Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-22, 14:07
Medlem
Det var inte alls särskilt längesen jag blåste datorn och installerade om med Leopard. Har haft många olika problem med datorn men inget som har stört mig såhär mycket.

När man stänger locket till datorn, så somnar den som vanligt först.
Efter ett par minuter vaknar den till, utan att man öppnar locket. Den slocknar igen efter ett tag, men vaknar igen...

Sådär håller det på tills man tröttnar och stänger av datorn. Det är totalt värdelöst, för när man väl kommer till skolan så är ju batteriet slut för att alla fläktar har varit igång osv fastän locket är stängt...

Tips? Jag vill helst slippa installera om.
Citera
2008-04-22, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biggan
Det var inte alls särskilt längesen jag blåste datorn och installerade om med Leopard. Har haft många olika problem med datorn men inget som har stört mig såhär mycket.

När man stänger locket till datorn, så somnar den som vanligt först.
Efter ett par minuter vaknar den till, utan att man öppnar locket. Den slocknar igen efter ett tag, men vaknar igen...

Sådär håller det på tills man tröttnar och stänger av datorn. Det är totalt värdelöst, för när man väl kommer till skolan så är ju batteriet slut för att alla fläktar har varit igång osv fastän locket är stängt...

Tips? Jag vill helst slippa installera om.
Kolla energysaver om du har så att den ska starta efter att man rör touchpade eller något liknande.
Har du kikat runt där?
Citera
2008-04-22, 15:36
Medlem
Jadå, den startar igen när man rör touchpaden eller trycker på någon tangent (såvida inte batteriet är slut för att den har muppat sig i väskan)
Citera
2008-04-22, 15:39
Medlem
felstavadds avatar
Jag hade det problemet och det berodde på den Bluetooth musen. När den stängde (efter ca 10 minuter) av sig så aktiverades datorn när den vilade. Gick in i inställningarna (minns inte var) och bockade av att den inte skulle väckas av typ bluetooth-enheter eller nåt sånt. Sitter inte framför macen så jag kan inte kolla detta. Kika runt lite bland strömsparare eller mus, eller bluetooth så hittar du det säkert .
Citera
2008-04-22, 15:46
Medlem
Ah, tack för tipset, det låter helt klart rimligt.
Grejen är bara att musen ligger i skolan och BT är avstängd på min mobiltelefon. Men jag ska testa det du sa, inte helt orimligt ändå.

Tack!
Citera
2008-04-24, 12:08
Medlem
yupyups avatar
Har likadant problem till min stationära pc. Har dock aldrig orkat bry mig så mycket om det untan stänger oftast av den när jag inte behöver den.
(och sen är det mycket roligare med mac:en ",)

Men som föregående talare sa så beror det säkert på blåtanden..
Citera
2008-04-24, 14:34
Medlem
Så, jag har testat att disabla allt vad blåtand heter, stängde även av wlanet och allting annat onödigt.

Även när locket är öppet, och jag går in och väljer "Sleep" i avstängningsmenyn så händer exakt samma sak. Skärmen släcks, den sover i en halv minut men likförbannat vaknar den igen. :/

Det är en obscen mängd andra fel på datorn också så jag ska lämna in den snart. Men då det är sjukt frustrerande så undrar jag om ni har några andra tips?
Citera
2008-04-25, 16:15
Medlem
datajesuss avatar
en klassiker som brukar dras när nått är fel på en mac är att säga "logik-kortet är trasigt" vilket betyder nånting i stil med "det är en del fel som vi inte förstår oss på men man ska byta en stora kaka i datorn så blir det nog bra".

lämna in burken e mitt tips. trotsallt har ju apple lurat folk i decennier med "it just works". man får väl hoppas att så är fallet efter den varigt på reparation
Citera
2008-04-26, 02:38
Medlem
Yes, det lutar åt det. Ska bara få tummen loss.
Citera
2008-04-26, 02:58
Medlem
Logikkortet = "modermodemet" i en mac.
I bärbara macar så sitter väldigt många saker direkt på logik-kortet. T.ex grafik, ljud, nätverk, wifi, bluetooth. Så om något av de sakerna som går sönder så är Apple tvugna att byta "den stora kakan". Därför förknippas mac-problem oftast med "logik-kortet".
Jag skulle testa att ta ur extra RAM-minnen som också kan ställa till lite problem ibland. Men jag gissar också på ett logik-kortsbyte.
Citera
2008-04-26, 03:07
Medlem
Hah, jo

Fick fel på min förra laptop, en iBook.
Då skulle såklart "modermodemet" bytas, det skulle gå på runt 8k exkl moms. För det kändes ju värt när den kostade 7k i inköp...
Citera
2008-04-26, 17:44
Medlem
fågelmannens avatar
har samma problem med min mbp sedan några dagar tillbaks. har också jag leopard samt en bluetooth mus. riktigt drygt, så låt oss gärna veta om du hittar ngn lösning ev vad apple säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in