2008-04-26, 14:31
Medlem
CXTs avatar
Det tjatas ju ständigt i trådar hit och dit om hur talanglösa alla som gör elektronisk "musik" är, vem som helst kan göra en megahit för det är bara att starta sitt program och sen efter 15 min random klipp och klistrande så har DJ BoDy MekaNixXx gjort sin nästa klubbhit, därefter är det bara att luta sej tillbaka och låta pengarna rulla in i ett halvår eller nåt tills det börjar bli dags att släppa nästa singel (man kanske behöver göra ett par klubbspelningar i veckan i promotionsyfte, men det är ju också bara att trycka på knappar, och gratis sprit och knark medan man "jobbar" dessutom).

Ifall det är så enkelt som det framställs av vissa, varför i helvete gör ni inte det själva då? En tillvaro som den av er beskrivna (=den ovan) skulle jag absolut kunna tänka mej, bira brudar deg och kola hela tiden tackar väl ingen nej till, om man skämdes så skulle man ju kunna göra en scenkaraktär som har en mask eller nåt, så behövde man inte avslöja vem man var.

Det jag nu önskar är att alla som verkligen tycker eller tror att det är så som jag/ni har beskrivit det, gör en låt (kom igen, det tar ju bara en kvart) och lägger upp den här. Det behöver inte ens vara en hel låt. Prove me wrong.
Citera
2008-04-26, 14:33
Medlem
frallzorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Ifall det är så enkelt som det framställs av vissa, varför i helvete gör ni inte det själva då?

För att man har bra smak?
Citera
2008-04-26, 14:37
Medlem
gomans avatar
Om vill göra techno själv är det här ett bra sätt att starta.

http://www.hobnox.com/audiotool-startpage.1046.html

Två TB-303r och en TR-909 + en uppsjö effektpedaler. Det går inte att få det att låta dåligt. I dare you!
Citera
2008-04-26, 14:52
Medlem
rayraviolis avatar
Bra initiativ. Ganska tröttsamt med folk som tror att det räcker med en dator och några program för att producera framgångsrik musik, att det bara är att ratta in lite olika ljud och trycka på några knappar. Så är det ju förstås inte. För det första krävs det en musikalisk känsla och en egen stil, egenskaper som inte kan byggas upp på en kvart. För det andra är det tekniskt svårt att göra musik som verkligen låter riktigt bra.

Få inte fel intryck av mig nu, för jag avskyr technomusik! Men att den skulle vara helt busenkel att producera stämmer helt enkelt inte.
Citera
2008-04-26, 15:15
Medlem
brainspaces avatar
Tog mej 6:53 min att sätta ihop detta mästerverk. Jag känner att jag bevisade att vem som helst kan göra elektroniskt musik, hehhe *not*

http://www.speedyshare.com/405399585.html

Citera
2008-04-26, 15:16
Medlem
mcnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Tog mej 6:53 min att sätta ihop detta mästerverk. Jag känner att jag bevisade att vem som helst kan göra elektroniskt musik, hehhe *not*

http://www.speedyshare.com/405399585.html

Vad använde du för program för att göra den?
Citera
2008-04-26, 15:18
Medlem
brainspaces avatar
Ableton live. Positiv respons redan? Haha
Citera
2008-04-26, 15:32
Medlem
mcnuggets avatar
Citat:
Ableton live. Positiv respons redan? Haha

Den var ju inte speciellt bra men jag letar efter nått bra program att leka med
Citera
2008-04-26, 15:35
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcnugget
Den var ju inte speciellt bra men jag letar efter nått bra program att leka med

"Okej"
Citera
2008-04-26, 15:37
Medlem
mcnuggets avatar
Citat:
"Okej"

Fast om man tänker på att du faktiskt gjorde den på ca 6 min så var den ju ganska bra
Citera
2008-04-26, 15:43
Medlem
West-ens avatar
Tillåt mig förtydliga, att göra techno är inte svårt.
Att göra bra techno, det är där skon klämmer.
Vem som helst kan skissa en Rembrandt, men att måla den, då är det mycket som skall sitta rätt.
De som tycker att musik utvecklad med datorassistans är för lätt för att vara värd lyssningsskara, rekommenderar jag sätta på senaste radioskräpet.
Efter du plågats en kvart eller så av någonting som tydligt speglar sin egen hjärndödhet, sätter du på tung och utvecklad Psytrance.
Den som sedan påstår annat, är antingen dum eller har fått sin musiksmak baserad på mainstreamskräp.
Senast redigerad av West-en 2008-04-26 kl. 16:43.
Citera
2008-04-26, 15:49
Medlem
Snusets avatar
Faktum är att man visst kan göra Basshunter-låtar på mindre än sex minuter. Eller techno eller vad man nu kallar det nuförtiden. Själv har jag passerat åldern så att allt låter som förbannat dunka-dunka. Men det går och jag har gjort det. Många, många gånger. Det låter inte superproffsigt, då får man faktiskt sitta och jobba i nästan en timme. Och jo, det är VISST bara att trycka på en knapp. Ok, i ärlighetens namn så får man faktiskt trycka på flera knappar.

Fan ta alla superverktyg för hemproduktion. Det är alldeles för lätt att göra egen musik nuförtiden. De senaste årens topplistehittar bevisar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in