• 1
  • 2
2008-04-27, 16:05
Medlem
Tjena,

Nu så här lagom till att apple ska uppgradera sina iMacs funderar jag på att inhandla en.. De är dock ruskigt dyra här i Sverige och jag såg idag att en 24" som i Svergie kostar runt 20 000 kan man få, med samma konfiguration, i US för ca 12 000. Till detta tillkommer såklart frakt och kanske tullavgift.

Nu kommer vi till mina frågor, jag vet att det finns flera företag som hyr ut postboxar och därefter skickar varorna över hela världen. På detta sätt får man ju kvar garantin från applestore. Så först, är det någon här som använt sig av ett sådant företag och kan rekomendera det?

Är det någon som vet vad tullavgiften, och skatten (?), skulle bli om jag skickar efter en sån dator?

Vet iofs inte om det här är rätt forum men visste inte annars var jag skulle posta..
Citera
2008-04-27, 16:26
Medlem
Pallemans avatar
Har tagits upp väldigt många ggr. Kort sagt: Nej, det lönar sig inte.
Citera
2008-04-27, 16:44
Moderator
^Eazs avatar
1. Kommer icke löna sig prismässigt.

2. Du har inte Svensk Konsument lag bakom dig om datorn går sönder efter första året. (Amerikansk Konsument lag gäller, och deras lag suger + att du måste vända dig till den Amerikanska Applestore och processa med dem).

Köp i Sverige, eller ännu bättre. I norge
Citera
2008-04-27, 16:47
Medlem
miklons avatar
Det som normalt sett gör det olönsamt är att man utöver priset för datorn ska betala först frakt, sedan tull (vet inte vad tullsatsen är på datorer, men gissningsvis runt 5%) och därefter moms på totalkostnaden. Dessutom brukar fraktfirman ta ut en speditionsavgift för att de hanterar förtullningen, runt 150 kr. Eftersom de stora fraktfirmorna sköter förtullningen automatiskt ska man inte hysa något större hopp om att klara sig undan tull och skatt.

Man får räkna med ca 35% påslag i alla fall, men det är klart, är priset hälften mot det svenska finns ju fortfarande en del marginal.

Ett alternativ är ju också att hitta någon som kan skicka varan från USA och som är beredd att ange ett lägre värde än det verkliga på försändelsen, nackdelen med det är förstås att om fraktfirman dabbar sig och tappar paketet med en $2 000-dator i golvet så är det lite jobbigt om det står värde $100 på paketet.

Edit: Har inte Apple någon global garanti?
Citera
2008-04-27, 17:04
Medlem
Nothing Specials avatar
Enda sättet som det verkligen lönar sig på att köpa i US och inte här, är om du drar dit på semester och tar med datorn hem som handbagage, alt. om någon du känner kan göra dig den tjänsten.
Citera
2008-04-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
1. Kommer icke löna sig prismässigt.

2. Du har inte Svensk Konsument lag bakom dig om datorn går sönder efter första året. (Amerikansk Konsument lag gäller, och deras lag suger + att du måste vända dig till den Amerikanska Applestore och processa med dem).

Köp i Sverige, eller ännu bättre. I norge
varför i norge?
Citera
2008-04-27, 17:12
Medlem
Ja, 35% kansek är det man får räkna med.. Men isf skulle jag ju ändå iofs tjäna ca 2000-3000 på affären.. Hmm.. Vore intressant att höra om det faktiskt är någon som genomfört en import

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det som normalt sett gör det olönsamt är att man utöver priset för datorn ska betala först frakt, sedan tull (vet inte vad tullsatsen är på datorer, men gissningsvis runt 5%) och därefter moms på totalkostnaden. Dessutom brukar fraktfirman ta ut en speditionsavgift för att de hanterar förtullningen, runt 150 kr. Eftersom de stora fraktfirmorna sköter förtullningen automatiskt ska man inte hysa något större hopp om att klara sig undan tull och skatt.

Man får räkna med ca 35% påslag i alla fall, men det är klart, är priset hälften mot det svenska finns ju fortfarande en del marginal.

Ett alternativ är ju också att hitta någon som kan skicka varan från USA och som är beredd att ange ett lägre värde än det verkliga på försändelsen, nackdelen med det är förstås att om fraktfirman dabbar sig och tappar paketet med en $2 000-dator i golvet så är det lite jobbigt om det står värde $100 på paketet.

