2008-04-21, 14:39
Medlem
Babianens avatar
Hej allesammans!

Jag sitter på min balkong här ute i den mångkulturella förorten och dricker billig whiskey och njuter av utsikten och atmosfären. Och jag funderar just på det fina med att bo i ett berikat område. Det finns så mycket man går miste om när man väljer att inte bo i sådana områden. Jag tror att skälen till att människor ändå gör det valet inte är faktiska nackdelar, men att det handlar om social status. Jag tror att bostadssegregation - att bo svenskt - har blivit en statusmarkör bland den svenska medelklassen. Genom att segregera sig vill man visa att man tillhör en exkluderande och priviligerad grupp. Man vill vara lite förmer än andra, helt enkelt. Jag tänkte att vi kunde resonera kring detta.

Frågeställning:

1. Är bostadssegregationen en klassmarkör?

2. Vad tycker ni om detta?

Vårhälsningar,

/Babianen
Citera
2008-04-21, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hej allesammans!

Jag sitter på min balkong här ute i den mångkulturella förorten och dricker billig whiskey och njuter av utsikten och atmosfären. Och jag funderar just på det fina med att bo i ett berikat område. Det finns så mycket man går miste om när man väljer att inte bo i sådana områden. Jag tror att skälen till att människor ändå gör det valet inte är faktiska nackdelar, men att det handlar om social status. Jag tror att bostadssegregation - att bo svenskt - har blivit en statusmarkör bland den svenska medelklassen. Genom att segregera sig vill man visa att man tillhör en exkluderande och priviligerad grupp. Man vill vara lite förmer än andra, helt enkelt.

Ja, du har helt rätt, så är det. Men lyckligtvis inför man snart marknadshyror så att massorna som oförtjänt pga. kontakter bor i innerstan tvingas till förorterna, där dom äntligen kan berikas av multikulturalismen på riktigt. Jag är inte ironisk.
Citera
2008-04-21, 16:26
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Hej allesammans!

Frågeställning:

Vårhälsningar,

/Babianen

Bostadssegregationen är definitivt en klassmarkör. Allt annat där man kan segregera sig utgör också en klassmarkör åt ena eller andra hållet: Friskolor kan både vara en positiv och en negativ markör, beroende på om det går svenskar respektive invandrare i dem. Ett exempel på det senare beskrivs på ett mycket underhållande sätt i bloggen Muslimska friskolan.

Men för att återgå till boendet, så tror jag på ett annat orsakssamband än trådstartaren, att vilja känna sig förmer än andra är inte en drivkraft nog. Det handlar mer om självbevarelsedrift: Man är mån om sin hälsa och egendom och vill slippa "berikande" företeelser som kriminalitet och störande ljud och lukter. Och bara den estetiska sidan, dvs att slippa se spökplumpar, hucklister och oansade skägg dagligen är ett skäl nog att flytta till ett etniskt rent område. Våra musslor vill i sin tur ha ett segregerat område fritt från otrogna.

Jag tror på en tilltagande segregation och fler murar. Rinkeby, Tensta och Hjulsta, dvs Stockholms egna Gazaremsa, kommer snart att få en mur omkring sig i form av avskurna kommunikationer med yttervärlden. Om det är bra eller dåligt? Det är så både svenskar och (muslimska) invandrare vill ha det!
Citera
2008-04-21, 16:32
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Hej allesammans!

Jag sitter på min balkong här ute i den mångkulturella förorten och dricker billig whiskey och njuter av utsikten och atmosfären. Och jag funderar just på det fina med att bo i ett berikat område. Det finns så mycket man går miste om när man väljer att inte bo i sådana områden. Jag tror att skälen till att människor ändå gör det valet inte är faktiska nackdelar, men att det handlar om social status. Jag tror att bostadssegregation - att bo svenskt - har blivit en statusmarkör bland den svenska medelklassen. Genom att segregera sig vill man visa att man tillhör en exkluderande och priviligerad grupp. Man vill vara lite förmer än andra, helt enkelt. Jag tänkte att vi kunde resonera kring detta.

Frågeställning:

Vårhälsningar,

/Babianen
men "Babianen" har du semester? för det finns väll ingen arbetare som har möjlighet sitta och smutta smuggel whisky en måndags förmiddag och snacka strunt på FB?
Citera
2008-04-21, 16:48
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Hej allesammans! Jag sitter på min balkong här ute i den mångkulturella förorten och dricker billig whiskey

Alkis

Citat:

Delvis. Jag är uppväxt i vad man kan kalla övre medelklass område. Och jag tror för vissa svenskar att det är nån sorts markering att bo där. Så var det inte när jag bodde där. var vanligt svenskt område som ansåg lite finare än arbetarklass område. Och numera finns det även en och annan invadrar familj där. Dem syns knappt och jag tror att dem är rellativt assimilerade.

Citat:

Underbart. Slipper jag bo granne med en mass nyinkomna zigenare arab eller valfri nationallitet så är jag nöjd.

Har ochså mycket svårt för att bo granne med svenne svensson också= supa skrika på ballkongen och titta på sport dygnet runt.

Citat:
Vårhälsningar

Tack
Citera
2008-04-21, 16:52
Bannlyst
Citat:
Hej allesammans!

Frågeställning:

Vårhälsningar,

/Babianen
1. Absolut. "Shoo bre, socialgrupp tre" som man brukar säga.

