Citat:
Ursprungligen postat av Bog
Det är här problemet ligger vi skulle aldrig rent rättstekninskt kunna gå vidare med det på grund av det du tog upp.
Men det är itne heller något hon vill - då det inte kommer hända något.
Vet inte om du varit full och påtänd förr men under det ruset så kan man få små "flashbacks" där man kan se en del scener ur vilken hon minns att hon vid mer än ett tillfälle sagt nej.
Det du säger ang. ett år senare har ju att göra med förträngning och att det bagatelliserats i hennes huvud då "de faktiskt var påtända". Att killen dog och polisen blev inblandad lär ha skuggat och hjälp förträngandet en hel del - eller rättare sagt, så är det.
Det är först när jag, pga svartsjuka tog upp ämnet och undrade vad som egentligen hänt som hon berättade första gången. Hon har inte känt något för det innan - eller ens igår när hon sa det.
När jag fick henne att inse att hennes PTSD kanske inte alls hade och göra med att hon såg en kille hänga livlös utan pga. våldtäkten börjande hon tänka - och har nu reagerat.
Hon kan sammankoppla all hennes misär som hon genomlevt de senaste åren (sa fel ang. 1 år var tydligen mer. ca 2) med detta.
Klarhet är ett diffust ord som i detta samanhang bör användas med extrem försiktighet - att inte tro på och bagatelisera hennes upplevelser vore itne bara en skymf mot henne, utan mot alla våldtäktsoffer som bara för att de inte gjort motstånd tror att de har dem själva att skylla, att de faktiskt var berusade, att jag kanske skulle gjort mer motstånd etc etc.
Jag önskar alltså inte att bringa klarhet - då jag redan uppnått den och, ursäkta uttrycket, skiter i om du har klarhet i det eller ej.
frågan löd. Var kan JAG och MIN flickvän vända oss för att så snabbt som möjligt få hjälp.
Tänker givetvis ge min tjej allt stöd jag kan, kommer t.ex ringa kvinnojouren (som förövrigt bör expanderas då de bara har teletider mellan 19-23 el dyl.
Edit: Min tjej kan alltså förhoppningsvis få skälig hjälp. Men finns det någon grupp för killar med samma problem som jag har?
HEj
JAg tänker inte läsa igenom tråden för det orkar jag inte så möjligt att fler personer kommer med samma tips som jag. (Om det nu är så så är det ju bara positivt)
Vad du kan göra för din tjej är att finnas där för henne. Du kan aldrig få det ogjort. Du kan aldrig förstå vad hon går igenom. Och du kan aldrig förstå vad det innebär att bli våldtagen. Men du kan visa henne att du bryr dig, och du kan visa henne att du finns där för henne. Precis som du gör - bra!! Du kan va en axel att luta sig emot, och det är så fruktansvärt viktigt för en människa som har det jobbigt. Så fortsätt stötta henne. Fortsätt visa dig att du bryr dig. Fortsätt finnas vid hennes sida när hon är ledsen. Fortsätt att hjälp henne genom att vara henne nära. Och va stark, du klarar det!
Vad gäller henne så tror jag hon behöver profesionell hjälp. Jag tycker ni ska börja med att kontakta vårdcentralen. För när hon får profesionell hjälp, det är förmodligen först då som hon kommer börja kunna bearbeta och lära sig hantera det som hänt. OCh, om inte komma över det, så åtminstone leva med det som en hanterlig faktor istället för en tärande. Jag tror det är fruktansvärt svårt att klara en sån här sak på egen hand.
Kanske också någon form av aa-liknande grej kan vara nått. Att träffa en grupp med andra tjejer som utsatts för samma sak. För skammen kanske är något som tär på henne också. Och att då sitta med andra personer som varit med om liknande kan nog vara bra.
Och vad gäller dig. Kontakta en psykolog du också. Bara att vara fullständigt ärlig med hur du känner och vad du tycker är jobbigt så kommer denna personen att kunna både stötta och hjälpa dig.
Livet går vidare, och ni kommer att klara er igenom detta båda två. Kämpa på så kommer varje morgondag bli lite ljusare!