2010-07-07, 09:49
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salking
Ibland så stöter man på riktigt breda gator utan mittlinje där väjningslinjen är väldigt kort och långt till höger får jag då ändå lägga mig mot mitten av gatan om jag skall svänga till vänster eller måste jag ligga mot väjningslinjen?

du skall ju inte störa mötande trafik sen får du stå nära vänster körfältet
Citera
2010-07-07, 10:18
Medlem
Håller på och fixar med körtkortstillstånd. Hur vet jag om min inbetalning har blivit reggad hos transportstyrelsen? De kollar ju inte ens papper innan det. Betalade via internetbanken i måndags, kan jag skicka papprena nu?
Citera
2010-07-07, 10:39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Håller på och fixar med körtkortstillstånd. Hur vet jag om min inbetalning har blivit reggad hos transportstyrelsen? De kollar ju inte ens papper innan det. Betalade via internetbanken i måndags, kan jag skicka papprena nu?

jag fyllde blanketten direkt på deras hemsida.
Citera
2010-07-07, 23:13
Medlem
JuliusWasHeres avatar
Jag fick reda på att Vägverket hade undersökt vad genomsnittet på antal körlektioner var och det var 35 körlektioner!! Det är sjukt, jag trodde inte mina öron och är fortfarande väldigt skeptisk.

Jag tog då en intensivkurs, och ska köra upp om nån vecka bara. Jag tror att jag kommer klara det med råge. Men synd om dom som får ta över 40 lektioner :P Med all respekt förstås. Vi är alla bra på olika saker..
Citera
2010-07-08, 00:19
Medlem
depenzs avatar
Uppkörning i Örebro?

Jag har fixat tid där nu eftersom det inte finns någon annanstans i hela Sverige, vet ni om det är nån extra svår stad med något extra klurigt att ha i baktanke?
Citera
2010-07-08, 01:08
Medlem
barA-kruTs avatar
Jag ska göra kunskapsprovet och uppkörningen om två veckor, några tips?
Är kunskapsprovet svårt, kluriga frågor, frågor med tal,årtal, mängd osv?

Vad bruka man får göra när man göra uppkörningen, jag bor i en rätt liten stad
Brukar man får fickparkera?

Har jätte många frågor men nöjer mig med dessa så länge,

Tack
Citera
2010-07-08, 07:04
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggeton
"- Dubbdäck = Får inte användas 1 Maj – 30 Sep, kan ändras beroende på väglag
- Vinterdäck = Dubbade eller odubbade, med minst 3 mm mönsterdjup, måste användas under vinterväglag. 1 Dec – 31 Mars."

Står väll inget om förbud att köra vinterdäck December till Mars? Ser att det är ganska dåligt förklarat, men dubbdäck är väll ett vinterdäck. Det finns olika vinterdäck, dubbat och odubbat. Och det är väll ändå inte förbjudet att köra dubbade däck under december till mars? :P
Nu är det väl nya datum som gäller, dubbdäck får inte användas mellan 16 April-30 Sep i normala fall.
Citera
2010-07-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barA-kruT
Jag ska göra kunskapsprovet och uppkörningen om två veckor, några tips?
Är kunskapsprovet svårt, kluriga frågor, frågor med tal,årtal, mängd osv?

Vad bruka man får göra när man göra uppkörningen, jag bor i en rätt liten stad
Brukar man får fickparkera?

Tack

Jag körde upp i en liten stad. Fick parkera, dock ingen fickparkering. Fick köra ut på en större väg, köra i trånga villaområden, rondeller. Inget märkvärdigt.

Teorin ska inte vara något problem om man lagt ner tid på att plugga i boken och använder sitt sunda förnuft.
Citera
2010-07-08, 14:50
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra

Eh...Du kan skicka papprena samma dag som du betalar (eller t.o.m. tidigare). Det är bara att dom inte behandlar ärendet innan du betalat. Spelar ingen roll om dom får papprena före eller efter du betalat.
Citera
2010-07-08, 14:58
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Uppkörning i Örebro?

Jag har fixat tid där nu eftersom det inte finns någon annanstans i hela Sverige, vet ni om det är nån extra svår stad med något extra klurigt att ha i baktanke?

Håll koll på dubbelfiliga rondeller, resten är inte någonting speciellt svårt med Örebronx.

Ett extra öga på alla förjävla cyklister som tror de äger staden är däremot bra, de kommer fram där man minst anar det. Fick själv pallnita när jag bara övningskörde och en cyklist bestämde sig för att gena över körfilen hips vips, han låg i princip direkt bredvid mig, cyklade fram kanske 1-2 m framför mig och bara svängde.

Jävla kul de va...
Citera
2010-07-08, 18:34
Medlem
addims avatar
10 lektioner? 5 lektioner? Utan privat körning?

HA! Gå och trolla någon annanstans. Under 20 är orimligt.
Citera
2010-07-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusWasHere
Jag fick reda på att Vägverket hade undersökt vad genomsnittet på antal körlektioner var och det var 35 körlektioner!! Det är sjukt, jag trodde inte mina öron och är fortfarande väldigt skeptisk.

Jag tog då en intensivkurs, och ska köra upp om nån vecka bara. Jag tror att jag kommer klara det med råge. Men synd om dom som får ta över 40 lektioner :P Med all respekt förstås. Vi är alla bra på olika saker..

I vissa städer är det ännu högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in