2008-04-22, 18:16
Medlem
Vilka receptfria kan man kombinera med bra (och ofarligt) resultat? Jag har hört paracetamol+diklofenak och paracetamol+ibuprofen. Jag har försökt fråga på apotek och liknande men dom förutsätter att man är utvecklingsstörd så där får man ingen hjälp.

Finns det andra kombinationer? Vilket är bäst? Vilket ger minst biverkningar?

Det jag är ute efter är maximal analgetisk effekt.

I den bästa av världar skulle man ju kunna köpa kodein och själv kombinera med antingen paracetamol eller acetylsalicylsyra beroende på vad man är ute efter.
Citera
2008-04-22, 19:15
Medlem
knut_1s avatar
Går bra att kombinera paracetamol med 1 styck valfri inflammatiosdämpande medicin. Maxdos paracetamol 1g var 6:e timme plus 50 mg diklofenak var 8:e h eller 400 mg var 8:e h. Vid inflammatorisk värk (allt från gikt till migrän) hävdas att koffein (ie kaffe) kan förstärka den analgetiska effekten.
Citera
2008-04-22, 21:58
Medlem
BlackMantas avatar
Diklofenak har den högsta analgetiska effekten av de receptfria värktabletterna vid rätt dosering. Tag alltid paracetamol samtidigt vilken receptfri värktablett du än tar för att dra nytta av synergieffekten detta medför(1+1=3). Eventuellt så skulle man kunna få ännu bättre/bredare effekt genom att dra in ännu fler ämnen i kombinationen, tex diklofenak + ibuprofen + paracetamol. Testa vilken kombo som funkar bäst och återkom med en rapport. Grundpelaren i den receptfria analgetiska kombinationsmetodiken är paracetamol så ha alltid med den i dina kombinationer för bästa effekt.
Senast redigerad av BlackManta 2008-04-22 kl. 22:02.
Citera
2008-04-22, 23:15
Medlem
[quote=BlackManta]Eventuellt så skulle man kunna få ännu bättre/bredare effekt genom att dra in ännu fler ämnen i kombinationen, tex diklofenak + ibuprofen + paracetamol. [quote]

Det är sannolikt mycket oklokt att kombinera olika typer av NSAID (voltaren/diklofenak, Ibuprofen/ibumetin, naproxen, o s v). Ovanstående råd är alltså fel.

Bättre är att kombinera paracetamol med NSAID (ex diklofenak) och ex ett opiatläkemedel (Tramadol eller morfinliknande läkemedel). Har man så ont att man msåte kombinera tre olika smärtstillande läkemedel rekommenderar jag kontakt med läkare.

Som kuriosa kan man säga att man mer och mer sätter in läkemedel mot neurogen (nervorsakad) smärta, som t ex gabapentin. Möjligtvis även ibland med lite oklart vetenskapligt underlag.
Citera
2008-04-23, 01:00
Medlem
Har man överjävligt ont så är det klart man går till läkaren men jag tänkte mest på paracetamol + nåt annat. Skulle inte börja blanda tre stycken, då skulle jag som sagt styra upp nån opiatvariant från läkaren.

Men ibland så har man mer ont än en substans kan fixa och man vet vad det är så att man inte behöver ge bort pengar till en läkare som säger "käka alvedon i två veckor och kom tillbaka om det inte går över".
Citera
2008-04-23, 02:25
Medlem
Det enklaste jag har fått höra, var av min öron-näsa-halsläkare, hon sa till mig att ta 1 alvedon + 1 ipren... Hon nämde inga biverkningar så antar att du borde följa rekommendationerna.

