2008-04-24, 12:40
Medlem
farbror Svens avatar
Lars Noréns "En dramatikers dagbok" som nu kommer ut i bokhandeln kommer antagligen att leda till en del kommentarer i pressen. Jag tänkte att man här kunde citera några eller länka till intressanta artiklar och givetvis komma med egna synpunkter efter en genomläsning. Först ut på plan är DN där kulturchefen Maria Schottenius säger att "hans bok är en hink skit".
Citera
2008-04-24, 13:14
Medlem
ManOrAstroman?s avatar
Har då inte läst boken men läst en hel del artiklar om den och jag måste säga att det känns som han verkligen ger folk vad de vill ha. Det kommer säkert vara massa snack om skandaler och smutskastning men jag kan inte tänka mig någon bättre tid att släppa något sådant som just nu. Vad är det man har hört om boken än så länge? Just det, vad Norén skriver om sina medarbetare. Man har hört så mycket om det så jag är skitsugen på att läsa boken endast därför men egentligen är jag otroligt mycket mer intresserad av Noréns dramatik och hans tro och tankar om dramat. Skvaller säljer.

Mina tankar om saken. Förlåt om det blev OT.

Edit: Rubriken till Maria Schottenius uttalande är ju lite vilseledande också. Hon säger ju att hon tycker att mycket av boken är av intresse men att det är en hink av skit som Norén kastar på kultursverige. Inte att boken är dålig som "hink av skit" låter som
Senast redigerad av ManOrAstroman? 2008-04-24 kl. 13:17.
Citera
2008-04-24, 13:19
Medlem
"Maddog"s avatar
Stort fan av Lars Norén men tror att han skjutit själv i foten den här gången.
Har inte läst boken men jag är så trött på denna typen av litteratur.

Länkar:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2786

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=763890

http://www.resume.se/nyheter/2008/04/16/noren-om-expressen-bara-en/index.xml

http://www.fokus.se/2008/04/noren-later-giljotinen-falla/
Citera
2008-04-24, 13:35
Medlem
Biskopsfingers avatar
Jag läste i en recension att den mäter över sjuttonhundra sidor - det låter ju fullkomligt enormt. Den enda som jag på rak arm kan komma på ha spillt så många sidor på sig själv är Churchill, och han upplevde nog något mer än Norén. Någon som hunnit läsa? Har han verkligen så mycket att säga om sig själv?
Citera
2008-04-24, 15:55
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Jag läste i en recension att den mäter över sjuttonhundra sidor - det låter ju fullkomligt enormt. Den enda som jag på rak arm kan komma på ha spillt så många sidor på sig själv är Churchill, och han upplevde nog något mer än Norén. Någon som hunnit läsa? Har han verkligen så mycket att säga om sig själv?

Har som tidgare nämnt inte läst boken men han verkar mest ha skrivit om andra.

Norén medverkar i Babel special i kväll:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29115&lid=Babel&from=menu
Citera
2008-04-24, 17:54
Medlem
Har beställt den idag, 214 spänn med frakt, -som hittat. Det här är en bok man bara måste ha, inte för skvallret utan för just den guldkrona den är.
Gissar att man kommer att jämföra denna bok med Maja Lundgrens, vilket som synes SVD redan gjort: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1154965.svd
Citera
2008-04-24, 19:50
Medlem
Harry_Hallers avatar
Har också beställt den och ser sannerligen fram emot lite intressant läsning. Det blir uppfriskande med lite kalabalik i ankdammen.

Nästan 1700 sidor som sagt och det mest anmärkningsvärda är att dessa endast avser en femårsperiod av hans dagboksförfattande om jag förstått det rätt.
Citera
2008-04-24, 20:40
Medlem
Jag har faktiskt lyckats missa att han kommer ut med den här boken, fick höra det först idag
Citera
2008-04-25, 09:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Jag har faktiskt lyckats missa att han kommer ut med den här boken, fick höra det först idag

Skriverierna om förtalsåtal är nog bra reklam för boken.
Citera
2008-04-25, 09:49
Medlem
Recensioner

Idag släpptes boken.

Recensioner
DN: Min skit är ditt guld (Leif Zern, som själv kritiseras i boken)

Aftonbladet: Kung mej [sic] (Jenny Tunedal)

Expressen: Drama Queen (Nils Schwartz)

Sydsvenskan: Recension (Eva Ström)

Och från Östermalm, om någon fortfarande läser den -- Svenska Dagbladet: Norén - vår tids känsligaste radar (Carl-Johan Malmberg)

Sen finns det massor av artiklar om "skandalen" kring boken (men det kanske hör hemma i skvaller-tråden om boken). Fyll på!
Citera
2008-04-25, 10:57
Medlem
farbror Svens avatar
Några rader från Leif Zerns recension som jag tycker lockar till vidare läsning:

"Vad vi möter är i stället en hämndlysten författare som sticker små vassa nålar i sina kritiker, en form av tonårsvoodoo som utövas med hat och ett imponerande antal synonymer till "du är dum".

"LARS NORÉNS förhållande till verkligheten liknar spädbarnets förhållande till bröstet: så länge det kommer mjölk ler och jollrar han, sinar den riktar han sin destruktiva ilska mot mamman."

En fläkt från Svarta fanor månne?
Citera
2008-04-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Några rader från Leif Zerns recension som jag tycker lockar till vidare läsning:

"Vad vi möter är i stället en hämndlysten författare som sticker små vassa nålar i sina kritiker, en form av tonårsvoodoo som utövas med hat och ett imponerande antal synonymer till "du är dum".

"LARS NORÉNS förhållande till verkligheten liknar spädbarnets förhållande till bröstet: så länge det kommer mjölk ler och jollrar han, sinar den riktar han sin destruktiva ilska mot mamman."

En fläkt från Svarta fanor månne?

I denna fråga håller jag just nu på Zern. Tycker att Norén inte har förklarat sin roll i 7: 3... vilket är Zerns poäng. (Även Schottenius linje, som iofs är otillförlitig sen Norbergaffären)

Men SvD var positiva idag! "Kanonkul!!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in