Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2008-07-04, 23:33
Medlem
För någon månad sedan pratade jag med en akutläkare.

Man hör ofta talas om att tjejer blivit drogade på krogen, att någon lagt något i deras drinkar. Den här akutläkaren hade tagit emot hundratals sådana fall på akutmottagningen. Hittills har tjejernas alkoholhalt i SAMTLIGA fall varit så hög att den I SIG SJÄLV skulle kunna orsaka symtomen. De har helt enkelt druckit för mycket, skämts över det och försökt förklara bort det.

Rationalisering, en psykologisk försvarsmekanism vi alla använder oss av:http://en.wikipedia.org/wiki/Rationalization_%28psychology%29

Vad gäller mina egna åsikter angående den här tråden vill jag ställa mig bakom evilhoney. Man kan bara ta ansvar för sina egna känslor. Det skiter sig ofta om man begär saker av andra människor.

De som inte ber om hjälp bör inte påtvingas någon.

De som inte riktigt minns bör inte påtvingas ett externt och påhittat minne.
Citera
2008-07-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bog
Det är här problemet ligger vi skulle aldrig rent rättstekninskt kunna gå vidare med det på grund av det du tog upp.
Men det är itne heller något hon vill - då det inte kommer hända något.
Vet inte om du varit full och påtänd förr men under det ruset så kan man få små "flashbacks" där man kan se en del scener ur vilken hon minns att hon vid mer än ett tillfälle sagt nej.

Det du säger ang. ett år senare har ju att göra med förträngning och att det bagatelliserats i hennes huvud då "de faktiskt var påtända". Att killen dog och polisen blev inblandad lär ha skuggat och hjälp förträngandet en hel del - eller rättare sagt, så är det.
Det är först när jag, pga svartsjuka tog upp ämnet och undrade vad som egentligen hänt som hon berättade första gången. Hon har inte känt något för det innan - eller ens igår när hon sa det.
När jag fick henne att inse att hennes PTSD kanske inte alls hade och göra med att hon såg en kille hänga livlös utan pga. våldtäkten börjande hon tänka - och har nu reagerat.
Hon kan sammankoppla all hennes misär som hon genomlevt de senaste åren (sa fel ang. 1 år var tydligen mer. ca 2) med detta.

Klarhet är ett diffust ord som i detta samanhang bör användas med extrem försiktighet - att inte tro på och bagatelisera hennes upplevelser vore itne bara en skymf mot henne, utan mot alla våldtäktsoffer som bara för att de inte gjort motstånd tror att de har dem själva att skylla, att de faktiskt var berusade, att jag kanske skulle gjort mer motstånd etc etc.
Jag önskar alltså inte att bringa klarhet - då jag redan uppnått den och, ursäkta uttrycket, skiter i om du har klarhet i det eller ej.

frågan löd. Var kan JAG och MIN flickvän vända oss för att så snabbt som möjligt få hjälp.

Tänker givetvis ge min tjej allt stöd jag kan, kommer t.ex ringa kvinnojouren (som förövrigt bör expanderas då de bara har teletider mellan 19-23 el dyl.

Edit: Min tjej kan alltså förhoppningsvis få skälig hjälp. Men finns det någon grupp för killar med samma problem som jag har?

HEj

JAg tänker inte läsa igenom tråden för det orkar jag inte så möjligt att fler personer kommer med samma tips som jag. (Om det nu är så så är det ju bara positivt)

Vad du kan göra för din tjej är att finnas där för henne. Du kan aldrig få det ogjort. Du kan aldrig förstå vad hon går igenom. Och du kan aldrig förstå vad det innebär att bli våldtagen. Men du kan visa henne att du bryr dig, och du kan visa henne att du finns där för henne. Precis som du gör - bra!! Du kan va en axel att luta sig emot, och det är så fruktansvärt viktigt för en människa som har det jobbigt. Så fortsätt stötta henne. Fortsätt visa dig att du bryr dig. Fortsätt finnas vid hennes sida när hon är ledsen. Fortsätt att hjälp henne genom att vara henne nära. Och va stark, du klarar det!

