Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Jag ställer en följdfråga här; fick någonstans höra att relativitetsteorin säger att en godtycklig massa svårligen kan accelereras upp i ljushastighet då energiåtgången går mot det oändliga, men inte sätter nåt formelt hinder för att massor kan färdas över ljushastighet så länge de alltid har funnits i hastigheter över ljusets. Stämmer det?
Frågan är hur det passar ihop med synsättet att c är den enda hastighet som finns. Alla partiklar rör sig alltid med hastigheten c, de kan varken röra sig snabbare eller långsammare. Sedan är den hastigheten naturligtvis uppdelad på de olika rumtidsdimensionerna. Partiklarna i din arm, till exempel, rör sig nästan enbart i tidsdimensionen och ser därför ut att röra sig långsamt i rumsdimensionerna. Partiklarna som snurrar runt i CERN, däremot, rör sig till större delen i rumsdimensionerna och nästan inte alls i tidsdimensionen.
Så om c är den enda hastighet som finns, då blir det problem med en partikel som rör sig i en annan (högre) hastighet. Såvida den då inte har en negativ hastighet i tidsdimensionen för att jämna ut, antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Necrosis
Skulle det inte gå att skicka dessa partiklar genom ett annat medium än vakuum/luft och på så sett få dem synliga? fotoner går ju att bromsa...
Det kanske sker lite hea tiden, men att dessa partiklar, om de existerar, är väldigt sällsynta eller svårupptäckta pga. dess litenhet...
Njäe, det är väl just det man inte kan. Man kan visserligen minska en ljusvågs utbredningshastighet, men själva fotonerna rör sig fotfarande med hastigheten c (och med hastighet menar jag här och i resten av inlägget hastighet i rumsdimensionerna). När man skickar en ljusvåg genom ett medium kommer fotonerna hela tiden att absorberas och återemitteras av mediumets atomer och molekyler. Det är dessa absorbtioner och emitteringar som gör att ljusvågen breder ut sig långsammare i mediumet än vad det skulle ha gjort i vakum, men varje foton rör sig mellan absorbtionerna med hastigheten c, och när den är absorberad existerar den ju inte.
Som jag har förstått det i alla fall.