2008-04-20, 20:23
Bannlyst
Hej.

Jag har en fiberlina på 100/100 och har en D-link 54mbps router.

Men på både stationära och bärbara får jag max 1mb/s på nedladdningar, vet någon varför? Det borde ju va 5mb/s isånnafall, om bara en dator använder internet, eller hur?

Hur gör man?
Citera
2008-04-20, 20:29
Medlem
Sgt John Keels avatar
Nej, praktisk optimal nedhastighet ligger runt hälften av den teoretiska. Resten beror på avstånd, väggar och andra störningar som trådlösa telefoner och microvågsugnar.

/Adria
Citera
2008-04-20, 20:53
Medlem
merlin2s avatar
routerns throughtput (vet ej hur f-n stavar det) spelar också en stor roll

tex även om du skulle koppla dig direkt till din lina 100/100 så skulle du aldrig få det då detta är en teoretisk siffra, du kan få den men endast om du är den sista personen på planeten
Citera
2008-04-20, 23:03
Medlem
Kör med kabel så kan du förhoppningsvis få ut lite mera.

Att köpa ett annat märke på router är också att föredra.
Citera
2008-04-20, 23:53
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commotion
Hej.

Jag har en fiberlina på 100/100 och har en D-link 54mbps router.

Men på både stationära och bärbara får jag max 1mb/s på nedladdningar, vet någon varför? Det borde ju va 5mb/s isånnafall, om bara en dator använder internet, eller hur?

Hur gör man?

Du blandar inte ihop kapaciteten mellan lanet och wanet med kapaciteten på den trådlösa nätverksteknik som används? Läs manualen en gång till och se om du hittar nått mer.
Citera
2008-04-21, 02:28
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commotion
Men på både stationära och bärbara får jag max 1mb/s på nedladdningar, vet någon varför?

1 millibit per sekund var ju inte fort, nej. Du menar väl antagligen 1 Mb/s eller 1MB/s.

Har du bara 1 Mb/s så är det nåt fel, men 1MB/s (8-10 Mbit/s) är fullt normalt i ett trådlöst LAN, oavsett vilka fantasisiffror som tillverkarna skriver ut på burkarna. Testa med en kabel istället så får du se vad du får.

Cable is more stable....

/capmac
Citera
2008-04-21, 09:18
Medlem
m0ss avatar
som merlin2 sa; kolla vad din router har för throughtput.
Det är den faktiska hastigheten som din router klarar av att skicka/ta emot.
Säg att din router har 100mbit i throughtput så får du "bara" ut (som ett exempel nu alltså) 50mbit download och 50mbit upload eller 90mbit download och 10mbit upload. Med throughtput menas hur fort routern klarar av att skicka informationen åt båda hållen samtidigt.
Om du verkligen verkligen vill då ut 100mbit/100mbit så får du skaffa en router som pallar mer än 200mbit throughtput.

Kör du sedan med trådlöst med 54mbit/s så betyder det egentligen samma sak, att throughtputen på det trådlösa ligger på 54mbit/s.

Hoppas dettta klargjorde lite

Men som du skrev innan, att du bara får ut 1mbit/s när du kör trådlöst är konstigt.
Har du kollar så att "power save mode" på nätverkskortet inte är inställt på "power save mode"? Kolla även så att det inte är inställt på att windows kan stänga av nätverkskortet för att spara ström.
Dessa inställningar finns om du går in på egenskaperna för nätverkskortet och kikar runt lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in