Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag håller med dig. Religiös indoktrinering kan vara direkt skadlig. Beror helt och hållet på vilken slags uppfostran det handlar om. Håller du med om att ateistisk uppfostran också kan vara direkt skadlig?
alla former av uppfostran kan naturligtvis ge skadliga effekter. Själva det ateistiska momentet kan jag dock inte se som skadligt. Ateism är helt enkelt att inte tro - knappast något att anse som skadligt. Begränsningen av den troendes personlighet som ligger i att inympa en tro som inte kräver andra belägg än känslor och att andra också tror, anser jag dock i förlängningen ofta vara skadlig.
Citat:
Så indoktrinering är alltså okej så länge det är rätt indoktrinering?
Naturligtvis - hur menar du annars!
Citat:
Att uppfostra barn ifråga om sådant som det finns konkreta faktaunderlag för är något som alla föräldrar eftersträvar, men att begränsa uppfostran till enbart detta kommer att hämma barnets känslomässiga utveckling och förmåga att relatera till sina medmänniskor.
Menar du att det skulle vara fördelaktigt att lära ut något som saknar faktaunderlag? Älvor, tomtar och troll finns inget att erinra mot, om föräldrarna betonar att det rör sig om sagor. I annat fall blir det ju fråga om lurendrejeri! Det kan aldrig vara en framgångsrik pedagogisk metod och knappast något som i längden är förtroendegivande, för den som längre fram känner sig grundlurad. Tomten går väl an att komma över men en skapare som sägs alltid ha funnits???
Citat:
Att lära barnet värderingar som att tala sanning och vara god emot andra och att visa respekt och hänsyn är nödvändigt för att barnet ska bli en välanpassad individ i samhället och kunna klara av vuxenlivet med allt vad det innebär...
Självklart skall detta ingå i uppfostran - för nyttan av detta finns klara vetenskapliga och andra belägg ur den egna erfarenheten.
Citat:
...det räcker inte med några läroböcker i kemi och fysik för att barnet ska få all den kunskap det behöver. Tvärtom, mycket av de demokratiska värderingar som bygger upp vårt samhälle och synen på alla människors lika värde är i allra högsta grad sådant som du kanske avfärdar som känslomässiga hänsyn.
Vad kan få dig till sådana misstankar - det du poängterar är fullständigt självklara lärosatser för våra barn, som lätt kan backas upp genom historien och på en mängd pragmatiskt anlagda vägar! Vilket motsatsförhållande ser du egentligen mellan detta och att lära ut fysik och kemi?
Av vilka "samma skäl"?
Citat:
...är blind ateism är givetvis lika skadligt, om föräldrar övertalar sina barn att Gud inte finns
"inte finns"...???!!! Det är väl snarare fråga om det skadliga som ligger i att beskriva existensen av en högre gudomlig skaparmakt - ansvarig för allt som skapats. Det verkliga lurendrejeriet ligger ju i att sedan påstå skaparprincipen inte längre gälla för skaparen själv (att den gudomlige konstruktören alltid måste ha funnits - annars skulle ekvationen inte gå ihop). Då börjar indoktrineringen passera gränsen för den form av sanningen, som barnet i övrigt fått lära sig.
Citat:
och inte visar någon hänsyn till barnets andliga behov eller existentiella frågor utan skambelägger allt som har med det gudomliga att göra och inte tillåter något ifrågasättande av ateistiska dogmer, självklart tar barnet skada av det.
Där får jag bara konstateras våra diametralt olika syn på saken.
Citat:
Men är det jag beskriver normen i ett ateistisk hem, eller är det undantaget? Återigen är vi tillbaka i vad som är det normala och vad som är det avvikande.
Om man rent objektivt ska titta på resultaten av en Bibeltrogen konservativ kristen uppfostran så visar det sig att barn som växer upp i hem som du kanske skulle beskriva som kristen fundamentalism nästan uteslutande växer upp till att bli välartade individer med goda akademiska resultat, en sund livsstil utan alkohol-, drog- och sexualrelaterade missbruk, en god arbetsförmåga och stor social kompetens. Är det en tillfällighet tror du?
Ej överensstämmande med min mångåriga erfarenhet - denna tråd utgör ett exempel på motsatsen.
Citat:
Jag har redan
tidigare gett en beskrivning utifrån dina parametrar i relation till de värderingar och exempel som Bibeln förmedlar och som rimligtvis påverkar någon som lever med Bibeln som mitt moraliska rättesnöre, så återkom gärna med dina synpunkter och ifall det är något där som du inte håller med om.
Beskrivningen om fördelarna med vissa delar av den kristna etiken är för mig som att slå in öppna dörrar - vad jag hela tiden enträget önskat av dig, eftersom du menar ateistisk uppfostran skadlig, vore en beskrivning, enligt den av
Bouchard och
McGue utmärkt upplagda mallen, av nackdelarna med ateistisk uppfostran. Om du ur egen fatabur inte anser dig kunna det, gör du mig bara förvånad.