2008-04-25, 21:51
Medlem
Hej!

Min MacBook beter sig så konstigt (de sista dagarna). Har svårt att starta upp. Startar om av sig själv. Muspekaren hänger sig.

Något proffs som kan ge tips om vad det är eller vad/om jag kan göra något själv?

Jag kanske måste lämna in datorn, men nu är det fredag och helg och jag vill kunna surfa nu!

Evigt tacksam för svar!
Anna
Citera
2008-04-25, 22:00
Medlem
sockerfris avatar
Plocka fram installationsskivan och kör igång en ominstallation (reparation). Iofs verkar det ju nästan vara ett hårdvarufel och då är det ju fysisk service som gäller.

Du kan ju också reparera behörigheterna i skivverktyg. Tror inte det fixar biffen men det skadar ju inte att testa. Börja med det.
Citera
2008-04-25, 22:03
Medlem
TiggarensTals avatar
Har du installerat något nytt senaste dagarna? Program eller uppdatering?

Om inte, när var det senast du gjorde en om-installation av OS? Mer än 6 månader sen så kanske du ska testa det. Släng i skivan och kör om-installation. Ta ren om du vill göra en den sopren på allt, men då får du ju göra back-up på bilder, musik osv som du vill behålla.

Du kan ju kolla "om den här datorn" och se om det är nåt minne eller nåt som pajat. Klicka äpplet->om den här datorn->mer info->minne

Står det ok där så testa det jag skrev först...
Citera
2008-04-25, 22:51
Medlem
Tack!

Jag testar!
/A
Citera
2008-04-25, 22:57
Medlem
systems avatar
Installera inte om någonting ännu. Prova att reparera behörigheter samt nollställa styrplattan (om det är den du använder då du säger att ”pekaren hänger sig”).

Reperarera behörigheter gör du i skivverktyg.
Nollställa plattan gör du genom att täcka hela plattan med hand/arm/valfri kroppsdel i drygt 5 sekunder. Kan behöva upprepas.

Annars är installation av eventuella programuppdateringar ett bra råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in