• 1
  • 2
2008-04-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokbias
är det trådlöst internet till mini mac?
Den har WLAN, så du får själv tillhandahålla en wlan-router för att den ska koppla upp sig mot internet. Annars så finns också ett ethernet-uttag, men det är naturligtvis trådat.
Citera
2008-04-28, 21:51
Medlem
tokbiass avatar
det har jag tack
Citera
2008-05-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongor
jag har precis den uppsättningen. fungerar hur bra som helst. jag har en 40" på en tv-bänk. under tv:n har jag en mac mini (den dyra varianten, fungerar lika bra med den sämre). det du gör är att du köper en dvi till hdmi-kabel. om du inte har hdmi på tv:n får du kolla upp om du i alla fall har en VGA eller DVI-ingång. säg åt dom på apple-store att du vill ha 1gb minne men inte från apple. det brukar dom kunna fixa. jag betalade 400-500 för 1gb extra minne tror jag.

edit: jag har trådlös mus och tangetnbord till (logitech)

Bumpar tråden. Vilken kabel från mac ska man ha om man har en tv med hdmi-anslutning?
Citera
2008-05-12, 21:12
Medlem
HDMI har samma standard för bilden som DVI. Därför räcker det med en DVI->HDMI-adapter. Du kommer tyvärr inte få ut ljudet den vägen, utan får koppla det via 3,5mm-kontakten. Den har faktiskt en digital optisk kontakt tillsammans med den elektriska analoga kontakten. Tar du ut den digitala optiska signalen, kan du faktiskt få ut dolby digital den vägen, antingen direkt med VLC, eller med hjälp av Perian för Quicktime.
Citera
2008-05-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
HDMI har samma standard för bilden som DVI. Därför räcker det med en DVI->HDMI-adapter. Du kommer tyvärr inte få ut ljudet den vägen, utan får koppla det via 3,5mm-kontakten. Den har faktiskt en digital optisk kontakt tillsammans med den elektriska analoga kontakten. Tar du ut den digitala optiska signalen, kan du faktiskt få ut dolby digital den vägen, antingen direkt med VLC, eller med hjälp av Perian för Quicktime.

Hittar bara Belkins HDMI-DVI kabel för 1k, finns det inget billigare alternativ?
Citera
2008-05-13, 00:21
Medlem
Jo det finns massor från under hundralappen och uppåt. www.kjell.com t.ex. Räkna med 2-300 för en ok kabel. Ska du ha en jättelång kabel (10-15m) kan det vara värt att lägga extra för kvalitetskablar. Eftersom guld i elektroniksäljarnas värld leder bättre och i synnerhet vid digitala överföringar kan du få kablar som kostar långt över tusingen med, men det är ganska bortkastade pengar.

Har själv kört en Mac Mini som just HTPC över ett år och den har stått pall för allt, tills den fick ersättas av en AppleTV
Senast redigerad av vipah 2008-05-13 kl. 00:23.
Citera
2008-05-13, 09:36
Medlem
Jag kör en sån setup MacMini med "DVI > HDMI"-kabel, köpte kabeln på netonnet i samtidigt som Tv-köpet för ca 200:-.

Jag hörde att en digital signal är en digital signal och att den inte påverkas av kabel på samma sätt som de analoga signalerna gjorde. Att så länge signalen väl kommer fram kan det inte bli varken bättre eller sämre. Men det kanske inte stämmer?
Citera
2008-05-13, 11:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xstealx
Jag kör en sån setup MacMini med "DVI > HDMI"-kabel, köpte kabeln på netonnet i samtidigt som Tv-köpet för ca 200:-.

Jag hörde att en digital signal är en digital signal och att den inte påverkas av kabel på samma sätt som de analoga signalerna gjorde. Att så länge signalen väl kommer fram kan det inte bli varken bättre eller sämre. Men det kanske inte stämmer?

Det är en evig källa till diskussion, somliga hävdar att kabeln är jätteviktig, andra att vilken kabel som helst duger när det är digitala signaler.

Sanningen ligger förmodligen någonstans emellan. Även digitala signaler kan bli störda och har man en riktig skräpkabel så riskerar man att tappa data pga störningar. I de flesta fall när man sänder digitalt, t.ex. över ett datornätverk, så spelar det inte så stor roll, för om signalen inte kommer fram ordentligt så sker en omsändning, vilket möjligen sänker överföringshastigheten i värsta fall.

När det gäller HDMI så sker dock överföringen i realtid, bilden ska ju visas i takt med att filmen spelas upp och därför sker ingen omsändning, vilket innebär att man får fel i signalen, som kan visa sig som fel i bilden.

Men, det innebär ju också att så länge man har en kabel av tillräcklig kvalitet så får man fullgod signal, det finns inte mer data att föra över bara för att kabeln kostar tio ggr så mycket, därmed finns det heller inget att vinna på att gå från en ok kabel till en premiumkabel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in