Edit: Har inte Apple någon global garanti?
Citera
2008-04-27, 17:44
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brigg
Ja, 35% kansek är det man får räkna med.. Men isf skulle jag ju ändå iofs tjäna ca 2000-3000 på affären.. Hmm.. Vore intressant att höra om det faktiskt är någon som genomfört en import
Det jag skulle rekommendera är helt klart att åka hit och köpa för att sedan frakta hem den i din resväska! Jag har flyttat till US och sedan tillbaka till Sverige, och det var otroligt jobbigt och omständligt. Att flytta dyra, ömtåliga saker är jobbigt pga försäkringar med tullgränser som innebär en till försäkring osv.

Det finns även en tjänst som ger dig en (äkta) amerikansk address dit du kan beställa gods för vidare befordran till dig. Transporten sköts av DHL eller FedEx som verkligen är sjukt bra - men lite kostsamma. Det är samma här - försäkringar och annat driver upp priset mycket.

Kolla om du vill, men här är det bäst att ha en egen firma eller liknande för att kunna vinna på det:
http://www.yourusmail.com/Default.aspx

Och tänk även på det som tidigare inlägg påpekade, garantin blir jobbig om du skulle tvingas utnyttja den.
Citera
2008-04-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det jag skulle rekommendera är helt klart att åka hit och köpa för att sedan frakta hem den i din resväska! Jag har flyttat till US och sedan tillbaka till Sverige, och det var otroligt jobbigt och omständligt. Att flytta dyra, ömtåliga saker är jobbigt pga försäkringar med tullgränser som innebär en till försäkring osv.

Det finns även en tjänst som ger dig en (äkta) amerikansk address dit du kan beställa gods för vidare befordran till dig. Transporten sköts av DHL eller FedEx som verkligen är sjukt bra - men lite kostsamma. Det är samma här - försäkringar och annat driver upp priset mycket.

Kolla om du vill, men här är det bäst att ha en egen firma eller liknande för att kunna vinna på det:
http://www.yourusmail.com/Default.aspx

Och tänk även på det som tidigare inlägg påpekade, garantin blir jobbig om du skulle tvingas utnyttja den.

Ok, mm börjar väl inse nu också det kanske var lite för bra för att vara sant att kunna importera en imac och spara nästan 10' kr..

Tack för alla snabba svar!
Citera
2008-04-28, 07:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
varför i norge?

Norsk konsument lag är 3-5 år (beroende på produkt) och det är upp till tillverkaren att bevisa att felet inte är ett tillverkningsfel.

Dvs. så länge det inte är någon fysisk skada på produkten så orkar inte Apple bråka, och du har i praktiken upp till 5 års garanti.
Citera
2008-04-28, 11:57
Medlem
datajesuss avatar
ang. garanti osv så är det tyvärr så att infocrap (infocare.se) har service på många av apples produkter vilket HELT nolställer värdet med svensk garanti. jag skulle hellre köpa en i usa och skicka den dit på service då den faktiskt är bättre av min erfarenhet åtminstone.

precis som många sagt tidigare så är det billigare att åka till usa och köpa med sej datorn hem. däremot är det nog jävligt tveksam buisness om du köper med dej en imac 24"... däremot bärbara är nog inget gissel.

resa tur & retur arlanda/nyc kostar ca 3500kr. om du ska (som det verkar) hora ur varenda sista öre på affären så begär tax avdrag när du drar från usa. då får du tillbaks tax du laggt ut. riv alla kartonger och bevis på att skiten är nytt annars kommer väl nån tullare med micropenis och går igenom varenda pryl du har med dej hem och vill ta tull på skiten.. man vet aldrig lioxom
Citera
2008-04-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Norsk konsument lag är 3-5 år (beroende på produkt) och det är upp till tillverkaren att bevisa att felet inte är ett tillverkningsfel.

Dvs. så länge det inte är någon fysisk skada på produkten så orkar inte Apple bråka, och du har i praktiken upp till 5 års garanti.
ok, men hur dyrt blir det att få svenskt tangentbord till?
man vill ju ha riktiga ö inte diametertecken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in