar inte valium för att dom smakar bra, Vi skjuter inga mackor för att testa silarna, och vi dricker inte brännvin för att rena ådrorna o.s.v..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in