Vad gäller henne så tror jag hon behöver profesionell hjälp. Jag tycker ni ska börja med att kontakta vårdcentralen. För när hon får profesionell hjälp, det är förmodligen först då som hon kommer börja kunna bearbeta och lära sig hantera det som hänt. OCh, om inte komma över det, så åtminstone leva med det som en hanterlig faktor istället för en tärande. Jag tror det är fruktansvärt svårt att klara en sån här sak på egen hand.
Kanske också någon form av aa-liknande grej kan vara nått. Att träffa en grupp med andra tjejer som utsatts för samma sak. För skammen kanske är något som tär på henne också. Och att då sitta med andra personer som varit med om liknande kan nog vara bra.

Och vad gäller dig. Kontakta en psykolog du också. Bara att vara fullständigt ärlig med hur du känner och vad du tycker är jobbigt så kommer denna personen att kunna både stötta och hjälpa dig.

Livet går vidare, och ni kommer att klara er igenom detta båda två. Kämpa på så kommer varje morgondag bli lite ljusare!
Senast redigerad av Kurtan79 2008-07-05 kl. 00:59.
Citera
2008-07-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bog
Min flickvän blev under en fylla/haschrus våldtagen av två killar för ett år sedan. Det kan ha börjat med vilja men minnet är vagt för henne då det var så länge sedan och hon var påverkad.
Det slutade iallafall med att hon säger nej men de slutar inte.
De är alla jätte fulla/höga och samma kväll så hänger sig en av våldtäktsmännen vilket leder till att alla bli häktade förutom min tjej som då redan hunnit hem.

Poängen är den att nu har hon efter ett år insett att hon blivit våldtagen av en kompis - eftersom att hon sa nej.
Detta skulle åklagaren kassta henne i ansiktet pga ord mot ord, ingen tekniskbevisningm, det var så länge sedan att minnena hos de involverade är vaga och därmed också informationsflödet till snuten ink. det värsta - Hon var mycket påverkad vilket försvårar ytterligare.

Hon reagerar inte riktigt på det, hon vill inte bearbeta det.
Hon har har diagnostiserad posttraumatisk stress pga. att killen dog - men det kanske inte bara var därför, utan pga våldtäkten med (undermedvetet) tror vi nu.

FRÅGA ETT.
bör jag fortsätta tjata om att hon ska bearbeta det med någon psykolog eller kvinnojour trots att hon inte verkar bry sig alls? Vad kan JAG göra när hon inte ens bryr sig?

FRÅGA TVÅ
Jag har sökt runt på forumet och hittat en del hjälpfulla sidor för iallafall min tjej, men var kan jag vända mig. Mår så jävla uselt.
Vet vem killen är som överlevde och tror inte jag kommer kunna hålla mig inne länge till. Måste få snacka med någon snabbt innan jag åker in i häktet.

Kan tilläggas att vi båda är helt utfattiga studenter.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hjälpa henne.

Bog.

Alltså, för det första: människor kan vara med om de mest hemska saker utan att få några "bestående men" eller ens bli traumatiserade av det.

Det brukar inte hjälpa att säga till en person "du måste inse att du har problem med det och det" om man misstänker/märker att någon mår dåligt av ngt. Man får gå varsamt fram och nysta i hur människor känner_runt en händelse. Det kräver också tillit. Försvarsmekanismer skyddar oss också ifrån galenskap. De ska inte raseras brutalt utifrån, var varsam, men visa att du finns där om hon vill prata om det. Man behöver inte alltid ens knata till en "expert", de viktgaste personerna gällande traumatiska händelser är ofta ens anhöriga och att bara prata om någonting kan vara värt mycket. Dock sätter ju drogerna stopp för så utförliga "faktaprat" ifrån din tjej. Men kanske har hon känslominnen i kroppen om det? Det kan hon beskriva och bearbeta med dig t ex. Det här med känslor ska du ta vara på, där kan finnas fördämningar som öppnas. Bekräfta hennes känslor isådanafall, trösta och inge hopp om framtiden.
Citera
2009-01-10, 00:42
Medlem
G2rs avatar
Jag vill verkligen hjälpa dig, men vet inte riktigt hur, svårt ämne
Hmm, ibland kan en ny start vara bra, men det kan också vara det som får en person att tro att man bara ska glömma, och ni är ju "fattiga" så det går ju inte. Kanske om ni pratar med en åklagare och ser om det går att lägga upp som ett mål i domstol?

