2008-04-20, 14:04
Medlem
Hej där.

Installerade Ubuntu 8.04-betan med hjälp av Wubi (n00bigt, jag vet) och är helt grön på allt som har med Linux att göra, eftersom jag aldrig har använt det innan. Jag har bara ett problem, och det är väl avgörande; jag kan inte ansluta mig till wlan. I Roaming mode (?) så ska ju Ubuntu hitta nätverket själv, men det gör det inte. Jag tog "Connect to other network" eller nåt sånt och skrev in namnet på nätverket (har ett namn för det vanlinga LAN-nätverket och ett för det trådlösa, provade båda), fyllde i att det skulle vara WEP och skrev in nyckeln, som visade sig stämma med antalet tecken i det osv.
Vad som händer sen är ingenting. Det laddar och laddar, och ingenting händer. Det måste ju betyda att nätverket inte blir hittat.

Vad ska jag göra?

Tack för svar
Citera
2008-04-21, 14:13
Medlem
Skriv in lspci | grep Ether så får du reda på vilka nätverskort och modell du har, ta reda om stödet till linux med dom. Prova även att ta manuellt istället för roaming.

Hade själv enorma problem med att få trådlösa att funka på en kompis laptop, man kunde se dom, ansluta men så funka det inte ändå. Var tvungen att installera xp drivrutiner med ndiswrapper.

Hade realtek trådlöst i den laptopen om jag minns rätt.
Citera
2008-04-21, 16:07
Medlem
Ubuntu 8.04 släpps ju annars om 3 dagar, kan ju vara en idé att vänta tills dess
Citera
2008-04-21, 17:43
Medlem
katten80s avatar
Det finns ett annat GUI för att sälla in nätverk.
Du kan testa det en del kort fungerar helt enkelt inte i Roaming mode .
Du hittar det under administration
Citera
2008-04-21, 19:30
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Skit i GUI när du ska testa om det fungerar. När du fått det att funka kan du börja försöka dig på GUI.

Vad ger "iwconfig"?
Vad ger "lsmod | grep 802"?
Och som redan nämt, vad ger "lspci"?

För att koppla upp dig bör du använda något i stil med
HTML-kod:
ifconfig ethX up && iwconfig ethX essid XXXXX key xxxxxxxxxxx && dhcpcd -nd ethX
Senast redigerad av Dr.Kratz 2008-04-21 kl. 19:33.
Citera
2008-04-23, 16:49
Medlem
Behövde bara tanka drivrutiner till nätverkskortet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här