2008-04-26, 12:32
Medlem
Nån mer än jag som tänkt på att turkar ofta "ger en order" när de ställer en fråga. Dvs. dom säger något med en ganska kort ton i rösten och ofta rakt på sak. Jmf med svensken som ofta börjar sin mening med "vill du vara snäll att...?" eller "kan du...?"

Gemene turk kör oftare med en rak och distinkt form av mening, ofta även i kombination med en gest.

Varför?
Citera
2008-04-26, 12:34
Medlem
RyssJävels avatar
Kulturskillnader.
Citera
2008-04-26, 13:32
Medlem
the_dude82s avatar
Är det så? En turk frågade mig om vägen häromdan och han sa ursäkta. Självklart skickade jag honom åt fel håll . (skämt, tyvärr är jag på tok för väluppfostrad för dylika hyss )
Citera
2008-04-26, 14:11
Medlem
M_A_Rs avatar
Frågan "Varför ger turkar order?" är i grunden oväsentlig. Det intressanta torde vara varför SVENSKARNA går med på att främmande folkslag kommer hit och hunsar oss civiliserade?!
Citera
2008-04-26, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Frågan "Varför ger turkar order?" är i grunden oväsentlig. Det intressanta torde vara varför SVENSKARNA går med på att främmande folkslag kommer hit och hunsar oss civiliserade?!

Because you're just pussies like that, and then you sit behind your PC crying about it.
That's the impression I got of swedes. - Min amerikanska polare

HAHA!

Vilken jävla smäll på käften alltså.
Citera
2008-04-26, 15:14
Medlem
trass avatar
Beror väl på.

Kan ju faktiskt ibland bero på språkkunskaper. Man känner inte till de artigare omskrivningarna eller så förblir de rent teoretiska eftersom de aldrig hör några svenskar använda dem.

Andra kanske kommer från miljöer i sina länder där man pratar så.

Ytterligare andra försöker skaffa sig övertag.
Citera
2008-04-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteVanligDag
Min amerikanska polare

Är din amerikanske polare bög?

On topic: Jag pratar med rätt mycket turkar genom mitt jobb, och jag får uppfattningen om att de som är födda på 50-talet eller äldre ofta är artiga och trevliga, medan yngre personer stämmer in bra på din beskrivning.
Citera
2008-04-26, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Är din amerikanske polare bög?

On topic: Jag pratar med rätt mycket turkar genom mitt jobb, och jag får uppfattningen om att de som är födda på 50-talet eller äldre ofta är artiga och trevliga, medan yngre personer stämmer in bra på din beskrivning.

Nae, varför skulle han vara det?
Citera
2008-04-26, 16:02
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Generellt sett om jag upplever en person som otrevlig så är jag inte särskilt tillmötesgående. Om en turk ger mig order så kommer han nog att han inte får så mycket gensvar.

Är det här ett problem egentligen? Jag rör mig inte bland turkar så jag har ju inte märkt detta.
Citera
2008-04-26, 16:05
Bannlyst
Finns väl rätt så korkade turkar, som vilken annan etnicitet som helst?
Citera
2008-04-26, 16:07
Medlem
Aakes avatar
De försöker köra med dig helt enkelt.
Citera
2008-04-26, 16:12
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Beror väl på.

Kan ju faktiskt ibland bero på språkkunskaper. Man känner inte till de artigare omskrivningarna eller så förblir de rent teoretiska eftersom de aldrig hör några svenskar använda dem.

Andra kanske kommer från miljöer i sina länder där man pratar så.

Ytterligare andra försöker skaffa sig övertag.
Om man märker att det verkar handla om bristande språkkunskaper så kan man ju vara överseende, men frågan är om det är till hjälp för turken. Då kanske han tror att det är okay att tilltala folk på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in