Jag personligen skulle nog ha jagat ner den killen som överlevde, men efter 1 år, att du bara har kunnat hålla dig är faktiskt mycket starkt.
Citera
2009-01-10, 10:59
Medlem
Har jag fattat det rätt om hon inte brytt sig om detta föräns du tog upp det och "tvingade" henne att bry sig? Hon var full och hög säger du också och dom flesta som röker på när dom är kraftigt berusade blir så jävla fulla/borta att dom knappt vet vad dom heter.

Som någon nämnde i tråden så kan hennes nej lika gärna vara en tanke och inget hon förmedlade till dom som våldtog henne/hon hadde sex med. Om hon har druckit alkohol och blivit kraftigt berusad för att sedan röka på kan hon även ha ångrat sig dagen efter och inbillat sig att hon sagt nej fast hon inte har det.

Nu så säger jag inte att hon ljuger eller att hon inte blivit våldtagen. Men att komma på ett år efter att man har ett svagt minne av ett nej låter suspekt. Speciellt om man varit full och hög.

Så du beskrivit det verkar det som att dom ända problem hon har är dom du påtvingar henne och får henne att tro att hon har.

edit : Att det började med vilja låter ennu konstigare, hur ofta påbörjar man ett samlag för att sedan, nej fan jag kanske inte vill.

Min gissning är att hon var full/bäng borta i skallen och kåt, hon njöt av det för stunden men ångrat sig i efterhand. Sen om killarna plus din flickvänn var så pass fulla och borta som du säger, hur skulle dom veta att hon inte ville om hon påbörjade det frivilligt och inte gjorde något motstånd när hon sedan helt plötsligt ångrade sig? Kan lika gärna vara så att hon mumlat nej för sig själv utan att killarna lagt märke till det.
Senast redigerad av abcdefg12 2009-01-10 kl. 11:25.
Citera
2009-01-12, 17:49
Medlem
Strike-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Var inte alltför säker på att hon verkligen blev våldtagen. Det skulle inte förvåna mig om det var hon som var en slyna och hade sex på fyllan med dem, och ljög för dig att de våldtog henne då hon nyktrat till för att slippa ta ansvar för sin handling. Så gör inget idiotiskt som att gå och spöa upp "våldtäktsmannen" och sätt dig själv i en dålig sits.

/Teutonic Warrior

Givetvis finns det en del sådana tjejer också men just i detta fall verkar det lite orimligt med tanke på att ena våldtäktsmannen hängde sig precis efter? Skriker inte det skyldighet?
Citera
2009-01-14, 14:33
Medlem
LagomLagoms avatar
Hej.

Situationen verkade vara väldigt komplex när det hela hände. Alkohol och drogpåverkan, sex involverat flera personer samt ett självmord. Kanske bäst att gå vidare och acceptera att man var inblandad i en serie oförutsedda händelser och tragedier sprungna ur drogers påverkan där alla inblandade redan fått betala tillräckligt?

Ni kanske kommer längre än ni tror på att bara lyssna på varandra, stötta varandra och gå vidare. Man kan inte ändra det förflutna; men man kan i högsta grad påverka nuet och framtiden.

Unga män som tycker en våldtagen kvinna är smutsig är endast osäker, osäker på sin egen sexualitet, osäker på hur man ska vara stark och klara stötta någon som gått igenom ett trauma; inget att överhuvudtaget lyssna på.

Mvh,

LL
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här