2008-04-23, 12:54
Medlem
miklons avatar
Vissa kameror kan man hitta till ganska mycket lägre priser än hos svenska handlare om man kollar på tyska eller brittiska eBay. Det handlar alltså om nya, oanvända saker.

Är det något lurt med det? Finns det några dolda avgifter man riskerar att åka på? Moms ska man väl i normalfallet inte betala i Sverige när man handlar inom EU, men finns det några fallgropar där?

Hur seriösa är de här handlarna? Kollar man på omdömena så ser det bra ut (10 000 omdömen eller så, med 98-100% nöjda borde väl vara bra). Men det kanske är lätt att manipulera de siffrorna?

Betalning sker ju via Paypal och det är väl hyggligt säkert i alla fall?
Citera
2008-04-23, 13:06
Medlem
Fekkes avatar
Är dom 'PowerSellers' så bör det inte vara några problem, om deras rating är extremt positiv (typ 5000 nöjda och 5 grin-ollar).
Citera
2008-04-23, 14:06
Medlem
miklons avatar
Det låter ju bra, en jag kollat lite på har 42 negativa av ~13 000 omdömen, borde väl vara rätt bra då.
Citera
2008-04-23, 14:12
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det låter ju bra, en jag kollat lite på har 42 negativa av ~13 000 omdömen, borde väl vara rätt bra då.

Jo, lär inte bli några problem där.
Citera
2008-04-23, 14:20
Medlem
Uhm, kolla på infon var produkten ligger. Många brittiska och tyska handlare skickar varorna till dig från Hong Kong.
Citera
2008-04-23, 14:23
Medlem
miklons avatar
Ibland står det t.ex. "From Hong Kong" eller "From USA" under fraktkostnad, jag antar att man åker dit på svensk moms då, för då kommer ju varan såvitt jag förstår direkt från ett icke-EU-land?

Men om det är en säljare som finns i t.ex. Storbritannien och skickar från Storbritannien borde man väl slippa momsen även om de har importerat från t.ex. Hong Kong? Hur är det med moms i andra länder, vem är skyldig att betala den? I Sverige får man ju inte sälja till privatpersoner utan moms, men det kanske är annat i andra länder, så att de låga kostnaderna beror på att momsen inte är inkluderad?

Edit: Jag hann inte se yoriis inlägg innan jag postade, men jag tolkar det som att man ska se till att varan skickas från EU-landet?

Edit 2: Men om det står t.ex. " Ship from Nottingham." i infotexten så borde det väl vara lugnt?
Citera
2008-04-23, 16:24
Medlem
Ja, om det skickas från storbrittanien så är det nog ingen fara, speciellt inte om dom märker paketet som en Gåva dessutom.
Citera
2008-04-23, 17:15
Medlem
yehaaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Ja, om det skickas från storbrittanien så är det nog ingen fara, speciellt inte om dom märker paketet som en Gåva dessutom.

Onödigt att märka som gåva inom EU.
Citera
2008-04-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yehaaaaa
Onödigt att märka som gåva inom EU.

Hmm.. så det finns inga skatter eller tullavgifter att betala inom EU?
Citera
2008-04-23, 17:36
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Hmm.. så det finns inga skatter eller tullavgifter att betala inom EU?
Nej, EU är en fri marknad.
Citera
2008-05-11, 19:18
Medlem
om man beställer från hksupplies vad blir slutpriset ungefär.
säg att man tar ett objektiv för 4000, sen är ju alla varor på sidan inkl. frakt.
moms, tull? hur är det med det, går dom fortfarande på om man skriver gift? annars vad är momsen på ett objektiv?

försäkringar mot div. saker? jag antar att med en drulleförsäkring så täcks om man tappar i golvet lr liknande, men mot fabriksfel, hur täcks det när man köper från ett annat land? (annars är det ju bara att "tappa den" om det skulle vara fabriksfel )

tacksam för svar!
Citera
2014-02-09, 23:19
Medlem
r_o_ns avatar
Finns det någon inställning på ens ebaykonto som gör att man bara ser säljare inom ex.vis Europa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in