2008-04-25, 12:04
Medlem
Skullheads avatar
Innan jag kommer till det viktiga vill jag först säga att jag söker jobb aktivt, jag försöker ordna det själv, och jag vill egentligen inte ha hjälp av soc.

Men även om jag får jobb innan så kan jag under inga omständigheter ordna lägenhet så fort.

Det är såhär att mina föräldrar har sålt huset vi bor i nu, och ska flytta till en mindre lägenhet, där jag inte finns med i planeringen, jag är alltså hemlös från och med 1 juli, jag kan bo lite hos diverse vänner ett tag, men det är inget som håller i längden, så nu till den riktiga frågan; ordnar socialen en lägenhet till mig? vill inte bli hemlös

Citera
2008-04-25, 12:06
Medlem
Mandic!s avatar
Ja, de kommer ordna bostad åt dig, förutsatt att du inte har någon annan stans att ta vägen.
Citera
2008-04-25, 13:01
Medlem
frank_pes avatar
Förmodligen fixar dina föräldrar en lägenhet till dig beroende på hur gammal du är eftersom dom bestämmt sig för att flytta till mindre och då tar med detta i beräkningarna.
Annars kan du väl bo trångt hos föräldrarna tills det löser sig med jobb och bostad?
Citera
2008-04-26, 13:44
Medlem
Biatchs avatar
Soc ger inte ut lägenheter hur som helst.

Du får leta lägenhet och soc betalar hyran. Dock finns det en norm på hur hög hyran får vara med.
Citera
2008-04-26, 13:53
Medlem
apoteks avatar
De kommer förmodligen ge dig en blankett att fylla i, ansökan om ett rum på bostadshotell eller liknande. Men det beror lite på. Vilken stad gäller det?
Citera
2008-04-26, 15:02
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Förmodligen fixar dina föräldrar en lägenhet till dig beroende på hur gammal du är eftersom dom bestämmt sig för att flytta till mindre och då tar med detta i beräkningarna.
Annars kan du väl bo trångt hos föräldrarna tills det löser sig med jobb och bostad?

Nej, dom betalar ingen lägenhet åt mig. Det har dom inte råd med.

Citat:
Ursprungligen postat av apotek
De kommer förmodligen ge dig en blankett att fylla i, ansökan om ett rum på bostadshotell eller liknande. Men det beror lite på. Vilken stad gäller det?

Ängelholm kommer det bli, iom att han jag ska bo hos har lägenhet där, men det är inte där jag bor just nu.

Så ängelholm kommer jag vara skriven i, och därmed söka hjälp där
Citera
2008-04-26, 15:58
Moderator
Tystnads avatar
Det är ju en ENORM bostadsbrist på dem flesta orter i Södra Sverige ,så vänta dig inga högre standard på det du kan få via soc. Lägenhetshotell tror jag mest på då soc säkerligen reservera ev nödlägenheter åt barnfamiljer .
Citera
2008-04-26, 16:05
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Lägenhetshotell tror jag mest på då soc säkerligen reservera ev nödlägenheter åt barnfamiljer .

Eller åt våra kära invällare?
Citera
2008-04-26, 20:37
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är ju en ENORM bostadsbrist på dem flesta orter i Södra Sverige ,så vänta dig inga högre standard på det du kan få via soc. Lägenhetshotell tror jag mest på då soc säkerligen reservera ev nödlägenheter åt barnfamiljer .

Jag är tacksam för vad jag än får, om det så bara blir en liten 1a på 10 kvadrat så är jag nöjd, vill bara inte bo på gatan
Citera
2008-04-27, 06:59
Medlem
Dom förmedlar ingen lägenhet åt dig, det får du fixa själv.
Antagligen kommer dom även säga åt dig att söka bostadsbidrag hos försäkringskassan. Men ta kontakt med en biståndshandläggare på soc. och förklara läget så kan dom ge dig lite mer klara besked.
Citera
2008-04-27, 08:37
Bannlyst
Vart bor du då? Jag vet en i Norrland som fick en lägenhet vid 18 utan några som helst problem. Hon bodde tidigare hos sin pappa och de hade inga som helst problem med kontakten, snarare tvärtom. Hon behövde dessutom varken jobba eller plugga.

Jag själv bor i Sthlm, och här kan lägenheter inte ges ut om man inte har referenser (från t ex stödboenden, etc). De kan inte hjälpa någon, och uppmanar istället alla att bo på härbärgen tills vidare. Däremot så kan de eventuellt betala för en andrahandslägenhet, om man kan visa att man kan sköta sig själv och allt vad ett eget boende innebär. De kan också betala hyran för ett rum, om du kan tänka dig att hyra ett rum hos någon annan.

Det är i alla fall mina erfarenheter.
Senast redigerad av Roxic 2008-04-27 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in