2008-04-21, 15:01
Medlem
Man hör ofta språkligt intresserade och språkvårdare förskräckas över att uttrycket "ha en bra dag" numera används i svenskan. Det är en direktöversättning från engelskans "have a nice day", såklart, men vad jag inte förstår är varför de klagar så på det. Jag tycker själv att det låter lite klyschigt och sådär oinnovativt, men är det något annat fel med det -- något grammatiskt eller språkligt?
Citera
2008-04-21, 15:30
Medlem
goboondocks avatar
jag tror dom bara vill ha uppmärksamhet.

Men visst, ha en bra dag klangar kanske inte helt perfekt i munnen, men inte fan är det något att klaga på ?
Citera
2008-04-21, 17:28
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av of lot 49
Man hör ofta språkligt intresserade och språkvårdare förskräckas över att uttrycket "ha en bra dag" numera används i svenskan. Det är en direktöversättning från engelskans "have a nice day", såklart, men vad jag inte förstår är varför de klagar så på det. Jag tycker själv att det låter lite klyschigt och sådär oinnovativt, men är det något annat fel med det -- något grammatiskt eller språkligt?

Som jag förstått det: Vi har en tradition av att tillönska varandra en god, eller möjligen trevlig (fortsättning på) .. ja, vad det nu kan vara; dagen, helgen, kvällen, julen &c.

En bra dag betyder inte så mycket - egentligen.

Men som sagt är detta något jag fått för mig och inget jag har verifierat någonstans - dock låter det väl inte helt orimligt.
Citera
2008-04-21, 18:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av of lot 49
Problemet är att de som använder det aktivt har valt bort ett svenskt idiom för ett engelskt - i första hand amerikanskt. På svenska heter motsvarande avskedsfras konventionellt "Ha det så trevligt", utan den där snåla begränsningen i tiden till just aktuell dag.

Och just att fimpa ett existerande inhemskt idiom för att i stället direkt översätta ett utländskt ger en tydlig signal av "Oh, amerikanska är sååå mycket coolare än vår bonniga svenska! Hör ni inte hur coolt jag bryter!"

Störtlöjligt, som det hette när jag var liten. Eller, för att översätta till amerikaniserad nutidsengelska - "patetiskt".
Citera
2008-04-21, 18:46
Medlem
Sant att "bra" sticker ut lite men det man blir förskräckt över är väl att vi håller på att trolla bort vårt eget språk genom att ersätta det med engelska med svenska ord. "Ha en bra dag" är långt ifrån det värsta exemplet men många ser det som en del av samma trend och därav lika illa. Jag fick höra "Jag gör det upp till dig" en gång... Helt otroligt.

Edit: Jahapp det där hade ju redan skrivits såg jag nu. nåväl.
Citera
2008-04-21, 21:53
Medlem
Egon3s avatar
Här är en kärnsvensk variant:

— Hav förtröstan inför morgondagen!

Det betyder att även om det ser mörkt ut i dag så kan det bli bättre i morgon.
Ännu lite mera icke-anglosaxiskt är det att tilltala en hel grupp med:

— Haven förtröstan inför morgondagen!

En ordentlig imperativ är "mycket vårdat" enligt SAOB 1930.
Citera
2008-04-22, 02:52
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musk
Jag fick höra "Jag gör det upp till dig" en gång... Helt otroligt.
Haha, vad ær det egentligen rimligt att førvænta sig få høra i dagens læge? Man går inte sæker någon stans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in