Citat:
Ursprungligen postat av BlackManta
Diklofenak har den högsta analgetiska effekten av de receptfria värktabletterna vid rätt dosering. Tag alltid paracetamol samtidigt vilken receptfri värktablett du än tar för att dra nytta av synergieffekten detta medför(1+1=3). Eventuellt så skulle man kunna få ännu bättre/bredare effekt genom att dra in ännu fler ämnen i kombinationen, tex diklofenak + ibuprofen + paracetamol. Testa vilken kombo som funkar bäst och återkom med en rapport. Grundpelaren i den receptfria analgetiska kombinationsmetodiken är paracetamol så ha alltid med den i dina kombinationer för bästa effekt.
Kan man av detta dra slutsatsen att man kan kombinera exempelvis Ipren och Voltaren för bättre smärtlindring? Eller är det absolut nödvändigtvis paracetamolet som behövs för att ge det en "skjuts"?
Jag har sällan alvedon hemma just för att jag tycker att det inte ger smärtlindring, oftast blir det voltaren eller ipren 400 mg.
Men nu ska jag göra ett smärtsamt ingrepp snart och läkare är i regel snåla med kodein och liknande, så jag är på jakt efter ett alternativ. Just nu har jag bara diklofenak och ibuprofen men om det behövs får jag väl köpa alvedon också.