2008-04-21, 16:11
Medlem
whogivesafucks avatar
Blir mer och mer förkrossad över om amerikanare i allmänhet och deras ledare i synnerhet är mer än lovligt korkade.

Grunden kommer från en dokumentär jag av en slump blev sittandes vid. Den tog upp problemet att en skola i USA styvnackat försökte få till stånd ett alternativ till Evolutionsteorin. Nämligen det - enligt dem - faktum att Gud skapade värden.
Detta förslag har visat sig stötts av såväl Reagen som Bush.

http://biologyandpolitics.blogspot.com/2008/01/vetenskapliga-fakta-och-vetenskapliga.html

Skall ledare för ett av världens största länder verkligen få vara ledare med dylik livssyn? Eller är det vanligt att människor förnekar livets uppkomst?
Citera
2008-04-21, 16:17
Bannlyst
Den amerikanska allmänheten är religiös och deras härskare utnyttjar det oengagerat, inget konstigt med det.
Citera
2008-04-21, 16:29
Medlem
Du menar väl världen och inte värden?
Citera
2008-04-21, 16:40
Medlem
Tjennstroums avatar
Jag ser inget problem med slikt.

Vad tror du förresten själv? Att världen kom ur intet rent spontant?
Citera
2008-04-21, 16:45
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag ser inget problem med slikt.

Vad tror du förresten själv? Att världen kom ur intet rent spontant?
Jag finner det föga troligt att en gubbe i skägg skapade världen. Det rör sig mer om slumpen rätt avstånd med solen osv.
Citera
2008-04-21, 16:51
Bannlyst
Jag kommer skratta när USA brinner.
Citera
2008-04-21, 16:55
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Jag finner det föga troligt att en gubbe i skägg skapade världen. Det rör sig mer om slumpen rätt avstånd med solen osv.
Vad kul för dig att tro på slumpen. Vissa andra tror hellre på Gud - det gör mig ingenting. Själv kan jag bara konstatera att jag inte har någon som helst aning.
Citera
2008-04-21, 16:57
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Blir mer och mer förkrossad över om amerikanare i allmänhet och deras ledare i synnerhet är mer än lovligt korkade.
Så alla som inte har samma världsbild som du är korkade? Sådan arrogans kan bara de värsta ateistiska korsfararna kosta sig på.

Citat:
Den tog upp problemet att en skola i USA styvnackat försökte få till stånd ett alternativ till Evolutionsteorin.
Jaha. Det enda moraliskt rätta vore att totalprivatisera skolväsendet och låta skolor lära ut vad de vill. Dessutom - det enda de vill vara att visa på ett annat alternativ, och det skadar aldrig med mer än ett alternativ.

Citat:
Nämligen det - enligt dem - faktum att Gud skapade värden.
Det är väl trevligt att några kan tro på något högre och andligare, än bara hålla sig fast vid den kalla, kyligt beräknande, men ack så rationell vetenskap som kanske kan vägleda kärnvapen, men aldrig vägleda en människas själ och hjärta.
Den materialistiska, ateistiska människan som vill tvinga alla att ge upp religion och alltid ska bli så sur så fort någon tror på "vidskepligheter" är irriterande. Ingen tvingar dig att gå till kyrkan - tvinga inte någon annan att sätta sina barn i en skola som lär ut saker de inte tror på.

Citat:
Skall ledare för ett av världens största länder verkligen få vara ledare med dylik livssyn?
Ja, det finns något som kallas religionsfrihet. Vill du avskaffa den?

Citat:
Eller är det vanligt att människor förnekar livets uppkomst?
Du menar om folk förnekar whogivesafucks syn på livets uppkomst? Ja, det är vanligt.
Citera
2008-04-21, 16:58
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Vad kul för dig att tro på slumpen. Vissa andra tror hellre på Gud - det gör mig ingenting. Själv kan jag bara konstatera att jag inte har någon som helst aning.
Okej. Faktum är ju dock att i stort sett allting utom bibeln pekar mot att evolutionsteorin är den teori som beskriver verkligheten bäst.
Citera
2008-04-21, 17:10
Medlem
Vi finns så varför finns inte Gud?
Citera
2008-04-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Okej. Faktum är ju dock att i stort sett allting utom bibeln pekar mot att evolutionsteorin är den teori som beskriver verkligheten bäst.
Det finns inget motsatsförhållande mellan evolutionsteorin och tron att Gud skapade världen. Evolutionsteorin säger ingenting om hur världen skapades.

Den främsta kämpen mot att kreationism eller "intelligent design" skall läras ut i amerikanska skolor är biologen Kenneth Miller, själv djupt troende katolik. Tror han att Gud skapade universum? Absolut. Tror han på evolutionsteorin? Absolut. Tror han att universum är 6 000 år gammalt? Absolut inte.
Citera
2008-04-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Du menar väl världen och inte värden?
Han skulle kunna mena båda. De flesta amerikaner verkar nämligen tro att "values" och moral har något med religion att göra.

OT: Visst är det lite av ett mysterium för oss sekulariserade svenskar. Jag begriper inte ens hur de kan välja någon som tror på Gud. För mig innebär gudatro att man saknar sunt förnuft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in