2008-04-26, 23:29
Medlem
jag undrar, man kan ju "se tillbaka" till big bang med hjälp av nåt som hade med microvågor att göra tyckte jag att någon sa. Men åt vilket håll kollar man?
Citera
2008-04-26, 23:30
Medlem
Cobber Kains avatar
Åt vilket håll som helst. Big bang inträffade över allt samtidigt.
Citera
2008-04-26, 23:32
Medlem
ja men då undrar jag, vad använder man för instrument för detta?
Citera
2008-04-26, 23:37
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakka

Ett radioteleskop skulle jag tippa på, för att se bakgrundsstrålningen som härstammar från Big bang!
Citera
2008-04-27, 00:02
Medlem
West-ens avatar
Nu vet jag inte om TS är medveten om det elementära eller ej.
Hur som helst så tar ljus en tid på sig att färdas, avståndet ljusår, betyder just att det tar ett år för ljuset att tillryggalägga den nämna sträckan.
Det du ser med teleskop är alltså vad som inträffade för ett år sedan på positionen.
Med andra ord, ju längre bort du tittar, desto äldre händelser ser du.
Den så kallade bakgrundstrålningen beräknas ha färdats en mycket lång sträcka och därmed vara mycket gammal, med andra ord, den härstammar direkt från Big Bang.
Citera
2008-04-27, 00:06
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

WMAP använder man http://en.wikipedia.org/wiki/Wilkinson_Microwave_Anisotropy_Probe
Citera
2008-04-27, 00:08
Medlem
Lite märklig tråd...

Bakgrundsstrålningen anses vara en rest från BB. Den mäts i rymden och som bekant så existerar rymden i 3 fulla dimensioner.

Satelliten COBE (Cosmic Background Explorer) är uppskickad just i syfte att mäta den kosmiska bakgrundsstrålningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background_radiation
Citera
2008-04-27, 01:26
Medlem
Citat:
jag undrar, man kan ju "se tillbaka" till big bang med hjälp av nåt som hade med microvågor att göra tyckte jag att någon sa. Men åt vilket håll kollar man?
Enligt bigbang-shamanerna är det 13,7 miljarder ljusår till expansionsfronten i alla riktningar.
Således menar kosmologi-shamanerna att jorden befinner sig i universums centrum och att dingdong hände här.

Genom massmedia har denna insestuösa teorikonsensus, konstruerad av en feg självutnämnd liten ikon-elit, marinerat tänkandet på alla nyttiga idioter, som får fråga men inte ifrågasätta.

Det här liknar upplysningstidens vetenskapsdyrkan som Swift ironiserat med Gullivers matematiska vetenskapsdårar i Laputa.
Citera
2008-04-27, 08:59
Medlem
men Hubble då...?

Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Åt vilket håll som helst. Big bang inträffade över allt samtidigt.

Det där fattar jag inte...
Visst var det så att gamle Hubble insåg att om man "räknade bakåt" på galaxernas rörelser så hamnade man i en gemensam punkt.
I denna punkt inträffade Bing Bang.

Det måste väl finnas en känd riktning från oss på jorden till denna punkt?

/T
Citera
2008-04-27, 09:46
Medlem
Euclids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar
Enligt bigbang-shamanerna är det 13,7 miljarder ljusår till expansionsfronten i alla riktningar.
Således menar kosmologi-shamanerna att jorden befinner sig i universums centrum och att dingdong hände här.

Genom massmedia har denna insestuösa teorikonsensus, konstruerad av en feg självutnämnd liten ikon-elit, marinerat tänkandet på alla nyttiga idioter, som får fråga men inte ifrågasätta.

Det här liknar upplysningstidens vetenskapsdyrkan som Swift ironiserat med Gullivers matematiska vetenskapsdårar i Laputa.

Dumt att kritisera något man inte förstår, eller vad säger du?
Citera
2008-04-27, 10:44
Medlem
Jerka^s avatar
Haha, Ingvar är i farten igen.

Tro mig, den dagen du hittar på en teori som inte kan punkteras på några ögonblick med hjälp av motstridiga observationer kommer du få mycket mer respekt. Det är fullt möjligt att Big Bang-teorin inte stämmer, men det kommer knappast vara idén om våglängdsförskjutning över tid som slår ut den.

On topic då - universums expansion sker i alla riktningar, och så har det alltid varit. Man tänker sig intuitivt universum som ett jättestort tomrum där allt plötsligt exploderade från en mittpunkt, men så är det inte. Istället är det som en jäsande deg med russin i - russinen kommer längre och längre bort från varandra, men det finns ingen mittpunkt i degen varifrån allt började. Det är inte stjärnorna som rör sig utåt i rymden, utan rymden som expanderar mellan stjärnorna.
Citera
2008-04-27, 11:24
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Det där fattar jag inte...
Visst var det så att gamle Hubble insåg att om man "räknade bakåt" på galaxernas rörelser så hamnade man i en gemensam punkt.
I denna punkt inträffade Bing Bang.

Det måste väl finnas en känd riktning från oss på jorden till denna punkt?

/T

Hela universum var denna punkt, så när expansionen av rum började så skedde det i hela universum samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in