Jag har halsfluss väldigt ofta och det hjälper riktigt bra faktiskt.
Citera
2008-04-23, 10:02
Medlem
BlackMantas avatar
Det finns nog värre saker att oroa sig för än att kombinera lite ibuprofen och diklofenak. Teori är en sak, praktik en annan...
Citera
2008-06-06, 07:14
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Maxdos paracetamol 1g var 6:e timme plus 50 mg diklofenak var 8:e h eller 400 mg var 8:e h.
Om man väger över 100kg så borde det vara ok att öka dosen av diklofenak? Jag har ischias och det smärtar bitvis ordentligt. Rekommenationen är 25mg 3ggr om dagen. Frågan är vad är problemet med att ta exempelvis 50-75mg 3ggr om dagen?
Citera
2008-06-06, 12:53
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om man väger över 100kg så borde det vara ok att öka dosen av diklofenak? Jag har ischias och det smärtar bitvis ordentligt. Rekommenationen är 25mg 3ggr om dagen. Frågan är vad är problemet med att ta exempelvis 50-75mg 3ggr om dagen?

Diklofenak ökar risken för bl.a. magsår och njurskador. Man har ingen lägsta säker-nivå men har sett att så länge dosen understiger 150 mg/dygn så är risk/nytta kalkylen rätt gynnsam (men man borde prata med läkare innan man leker med doserna). Det sagt så är det inte ovanligt att man samtidigt måste äta annan medicin för att minska syrasekretionen i magen. Sen tror jag inte att vikten spelar nån roll, diklofenak binds upp med blodproteiner (blodvolymen spelar då mer roll än den totala vikten) och bryts ned i levern. Så mycket större lever än en människa på 75 kg har du antagligen inte.
Citera
2008-06-06, 19:08
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Diklofenak ökar risken för bl.a. magsår och njurskador. Man har ingen lägsta säker-nivå men har sett att så länge dosen understiger 150 mg/dygn så är risk/nytta kalkylen rätt gynnsam (men man borde prata med läkare innan man leker med doserna). Det sagt så är det inte ovanligt att man samtidigt måste äta annan medicin för att minska syrasekretionen i magen. Sen tror jag inte att vikten spelar nån roll, diklofenak binds upp med blodproteiner (blodvolymen spelar då mer roll än den totala vikten) och bryts ned i levern. Så mycket större lever än en människa på 75 kg har du antagligen inte.
Tack för klargörandet. Den gamla talesättet mer är inte bättre kan man anamma här då med andra ord. Då siktar jag på ca 150mg/dygnet, i kombination med paracetamol.
Citera
2008-06-06, 19:29
Medlem
killerwhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut 1
Vid inflammatorisk värk (allt från gikt till migrän) hävdas att koffein (ie kaffe) kan förstärka den analgetiska effekten

Det stämmer mycket väl. Bamyl koffein är ju asitylsalitylsyra(magnecyl/treo) med koffein och det funkar mycket bättre än vanlig treo anser jag. Både snabbare och bättre effekt.
Citera
2009-03-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackManta
Diklofenak har den högsta analgetiska effekten av de receptfria värktabletterna vid rätt dosering. Tag alltid paracetamol samtidigt vilken receptfri värktablett du än tar för att dra nytta av synergieffekten detta medför(1+1=3). Eventuellt så skulle man kunna få ännu bättre/bredare effekt genom att dra in ännu fler ämnen i kombinationen, tex diklofenak + ibuprofen + paracetamol. Testa vilken kombo som funkar bäst och återkom med en rapport. Grundpelaren i den receptfria analgetiska kombinationsmetodiken är paracetamol så ha alltid med den i dina kombinationer för bästa effekt.

Kan man av detta dra slutsatsen att man kan kombinera exempelvis Ipren och Voltaren för bättre smärtlindring? Eller är det absolut nödvändigtvis paracetamolet som behövs för att ge det en "skjuts"?

Jag har sällan alvedon hemma just för att jag tycker att det inte ger smärtlindring, oftast blir det voltaren eller ipren 400 mg.
Men nu ska jag göra ett smärtsamt ingrepp snart och läkare är i regel snåla med kodein och liknande, så jag är på jakt efter ett alternativ. Just nu har jag bara diklofenak och ibuprofen men om det behövs får jag väl köpa alvedon också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in