2008-04-20, 21:16
Medlem
Hej, Har fått någon trojan/svårt virus i datorn som ja inte kan ta bort..

Vet inte riktigt va den gör för skada, förutom att störa mig med att poppa upp en critical warning ruta ibland och försöker öppna internet explorer (vilket är blockat ändå)
Får också upp en liten ruta nere vid klockan som säger system alert vilket också e jobbigt -.-

Så utan att riktigt veta vad det är jag har ( ganska säker på att det är en back door trojan) finns det något bra program som tar bort de flesta virus/trojarnerna som ja kan använda?
Citera
2008-04-20, 21:19
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Så utan att riktigt veta vad det är jag har ( ganska säker på att det är en back door trojan) finns det något bra program som tar bort de flesta virus/trojarnerna som ja kan använda?

ett antivirusprogram?

ladda ner HijackThis, kör loggen här och scanna med AdAware. annars kan du komma rätt långt bara genom att rensa från suspekta program under "add or remove programs" (eller motsvarande, beroende på språk) vilket du finner under kontrollpanelen.
Citera
2008-04-20, 21:31
Medlem
har redn antivirus, har glocalnet vilket jag tycker funkat bra hitills , står att virusen tagits bort när jag kör kör skanning av datorn med det fast de försvinner inte :/
Citera
2008-04-20, 21:36
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
har redn antivirus, har glocalnet vilket jag tycker funkat bra hitills , står att virusen tagits bort när jag kör kör skanning av datorn med det fast de försvinner inte :/

då funkar det inte bra :-) något jag kan rekommendera är NOD32, finns på valfri bittorrent-tracker.
Citera
2008-04-20, 22:10
Medlem
hm, körde den där loggen och fick se att jag hade några filer som visst va nasty och såg att dom låg i en, för mig okänd mapp men väll synlig ( C:\Program).

mappen heter Netproject är 60,8kb stor och innehåller 6 filer vilka jag inte kan ta bort på vanlig väg.

hur ska ja ta bort det`?

Edit: fick bort en fil kallad scit.exe genom att stänga ned en processor med samma namn.
Edit2: kunde radera hela mappen efter att filen deb filen var borta :P
Senast redigerad av spirates 2008-04-20 kl. 22:14.
Citera
2008-04-21, 00:00
Medlem
927s avatar
kolla med smitfraudfix (posta den loggen om du inte fattar nåt)
http://siri.geekstogo.com/SmitfraudFix.php
Citera
2008-04-21, 00:17
Medlem
IT-säkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

//MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem