Citat:
Ursprungligen postat av
Legerdemain
Har någon här någon uppgift om vad Björns far Svante Afzelius dog av? Han blev bara 53 år gammal.
Jag tror vi har funnit en lösning på gåtan rörande Svante Arnold Afzelius (Björns far) dödsorsak. Enligt Gunnar Wesslén, författare till den så kallade "biografin" över Björn Afzelius som kom ut 2013, begick även fadern självmord. Jag citerar nedan länkade artikel:
"Och pappan, som hade alkoholproblem, tog senare livet av sig, berättar Gunnar Wesslén"
Hela artikeln kan läsas här:
http://www.expressen.se/kvp/noje/femton-ar-utan-bjorn-afzelius---ny-biografi/
Dock så är jag ännu inte helt övertygad. Dels för att journalister brukar citera fel jämt och ständigt och kanske blandar samman moderns självmord med fadern och dennes alkoholproblem och vips så har även fadern tagit livet av sig. Dels därför att författaren själv verkar allmänt svamlig och utan koll på läget. Jag har själv läst hans bok om Afzelius och har sällan sett så många tryckfel, stavfel och rena felaktigheter i någon bok. Detta trots att författaren säger sig ha varit en nära vän till Björn Afzelius. Att kalla boken biografi är också att ta i; en personligt färgad längre minnesessä skulle vara mer rättvisande.
Finns här någon grävare på Flashback som slutgiltigt kan bekräfta eller dementera Svante Arnold Afzelius dödsorsak? Tog verkligen även Björns far livet av sig?