2008-04-23, 19:11
Medlem
akksel2s avatar
Hej alla maccare, ja har precis tankat hem den 7 gb stora .dmg filen för leopard installationen, har hört att man ska kunna installera den från sin Externa hdd, hur skall jag göra detta? Ngn som fått det att funka?
Citera
2008-04-23, 19:34
Medlem
Hispers avatar
Om du använt sökfunktionen så hittar du en del trådar där frågan tas upp. I en av dessa trådar finns en länk,http://iuseapple.com/blog/apple-how-...re-hard-drive/, som kanske är intressant för dig.

JAg kollade lita hastigt på den och det är väl inte otroligt att du skulle lyckas.

Så glöm inte sökfunktionen i fortsättningen.
Citera
2008-04-23, 20:44
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om du använt sökfunktionen så hittar du en del trådar där frågan tas upp. I en av dessa trådar finns en länk,http://iuseapple.com/blog/apple-how-...re-hard-drive/, som kanske är intressant för dig.

JAg kollade lita hastigt på den och det är väl inte otroligt att du skulle lyckas.

Så glöm inte sökfunktionen i fortsättningen.

Som det står i länken så verkar det där vara för en firewire hdd, vet inte om det är ngn skillnad, ska prova!

"Ändring"

Nu har jag gjort det, men när jag startar om och håller in alt så kommer bara Macdrive upp inte den hhd som ja la in leoprad på, ngt som vet va ja kan göra?
Senast redigerad av akksel2 2008-04-23 kl. 20:50.
Citera
2008-04-23, 21:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Som det står i länken så verkar det där vara för en firewire hdd, vet inte om det är ngn skillnad, ska prova!

Läser man texten så står det att finns folk som uppenbarligen gjort detta mha av USB diskar.
Citera
2008-04-23, 22:20
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Läser man texten så står det att finns folk som uppenbarligen gjort detta mha av USB diskar.

Jo, jag såg det, men nu kom det andra problemet upp :/
Hoppas på att någon som gjort samma sak vet!
Citera
2008-04-24, 07:17
Medlem
SNIFF2s avatar
Lägg rabarber på den .dmg-fil som du vill ha.

Öppna Disk Utilities i Mac OS X och välj den USB-disk som du vill ha, gå till fliken restore. Lägg .dmg där och dra disken från sidomenyn till "Target".

Stäng sedan av dator. När du startar datorn tryck in alt, (option), knappen och du får upp några alternativ, välj att du vill starta med din ext hdd och det går finfint. Gjorde det för bara några dagar sedan och har gjort det förut också.

Lycka till.
Citera
2008-04-24, 17:43
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Lägg rabarber på den .dmg-fil som du vill ha.

Öppna Disk Utilities i Mac OS X och välj den USB-disk som du vill ha, gå till fliken restore. Lägg .dmg där och dra disken från sidomenyn till "Target".

Stäng sedan av dator. När du startar datorn tryck in alt, (option), knappen och du får upp några alternativ, välj att du vill starta med din ext hdd och det går finfint. Gjorde det för bara några dagar sedan och har gjort det förut också.

Lycka till.

Jo visst, men den externa hddn kommer inte upp när jag "alt - startar " :/ va kan vara felet?
Citera
2008-04-24, 21:27
Medlem
Citat:
Jo visst, men den externa hddn kommer inte upp när jag "alt - startar " :/ va kan vara felet?

Systeminställningar-->Startskiva och ställ in önskat val sen så bara tuta o köra! Så har iaf jag lyckats boota från extern USB HD
Citera
2008-04-24, 23:48
Medlem
Meursaults avatar
Jag gjorde det nyligen (iofs från firewire-hårddisk). Egentligen är det bara att man gör en 10 GB stor partition på hårddisken kallad "OSX Install DVD" och sedan återskapar man DVD-avbilden på den, sedan är det bara att välja partitionen som startskiva och börja installationen.

edit: Jag hade också problem med att få upp den externa disken när jag option-startade. Vad jag gjorde var att jag stoppade i en gammal installationsskiva med Tiger och valde den externa hårddisken som startskiva vid valet som kommer upp när man stänger av installeraren.
Senast redigerad av Meursault 2008-04-24 kl. 23:51.
Citera
2008-04-26, 00:50
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Jag gjorde det nyligen (iofs från firewire-hårddisk). Egentligen är det bara att man gör en 10 GB stor partition på hårddisken kallad "OSX Install DVD" och sedan återskapar man DVD-avbilden på den, sedan är det bara att välja partitionen som startskiva och börja installationen.

edit: Jag hade också problem med att få upp den externa disken när jag option-startade. Vad jag gjorde var att jag stoppade i en gammal installationsskiva med Tiger och valde den externa hårddisken som startskiva vid valet som kommer upp när man stänger av installeraren.

Har gjort allting , partionerat o avbildat o shit, men ska testa det där med tiger i skivan, förstår nästan va du menar, kanske slänger iväg ett PM senare :P tack för svar
Citera
2008-04-26, 16:04
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Har gjort allting , partionerat o avbildat o shit, men ska testa det där med tiger i skivan, förstår nästan va du menar, kanske slänger iväg ett PM senare :P tack för svar

Får du detta att fungera så skriv gärna en liten guide och publicera här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in