2. Att det är bra. "Segregation works - because it has to!"
Citera
2008-04-21, 16:56
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syremättad
Ja, du har helt rätt, så är det. Men lyckligtvis inför man snart marknadshyror så att massorna som oförtjänt pga. kontakter bor i innerstan tvingas till förorterna, där dom äntligen kan berikas av multikulturalismen på riktigt. Jag är inte ironisk.
Hoppas att det innebär att vi blir av med dom rester av WT som fortfarande biter sig kvar inom tullarna. Dags att dom hamnar hos sina gelikar i förortsghettona. De flesta kulturberikarna har vi lyckligtvis blivit av med genom ombildningarna till bostadsrätter, nu är det dags att bli av resten.
Citera
2008-04-21, 18:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Bostadssegregationen är definitivt en klassmarkör. Allt annat där man kan segregera sig utgör också en klassmarkör åt ena eller andra hållet: Friskolor kan både vara en positiv och en negativ markör, beroende på om det går svenskar respektive invandrare i dem. Ett exempel på det senare beskrivs på ett mycket underhållande sätt i bloggen Muslimska friskolan.

Men för att återgå till boendet, så tror jag på ett annat orsakssamband än trådstartaren, att vilja känna sig förmer än andra är inte en drivkraft nog. Det handlar mer om självbevarelsedrift: Man är mån om sin hälsa och egendom och vill slippa "berikande" företeelser som kriminalitet och störande ljud och lukter. Och bara den estetiska sidan, dvs att slippa se spökplumpar, hucklister och oansade skägg dagligen är ett skäl nog att flytta till ett etniskt rent område. Våra musslor vill i sin tur ha ett segregerat område fritt från otrogna.

Jag tror på en tilltagande segregation och fler murar. Rinkeby, Tensta och Hjulsta, dvs Stockholms egna Gazaremsa, kommer snart att få en mur omkring sig i form av avskurna kommunikationer med yttervärlden. Om det är bra eller dåligt? Det är så både svenskar och (muslimska) invandrare vill ha det!

Är också inne på samma linje, åtminstone vad det gäller storstadsbor. Alla strävar efter att bo så bra deras likvida medel och prioriteringar tillåter.

Jag tror att många etniska svenskar definierar "bra" som "lugnt och tryggt" helt enkelt, och vi där har skälet till att de "vita" områdena är populära bland svenskar. Svenskar för mindre liv, och det inger trygghet och gemenskapskänsla att omge sig med människor som i grunden har samma värderingar som en själv.

Klassmarkeringen i det hela är en bieffekt. De "bra" områdena blir självklart populärare, och därmed ökar priserna enligt tesen om tillgång och efterfrågan.
Jag tror verkligen inte folk generellt sett bosätter sig i dyra områden bara för att på det sättet markera att de är förmer än någon annan. Undantaget kunde väl vara unga män som gjort en del pengar, och skaffar sig en lya i innerstan. Men detta gäller knappast folk ute i villaområdena.
Senast redigerad av Falukropp 2008-04-21 kl. 18:15.
Citera
2008-04-21, 18:16
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Frågeställning:

Vårhälsningar,

/Babianen

1. Inte klass. Det handlar om att Blattar vill bo i bidragsförorterna med resten av sin klan utan störande inslag som svenskar och svensk myndighetsutövning.

2. Det är bra att packet koncentreras till vissa områden, det underlättar sedan när polis och militär gör chock inför kommande repatriering.
Citera
2008-04-21, 19:13
Medlem
Eftersom även den svenska underklassen har haft det goda omdömmet att flytta från blatteområden så är det ingen klassmarkör, detta skulle ju en fåraherde kunna räkna ut med arslet.
Citera
2008-04-21, 21:31
Avslutad
Citat:
Och jag funderar just på det fina med att bo i ett berikat område. Det finns så mycket man går miste om när man väljer att inte bo i sådana områden.

Ja vi kanske går miste om personrån och att se folk slappa (dricka whiskey på måndagseftermiddag som en hederlig skattebetalande arbetare betalat åt dig t.ex.)
Citera
2008-04-21, 21:56
Medlem
Phenomenas avatar
Nja... till viss del kanske. Men inte utan anledning. Jag skulle lätt bo kvar i min gamla förort om det inte var för alla idioter som springer omkring och förstör.
Men eftersom man helt enkelt värnar om sig själv och sina barn så gör man som de flesta Svenskar (och vettiga blattar) Man FLYR. För ca 15 år sedan var det inga större fel på mitt gamla område. Hade hellre sett att det fått vara orört som det var "på min tid" Dvs, lägre brottslighet som misshandel, rån, våldtäkt mm. OCH ALLT DJÄVLA SKRÄP!

MEN, nu var man ju tvungen att fly. Man får nästan ågren av att se sin gamla förort våldtas och "misshandlas" på det viset. Men det är försent. Mitt barndomshem är fullkomligen lämlestat av ett främmande folk. och folket som bor där nu vet inte ens hur lugnt och fint det varit en gång i tiden. Det kan göra mig lite ledsen faktiskt. Jag tror många känner igen sig i det jag beskriver.

Så jo, jag kan nog hålla med om att det blivit lite "fult" att bo i ghettot. De som är kvar är loosers i mångas ögon. Loosers som inte kunnat ta sig därifrån.
JAG tycker inte så, men det ironiska är att det var mina pk-polare som tjatade mest att jag skulle flytta därifrån. De vägrade komma till mig när vi skulle träffas. Man märkte så otroligt väl vilka enorma hycklare de var. Såg de en burkatant gjorde de stora ögon och visste knappt var de skulle titta. En annan är ju van, hehe. Jag är inte rasist, bara realistisk. Det finns trevliga blattar, men alldeles för många kriminella för att det positiva ska överväga det negativa. Tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in